• Nulli Secundus

Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa

Är det någon som har erfarenhet av hur skolan/rektor eller högre instans ställer sig till detta??

Vi har börjat planera redan nu för att om ett par år åka på en väldigt lång resa och då behöver vi vara borta
    3-4 veckor.

Jag och min sambo anser att det finns synnerliga skäl eftersom landet vi ska åka till är det land varifrån jag (pappa) adopterades som spädbarn.

Dottern kommer att gå i åk 2 när detta blir aktuellt. Vi kommer att åka under vårat vinterhalvår, alltså när det är sommar på resmålet.

Är det någon som har erfarenhet av hur ledighet av det här slaget brukar beviljas??
    Nyfiken på svar!    

Obs: Jag känner till de vanliga villkoren för ledigheter.          

• Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa
  • Smulu

Ni skulle kanske kunna lägga er resa under jullovet? På det viset blir det inte så många dagars ledighet från skolan. 

• Nulli Secundus

Jullovet, jag vet.. tyvärr finns omständigheter som gör att det kanske inte passar. Utan att det lutar åt att resan måste bli av i jan-feb

• Juppepuppe

Överlag brukar sådana här resor godkännas. Vad man måste ta hänsyn till är hur det går för ert barn i skolan. Ligger hen före när det gäller läsning, räkning etc brukar det inte vara ngt problem, men om man har svårigheter i skolan kan 3 veckor göra att man hamnar långt bak. Min rekommendation är att ni lämnar in ansökan i god tid, samt skriver en bilaga där ni poängterar att ni kommer att ta med böcker och jobba med ert barn under resan. Ge lärarna gott om tid till att planera vad ert barn behöver ha med sig att jobba med så att hen inte missar för mycket. En del går inte att ta igen utan att var närvarande, men förhoppningsvis kan ni jobba ifatt med det mesta på egen hand med instruktioner. 

• Nulli Secundus

Ja, det känns som att det vore ganska konstigt om skolan skulle kunna gå in och förbjuda en sådan här sak. Det är verkligen en familjär angelägenhet att få genomföra den här resan pga flera olika saker.
    Om möjligheten finns att ta med sig planering för genomförande av studier på "bortaplan" och genomföra detta så är jag inte ett dugg emot det. Jag hade även tänkt att den här resan kanske skulle kunna inspirera till ett arbete om landet vi ska till som jag tänker att min dotter kanske kan redovisa efter att vi kommit hem. Inte för invecklat utan på en nivå för 8-9åringar.
    Min förhoppning är naturligtvis att kunna starta resan i början av jullovet men det är mycket osäkert än så länge. Därför kollar jag lite andras erfarenheter av långledigt från barnens skola

• Juppepuppe

Konstigt är det inte om skolan "förbjuder", man har ju skolplikt. Men, som sagt, förmodligen godkänner de. 

• Nulli Secundus

Skolplikten känner jag väl till!!
    Men det är ju inte så att vi sätter i system att undanta oss från den. Utan detta handlar om en familjär angelägenhet i form av en resa som inte är en nöjes-, charterresa. Utan det finns synnerliga skäl anser vi. Eftersom resan går till det land som jag adopterades från för snart 36 år sedan. Därför vore det konstigt tycker jag om skolan med ena armbågen på skolplikten skulle "förbjuda" ledighet för genomförande av denna resa. 

• Anne69

Sen är det ju ytterst alltid ni föräldrar som ansvarar för att barnet följer lagen......eller inte gör det.......

• Ruggugglan

Hör med skolans rektor när det är dags för resan. Det är hårdare idag när det gäller resor och annat eftersom det är skolplikt som gäller.

Är ni ute i god tid med att fråga/meddela att ni ska åka kan ju säkert läraren slänga ihop en del material som dottern kan sysselsätta sig med under resan.

• rosajo

Vi har haft skolplikt i Sverige länge så det är knappast det som ändrats. Bara strängare krav på vad som klassas godkänd frånvaro. 

• Tuffen

Vilken nivå ligger ert barn på? Efter, före, medel? Det spelar stor roll. 

Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa