• Nulli Secundus

    Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa

    Är det någon som har erfarenhet av hur skolan/rektor eller högre instans ställer sig till detta??

    Vi har börjat planera redan nu för att om ett par år åka på en väldigt lång resa och då behöver vi vara borta
    3-4 veckor.

     Jag och min sambo anser att det finns synnerliga skäl eftersom landet vi ska åka till är det land varifrån jag (pappa) adopterades som spädbarn.

    Dottern kommer att gå i åk 2 när detta blir aktuellt. Vi kommer att åka under vårat vinterhalvår, alltså när det är sommar på resmålet.

    Är det någon som har erfarenhet av hur ledighet av det här slaget brukar beviljas??
    Nyfiken på svar!    

    Obs: Jag känner till de vanliga villkoren för ledigheter.          

  • Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa
  • hotten
    emilia11 skrev 2012-06-18 21:41:56 följande:
    ts jag kommer från Sydamerika, har under min skolgång varit borta under 1 månad minst 5 gånger. Hade nästan aldrig problem med ledigheten. Visst fick vi läxor som skulle göras under SEMESTERN, för 4 av 5 gånger var det rent nöje för oss. Skolan ville inte bevilja det en gång, men då var dom tvungna att göra det ändå för min mormor var döende. 

    Till alla er som tycker att jag hade såååååååå hemska föräldrar, är det fritt fram att tycka vad ni vill. Jag lyckades trotts all väldigt bra i skolan. Så fyra veckor kommer/ behöver absolut inte förstöra hela lågstadiet.

    Känner många som har varit borta under lång tid (minst 50 barn) och endast en som inte fick det beviljat .

    Det är en fördel om ditt barn ligger lite förre alla andra :)

    Lycka till!!! 

    ja men de nya hårdare reglerna har ju bara gällt 1 år, så har du vart sammanlagt borta 5 månader på ett år å fått de beviljat?? :)
  • Pinje

    Fyra veckor för vanlig semester beviljas ej. Tio dagar är max, en del kan ha svårt att få ens tre dagar beviljat. Detta skriver jag för att alla skall fatta att jag också kan de nya reglerna.

    Vi var borta tio dagar ifjol på semesterresa, sonen gick då trean. Första gången under hans skoltid vi sökt längre ledighet. Sen insåg vi att skidresan med pappa skulle inte godkännas, för det var två dagar ledigt. Vi pratade med en kurator och förklarade (helt sannesenligt) att sonen behövde egen tid med pappa pga lillasysters funktionshinder. Kurator skrev ett intyg. Rektor beviljade utan problem två lediga dagar till. Kan tillägga att det går mycket bra för sonen i skolan.

    Ts, lämna in en ledighetsansökan nu till rektor för ledighet 4veckor i januari 2014. Förklara era speciella skäl. Se vad som beslutas. Skulle förvåna mig om det är totalstopp. Skolan är i regel inte omöjlig, de behöver bara få ett bra skäl till att kunna bevilja elevens ledighet. Förresten, varför inte kolla med en skola dit ni ska, om hon kan få vara med på lektioner en vecka. Tänk vilken upplevelse, se hur skolan är i ett annat land.

  • erf02

    jag och mina barn 10 och 8 åkte på långresa i två månader förra året under jullovet så dom var lediga ca 6 veckor från skolan

  • Tuffen
    Emmur skrev 2012-08-02 11:58:27 följande:
    Ja visst! Det är ju därför man tar bort andra uppgifter när man har sådana elever!  

    TS: Sök nu - rektor finns säkert på skolan nu så kan du bolla dina funderingar där direkt och slipper undra!
    Lycka till! 
    Tar bort andra uppgifter? Du skojar, va? 
  • Tuffen

    Till er som inte förstår det här med merarbete vill jag bara säga: Ni kan inte ha en aning om hur hög arbetsbelastningen är för vissa lärare på vissa skolor! Själv ska jag sätta 350 betyg till jul... Jag skulle gärna fixa och dona för att en elev ska kunna åka iväg på en längre resa, men då får i s f vårdnadshavarna se till att jag kan släppa andra arbetsuppgifter. Och handen på hjärtat, tror ni att det är möjligt? Nej, så er resa innebär obetald övertid för mig. Schysst..... :(

  • hammarhajen
    Emmur skrev 2012-08-02 11:58:27 följande:
    Ja visst! Det är ju därför man tar bort andra uppgifter när man har sådana elever!  

    TS: Sök nu - rektor finns säkert på skolan nu så kan du bolla dina funderingar där direkt och slipper undra!
    Lycka till! 

    Hur då ta bort andra uppgifter? Har hittills aldrig hört talas om lärare som fått stryka en arbetsuppgift för att hinna med att för- och efterarbeta för en ledig elev. Behöver en elev specialanpassningar läggs det utanpå den ordinarie högen och den ordinarie tiden, som inte ens räcker för närvarande barn.

    Jag är egentligen för att barn ska kunna vara lediga, både som privatperson och lärare. Men jag är oerhört mycket emot att MINA barn ska få mindre tid med mig för att ANDRAS barn ska kunna få ledigt från skolan. Jag är oerhört mycket emot att andra vuxna ska få ta sin familj på lediga semestrar, när JAG tvingas jobba övertid för att resorna ska bli av. Förbereda läxor på tid som egentligen är ledig tid (typ söndagmorgnar) är inte roligt.

    Men det har ju egentligen inte med ledigheter att göra, utan lärares galna arbetssituation. Men - så länge "samhället" inte tänker se till att vi har det så drägligt att vi faktiskt hinner serva lediga barn med läxor, så länge tänker jag vara kritisk till ledigheter som genererar merarbete för mig. Även om jag absolut ser nyttan med resor, naturupplevelser och nära kontakt med släktingar en bit bort.
  • Lilje

    Varför måste ni vara iväg en hel månad, istället för 2-3 veckor?

  • hammarhajen
    Tuffen skrev 2013-08-18 11:45:32 följande:
    Till er som inte förstår det här med merarbete vill jag bara säga: Ni kan inte ha en aning om hur hög arbetsbelastningen är för vissa lärare på vissa skolor! Själv ska jag sätta 350 betyg till jul... Jag skulle gärna fixa och dona för att en elev ska kunna åka iväg på en längre resa, men då får i s f vårdnadshavarna se till att jag kan släppa andra arbetsuppgifter. Och handen på hjärtat, tror ni att det är möjligt? Nej, så er resa innebär obetald övertid för mig. Schysst..... :(

    Precis så. Det är nästan komiskt hur en del föräldrar på allvar tycks tro att deras barn är det enda i gruppen, eller att just den egna familjen är den enda med särskilda önskemål. De flesta är ju inte så, utan vänliga och förstående (bäst att tillägga - är ju på FL!) men en del är nästan löjligt självcentrerade.

    Om alla föräldrar till alla barn i en normalstor klass skulle kräva 1½ - 2 timmars extra arbete per termin blir det en hel arbetsvecka extra. Och två timmar tar det ju lätt om man ska förbereda en hel veckas arbete. Sedan tillkommer bedömning och uppföljning...

    "Bara för mig så kan du väl dra ut den där informationen i pappersform så slipper jag leta på hemsidan!"
    "Bara för oss kan ni väl förbereda en veckas arbete!"
    "Bara mitt barn kan du väl hjälpa med skosnörena, han VILL ju ha knytskor även om han inte kan!"  
    "Bara för just oss just nu kan du väl ställa upp och leta efter regnjackan, vi hinner inte när vi hämtar!"    

    Självklart ska vi göra speciella lösningar för vissa barn, det är ju vårt uppdrag. Men inte för att förenkla in absurdum för föräldrar, utan för att optimera lärandet för barnen.

    Jag ser absolut att TS har synnerliga skäl för en resa och jag hoppas de kommer iväg. Men vad varken hon eller många andra här tycks reflektera över (eller veta om?) är hur många barn i en klass som faktiskt har "synnerliga skäl" att resa. Hur många har exempelvis inte släkt i andra länder? Skilda föräldrar i olika städer? Hur många barn genomgår inte en kris (exempelvis svår sjukdom i familjen, skilsmässa, mycket kär farmors bortgång) och skulle må oerhört bra av att få bara vara med familjen i en vecka? Hur många har inte hög frånvaro pga. sjukdom, inställning av medicin och annat? I en vanlig klass går kanske 25 elever, och att hävda att kanske 4-5 av dem har "synnerliga skäl" till ledighet varje termin är absolut inte i underkant.
  • blubbblubb
    hammarhajen skrev 2013-08-18 12:11:53 följande:

    Precis så. Det är nästan komiskt hur en del föräldrar på allvar tycks tro att deras barn är det enda i gruppen, eller att just den egna familjen är den enda med särskilda önskemål. De flesta är ju inte så, utan vänliga och förstående (bäst att tillägga - är ju på FL!) men en del är nästan löjligt självcentrerade.

    Om alla föräldrar till alla barn i en normalstor klass skulle kräva 1½ - 2 timmars extra arbete per termin blir det en hel arbetsvecka extra. Och två timmar tar det ju lätt om man ska förbereda en hel veckas arbete. Sedan tillkommer bedömning och uppföljning...

    "Bara för mig så kan du väl dra ut den där informationen i pappersform så slipper jag leta på hemsidan!"
    "Bara för oss kan ni väl förbereda en veckas arbete!"
    "Bara mitt barn kan du väl hjälpa med skosnörena, han VILL ju ha knytskor även om han inte kan!"  
    "Bara för just oss just nu kan du väl ställa upp och leta efter regnjackan, vi hinner inte när vi hämtar!"    

    Självklart ska vi göra speciella lösningar för vissa barn, det är ju vårt uppdrag. Men inte för att förenkla in absurdum för föräldrar, utan för att optimera lärandet för barnen.

    Jag ser absolut att TS har synnerliga skäl för en resa och jag hoppas de kommer iväg. Men vad varken hon eller många andra här tycks reflektera över (eller veta om?) är hur många barn i en klass som faktiskt har "synnerliga skäl" att resa. Hur många har exempelvis inte släkt i andra länder? Skilda föräldrar i olika städer? Hur många barn genomgår inte en kris (exempelvis svår sjukdom i familjen, skilsmässa, mycket kär farmors bortgång) och skulle må oerhört bra av att få bara vara med familjen i en vecka? Hur många har inte hög frånvaro pga. sjukdom, inställning av medicin och annat? I en vanlig klass går kanske 25 elever, och att hävda att kanske 4-5 av dem har "synnerliga skäl" till ledighet varje termin är absolut inte i underkant.
    Fast samtidigt "slipper" du ju ha eleven på din lektion så du behöver inte hjälpa honom under lektionstid eller rätta hans läxförhör under tiden han är borta. 
    Det låter väldigt seriöst att lägga 2.5h på en elevs frånvaro. På vår tid fick vi typ ta hem boktraven och fick reda på vilka kapitel de skulle gå igenom (och det lär väl behövas planeras ändå).     

        
  • caliningrad
    hammarhajen skrev 2013-08-18 12:11:53 följande:

    Precis så. Det är nästan komiskt hur en del föräldrar på allvar tycks tro att deras barn är det enda i gruppen, eller att just den egna familjen är den enda med särskilda önskemål. 
    Men detta är en logisk följd av barn-i-centrum propagandan som har drabbat den svenska skolan i de senaste decennierna.
  • Omogen citron

    Varför åker ni inte på sommarlovet istället?

  • hammarhajen
    blubbblubb skrev 2013-08-19 10:25:49 följande:
    Fast samtidigt "slipper" du ju ha eleven på din lektion så du behöver inte hjälpa honom under lektionstid eller rätta hans läxförhör under tiden han är borta. 
    Det låter väldigt seriöst att lägga 2.5h på en elevs frånvaro. På vår tid fick vi typ ta hem boktraven och fick reda på vilka kapitel de skulle gå igenom (och det lär väl behövas planeras ändå).     

        

    Fast nu är undervisning mer seriös än så. Visst finns lärare som kör samma planering vecka för vecka och bedömer barnen efter en gammaldags mall, men vi FÅR egentligen inte göra så. Uppgifter ska anpassas efter barnens olika nivå, bedömning ska pågå egentligen hela tiden så att man löpande kan stimulera, förklara och utmana. Därför är det egentligen omöjligt att ge likvärdig undervisning på förhand till någon som kommer att vara borta - jag har ju ingen aning om hur Pelle kommer ta till sig undervisningen om t.ex. procent eller hur gruppen kommer svara på ett visst diskussionsämne.

    I min arbetsgrupp finplanerar vi kommande vecka på torsdagarna veckan före. Visst har vi en grov planering, men den säger mest typ "stenåldern v. 36-40". VAD vi läser om stenåldern v. 37 beror på hur långt vi kommit precis innan, vad barnen frågat efter, vad som verkat knepigt, vilka intressen som väckts osv. HUR vi gör kan vi antingen veta långt innan (t.ex. kan planeringen samköra med svenskan och vi på förhand bestämt att barnen ska träna på att skriva och läsa faktatexter) ELLER så låter vi barnen vara med i planeringen: "Vi ska lära oss om hur människorna lagade mat förr - hur gör vi det på bästa sätt tycker ni?"

    Ska jag kunna ge läxor till någon som kommer vara borta om två veckor (som många i tråden kräver) behöver jag ofta tänka ut en specialplanering för just det barnet - eftersom de andras planering varken ÄR klar eller KAN bli klar. Det tar för övrigt ofta lika lång tid att skapa/leta fram material till en elev som till 25, att kopiera en uppgift går däremot fort.
  • blubbblubb
    hammarhajen skrev 2013-08-20 06:03:30 följande:

    Fast nu är undervisning mer seriös än så. Visst finns lärare som kör samma planering vecka för vecka och bedömer barnen efter en gammaldags mall, men vi FÅR egentligen inte göra så. Uppgifter ska anpassas efter barnens olika nivå, bedömning ska pågå egentligen hela tiden så att man löpande kan stimulera, förklara och utmana. Därför är det egentligen omöjligt att ge likvärdig undervisning på förhand till någon som kommer att vara borta - jag har ju ingen aning om hur Pelle kommer ta till sig undervisningen om t.ex. procent eller hur gruppen kommer svara på ett visst diskussionsämne.

    I min arbetsgrupp finplanerar vi kommande vecka på torsdagarna veckan före. Visst har vi en grov planering, men den säger mest typ "stenåldern v. 36-40". VAD vi läser om stenåldern v. 37 beror på hur långt vi kommit precis innan, vad barnen frågat efter, vad som verkat knepigt, vilka intressen som väckts osv. HUR vi gör kan vi antingen veta långt innan (t.ex. kan planeringen samköra med svenskan och vi på förhand bestämt att barnen ska träna på att skriva och läsa faktatexter) ELLER så låter vi barnen vara med i planeringen: "Vi ska lära oss om hur människorna lagade mat förr - hur gör vi det på bästa sätt tycker ni?"

    Ska jag kunna ge läxor till någon som kommer vara borta om två veckor (som många i tråden kräver) behöver jag ofta tänka ut en specialplanering för just det barnet - eftersom de andras planering varken ÄR klar eller KAN bli klar. Det tar för övrigt ofta lika lång tid att skapa/leta fram material till en elev som till 25, att kopiera en uppgift går däremot fort.
    Naturligtvis menade jag inte att undervisningen inte var seriös. Och jag förstår att resultatet en vecka påverkar innehållet nästa vecka. Det jag undrar är att om nu en elev är borta från skolan (ledig, inte sjuk) så borde det väl räcka med att ge just "stenåldern vecka 36-40 och sen får föräldern dela upp i rimliga delar. Mer arbete än så skulle jag aldrig kräva som förälder. Tar man med barnet bort från skolan övergår väl ansvaret för undervisningen till föräldrarna.

       
  • hammarhajen
    blubbblubb skrev 2013-08-20 08:49:50 följande:
    Naturligtvis menade jag inte att undervisningen inte var seriös. Och jag förstår att resultatet en vecka påverkar innehållet nästa vecka. Det jag undrar är att om nu en elev är borta från skolan (ledig, inte sjuk) så borde det väl räcka med att ge just "stenåldern vecka 36-40 och sen får föräldern dela upp i rimliga delar. Mer arbete än så skulle jag aldrig kräva som förälder. Tar man med barnet bort från skolan övergår väl ansvaret för undervisningen till föräldrarna.

       

    Problemet är bara att så många inte tänker som du! Din inställning är lysande, men väldigt många förväntar sig färdiga uppgifter nästintill inslagna i paket med vackert snöre runt om. Nej, det där sista var onödigt raljerande, men just färdiga uppgifter och gärna extramaterial är det många som kräver.
  • modsey

    japp vi har fått det flera gånger.
    Har lagt långresor i anslutning till lov men har ändå behövt 3-4 veckors ledigt vilket jag varit tydlig i från början att det åligger mig som förälder att se till att de ligger i fas.
    Om ert barn är så litet som 7-8 år lär det knappast vara svårt för er att hjälpa barnet.
    Det är ju knappast raketforskning de bedriver deFlört

  • Tuffen
    modsey skrev 2013-08-20 18:12:56 följande:
    japp vi har fått det flera gånger.
    Har lagt långresor i anslutning till lov men har ändå behövt 3-4 veckors ledigt vilket jag varit tydlig i från början att det åligger mig som förälder att se till att de ligger i fas.
    Om ert barn är så litet som 7-8 år lär det knappast vara svårt för er att hjälpa barnet.
    Det är ju knappast raketforskning de bedriver deFlört
    Det blir förstås svårare ju äldre barnet blir. 
     
  • modsey
    Tuffen skrev 2013-08-20 19:11:30 följande:
    Det blir förstås svårare ju äldre barnet blir. 
     
    jo, sist var det mer jobb för oss såklart.
    Då var vi borta 4 veckor och barnen var om jag minns rätt nu 13 och 14 år.
  • korfu08

    I vår skola brukar det vara endast 10 dagar som beviljas för vanlig semester. Själv tycker jag det är bra, semester får man åka på, på loven eller passa på att åka annan tid då barnet går på dagis. Jag tycker inte man skall få ledigt hur som helst under terminen för att åka på semester, vi har skolplikt i Sverige och tycker det är bra att vår dotters skola har den regeln i alla fall.

Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa