Inlägg från: Nulli Secundus |Visa alla inlägg
  • Nulli Secundus

Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa

Är det någon som har erfarenhet av hur skolan/rektor eller högre instans ställer sig till detta??

Vi har börjat planera redan nu för att om ett par år åka på en väldigt lång resa och då behöver vi vara borta
    3-4 veckor.

Jag och min sambo anser att det finns synnerliga skäl eftersom landet vi ska åka till är det land varifrån jag (pappa) adopterades som spädbarn.

Dottern kommer att gå i åk 2 när detta blir aktuellt. Vi kommer att åka under vårat vinterhalvår, alltså när det är sommar på resmålet.

Är det någon som har erfarenhet av hur ledighet av det här slaget brukar beviljas??
    Nyfiken på svar!    

Obs: Jag känner till de vanliga villkoren för ledigheter.          

• Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa
  • Nulli Secundus

Jullovet, jag vet.. tyvärr finns omständigheter som gör att det kanske inte passar. Utan att det lutar åt att resan måste bli av i jan-feb

• Nulli Secundus

Ja, det känns som att det vore ganska konstigt om skolan skulle kunna gå in och förbjuda en sådan här sak. Det är verkligen en familjär angelägenhet att få genomföra den här resan pga flera olika saker.
    Om möjligheten finns att ta med sig planering för genomförande av studier på "bortaplan" och genomföra detta så är jag inte ett dugg emot det. Jag hade även tänkt att den här resan kanske skulle kunna inspirera till ett arbete om landet vi ska till som jag tänker att min dotter kanske kan redovisa efter att vi kommit hem. Inte för invecklat utan på en nivå för 8-9åringar.
    Min förhoppning är naturligtvis att kunna starta resan i början av jullovet men det är mycket osäkert än så länge. Därför kollar jag lite andras erfarenheter av långledigt från barnens skola

• Nulli Secundus

Skolplikten känner jag väl till!!
    Men det är ju inte så att vi sätter i system att undanta oss från den. Utan detta handlar om en familjär angelägenhet i form av en resa som inte är en nöjes-, charterresa. Utan det finns synnerliga skäl anser vi. Eftersom resan går till det land som jag adopterades från för snart 36 år sedan. Därför vore det konstigt tycker jag om skolan med ena armbågen på skolplikten skulle "förbjuda" ledighet för genomförande av denna resa. 

• Nulli Secundus

Ja! Igen och igen!
    Jag känner till skolplikten, vad den innebär både för mig som förälder och för myndigheterna. 
    Min avsikt är inte att sätta i system att undanta mina barn skolplikten.
    Frågan gällde vad ni andra föräldrar har för erfarenheter av sådana här saker. Om ni beviljats längre ledighet, fått avslag och vad dessa "synnerliga skäl" avser. Kanske är det så att dessa synnerliga skäl skiljer sig från olika skolor och kommuner?

Jag förstår mycket väl att det måste finnas regler som styr huruvida man kan få ledigt från skolundervisningen under längre perioder. Existerade inte sådana regler så skulle planering och undervisning omöjliggöras pga familjers resande kors och tvärs under läsåren.

Våran resa är dock av ett annat slag än en charterresa med bad och nöjestema. Och självklart är min ambition att kunna lägga resan i samband med jullov så vi inte behöver äska ledighet från skolan, men jag måste ändå utgå från att det kanske inte kan bli så. Och då är jag intresserad av hur skolan ställer sig till detta, då vi anser att det finns sk synnerliga skäl.

Även om jag förstår reglerna så måste jag ifrågasätta att staten ska ha sådan järnkontroll att de har totalmakt över när man ska få resa när man är en familj. Är sommaren den enda tiden på året som anses vara legal att disponera som reseperiod för längre resor? Som sagt så handlar det ju inte om för oss att sätta i system att genomföra sådana här resor och undanta våra barn skolplikt. Som sagt så är det inte en resa som vi genomför för att vi ska åka och lata oss på en medelhavsö. 

Om vi kan lägga resan över jullovet och utöver det lägga någon vecka och om vi skulle bli nekade det av skolan, då tycker jag att det är skandal. Att för en sådan här slags resa bli nekad ledighet. Sjukt anser jag!  

Till Anne69, som påpekade mina skyldigheter som förälder att följa skolplikten säger jag såhär:
    Gäller det bara några dagar, en vecka, som skolan inte beviljar ledighet för oss för att kunna genomföra en resa av detta slag, då tycker jag att det är löjligt. Jag kommer naturligtvis att göra allt jag kan för att överklaga sådant men om det inte lyckas så kommer jag väl i slutändan att betraktas som kriminell då..             

• Nulli Secundus

Åter igen är inte min ambition att kräva en månads ledighet från barnens skola. Självklart siktar jag på jullovets 2 veckor och någon vecka utöver det.

Men! Skulle skolan sätta sig på tvären för att vi vill överskrida dessa tillåtna dagar med ett par-3 dagar då tycker jag det är för jävligt! Att för en sådan här typ av resa jävlas på det sättet! Sjukt isåfall!

Att barnen skulle få ledigt 4 veckor på raken mitt i ett läsår har jag nu förstått är ganska omöjligt.

Men att hota med soc för att man överskrider ledighetstiden med några dagar när detta inte är vilken resa som helst, det tar jag inte på så stort allvar.
    Tjenare soc säger jag bara isåfall.

Tilläggas bör kanske att när denna planeras gå av stapeln, går dottern i åk2      

• Nulli Secundus
    Tuffen skrev 2012-06-17 13:26:38 följande:
    Är du beredd att få skolan och barnets lärare emot dig, kör hårt! Om du vill att ditt barn ska få en schysst skolgång resterande 1,5 år av lågstadiet, gör som skolan säger. 

Jaha, får man det om man skulle åka på långresa och man blir borta några dagar efter "den tillåtna tiden"?

Och vidare tycker jag det där låter lite fult och hotfullt..
    Om vi åker på denna resa, som är en speciell resa, och blir borta några dagar utöver de "tillåtna 10 dagarna" så skulle jag få skolan och barnets lärare emot mig? Samt medverka till att min dotters skolgång de resterande 1.5 åren av lågstadiet inte blir "schysst"?

Ojoj, det här låter farligt! Gör du inte som skolledningen säger, om du kommer hem några dagar efter den tillåtna ledigheten, så undergräver du skolans, kommunens, statens makt och auktoritet, så är du skulden till att ditt barn får ett helvete resten av skoltiden. Är vi i DDR ?

Jag vet fortfarande vad skolplikten innebär. Men jag måste ju säga att om det skulle diffa på några dagar utöver det som sägs vara tillåtet så må jag väl vara kriminell, undermålig, oansvarig, värdelös förälder då som undantar mina barn den superheliga skolplikten.
    Har jag någonstans skrivit att detta är en resa som vi ska göra 100 gånger i månaden? Måste säga att jag blir lite irriterad nu.. Detta gäller ETT tillfälle, för en resa som är av en särskild natur. Alltså inte en charterresa för sol och bad.    
  • Nulli Secundus
    Pudel skrev 2012-06-17 13:40:24 följande:
    Det är inte att hota med soc. Utan det är vad som händer på den skola som jag jobbar på. Soc kontaktas då det bryts mot skolplikten. Nej, vi socanmäler inte om en förälder glömmer att sjukanmäla sitt barn en, eller kanske till och med tre gånger på en termin, men om barnet är ogiltigt borta från skolan vid upprepade tillfällen har vi som myndighet skyldighet att anmäla det till den myndighet (socialtjänsten) att barnet är frekvent ogiltigt frånvarande.

Mm, men detta är inte en resa som ska göras intervallvis varje termin utan att säga till. Utan det gäller att högst vara borta från undervisningen några dagar utöver de tillåtna 10 dagarna som nämns.
    Skulle det bli anmält till soc att dottern VID ETT TILLFÄLLE är borta några dagar utöver för att familjen gjort en långresa med ett särskilt syfte då är det skandal anser jag. En familj som är socialt stabila, inte förekommer i några som helst belastningsregister, har jobb och utbildning. Då blir det liv i luckan kan jag säga. Resan är ju till stor del för barnens skull dessutom.
  • Nulli Secundus
    FridaKarin skrev 2012-06-17 13:30:13 följande:
    Varför kan ni inte åka tidigare? när barnet fortfarande går på dagis eller förskola?

Hej!
    Vi skulle gärna åka snarast möjligt. Men min son är för liten för att få sitta i egen stol på flyget än så länge .
    Att han skulle finna sig i att sitta i knä ens första flighten till tex Madrid är fullkomligt otänkbart. Och sedan långflight på över 12 timmar.

Därför väntar vi till han är lite större och då går dottern i åk 2. 
  • Nulli Secundus
    Tuffen skrev 2012-06-17 15:00:19 följande:
    Det är ju viktigt att ha en god relation till skolan och lärarna och att gå emot skolans beslut är inte att rekommendera. 

Ja det är ju självklart viktigt. Men det måste ju vara ömsesidigt anser jag!
    Några dagar utöver det som sägs vara tillåtet tycker inte jag ska behöva innebära några försämrade relationer, om inte skolan vill det förstås.
    Det handlar som sagt var om ETT tillfälle. Och en resa som är en familjär angelägenhet. Ändamålet borde helga medlen litegrann tycker jag. Och det borde skolan med dess ledning kunna se och förstå i det samråd vi naturligtvis kommer att ha längre fram angående detta  
  • Nulli Secundus

Det är ju bara att konstatera att om det börjar tjafsas för att man är borta några dagar utöver det som sägs vara tillåtet, för en sådan här speciell resa (för det tycker jag att det är) då känner vi oss ganska livegna som familj.
    Att storebror pekar med hela handen och dikterar vad som är viktigt för oss som familj och när på året vi ska få genomföra den här resan. 

Att kunna genomföra resan med ledighet mitt i ett läsår utan att kombinera det med längre lov har jag förstått är näst intill omöjligt och jag hoppas verkligen att det ska fungera att göra detta i samband med jullovet  

• Nulli Secundus
    Tuffen skrev 2012-06-17 18:01:21 följande:
    Varför åker ni inte på sommaren? Väderförhållanden eller annat? 

Därför att det är vinter där när vi har sommar. Och de vi ska bo hos kommer inte att ha möjlighet att ha ledigt och ta emot under vinterhalvåret.
  • Nulli Secundus

Ja, jag ser verkligen fram emot denna resa. Jag kommer verkligen att göra allt för att det ska gå så smidigt som möjligt att få ledigt de extra dagar som behövs. Eftersom detta inte är en resa man gör ena veckan och kommer hem andra. Det tar ju trots allt minst 20 timmar att flyga. Och jag hoppas att man kommer att förstå värdet av resan för våra barn och inte minst för de vi ska besöka. Den här resan kanske bara kommer att göras en gång under barnens "barn-år" dessutom.
    Dottern är mycket nyfiken och vi pratar om detta dagligen. 

• Nulli Secundus
    emilia11 skrev 2012-06-18 21:41:56 följande:
    ts jag kommer från Sydamerika, har under min skolgång varit borta under 1 månad minst 5 gånger. Hade nästan aldrig problem med ledigheten. Visst fick vi läxor som skulle göras under SEMESTERN, för 4 av 5 gånger var det rent nöje för oss. Skolan ville inte bevilja det en gång, men då var dom tvungna att göra det ändå för min mormor var döende. 

Till alla er som tycker att jag hade såååååååå hemska föräldrar, är det fritt fram att tycka vad ni vill. Jag lyckades trotts all väldigt bra i skolan. Så fyra veckor kommer/ behöver absolut inte förstöra hela lågstadiet.

Känner många som har varit borta under lång tid (minst 50 barn) och endast en som inte fick det beviljat .

Det är en fördel om ditt barn ligger lite förre alla andra :)

Lycka till!!! 

Aha, där ser man! Vilket land?
    Är själv adopterad, från Chile.
    Det som är synd här är att man ställer en fråga om folks erfarenheter av en viss sak
    och genast är många där med pekpinnar. I detta fall ang. skolplikten. (som jag mycket väl käner till)
    Och så dessa som vill ta skamgrepp på en och menar på att om jag nu skulle tänja på
    ledigheten några dagar för den här resans skull så är jag en oansvarig, usel, dålig förälder
    som vänder skolan och dess ledning emot familjen och jag kommer både att vara skuld till
    att dottern inte får en schysst skolgång och bli anmäld till socialtjänsten.
    Visst är det sjukt!?   
    Jag hoppas kunna genomföra detta i samband med jullov. Såklart! Eftersom jag har förstått att en så här lång resa inte får genomföras under annan tid.       
  • Nulli Secundus
    Tinnys skrev 2012-07-09 23:17:22 följande:
    I dag är det mycket svårare att få ledigt för en längre tid under skolåret.  Ni kan nog räkna med att det inte blir beviljat. Sen om ni väljer att åka ändå så är det ni som föräldrar som ansvarar för att ert barn inte missar något i skolan och är i kapp sina kamrater när ni kommer hem.
    Varför skulle det inte bli beviljat? Det är flera här som skrivit så utan att egentligen veta om några skäl. Jag har redogjort för bakgrunden till denna resa. Och att våran ambition så klart är att kunna genomföra den i samband med jullovet 2014. Och att det kan hända att det blir några dagar utöver det som godkänns, om det godkänns att vi är borta ytterligare ett par veckor utöver jullovet.
    Det är klart att jag vet och förstår varför regler har blivit hårdare. Men det är ju för att många åkt kors och tvärs på charterresor.
    Detta är ingen charterresa vi ska på. Målet med denna resa är som sagt andra saker. 
Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa