Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa
Emmur skrev 2012-08-02 11:58:27 följande:
Ja visst! Det är ju därför man tar bort andra uppgifter när man har sådana elever! 
TS: Sök nu - rektor finns säkert på skolan nu så kan du bolla dina funderingar där direkt och slipper undra!

Lycka till!
Hur då ta bort andra uppgifter? Har hittills aldrig hört talas om lärare som fått stryka en arbetsuppgift för att hinna med att för- och efterarbeta för en ledig elev. Behöver en elev specialanpassningar läggs det utanpå den ordinarie högen och den ordinarie tiden, som inte ens räcker för närvarande barn.
Jag är egentligen för att barn ska kunna vara lediga, både som privatperson och lärare. Men jag är oerhört mycket emot att MINA barn ska få mindre tid med mig för att ANDRAS barn ska kunna få ledigt från skolan. Jag är oerhört mycket emot att andra vuxna ska få ta sin familj på lediga semestrar, när JAG tvingas jobba övertid för att resorna ska bli av. Förbereda läxor på tid som egentligen är ledig tid (typ söndagmorgnar) är inte roligt.
Men det har ju egentligen inte med ledigheter att göra, utan lärares galna arbetssituation. Men - så länge "samhället" inte tänker se till att vi har det så drägligt att vi faktiskt hinner serva lediga barn med läxor, så länge tänker jag vara kritisk till ledigheter som genererar merarbete för mig. Även om jag absolut ser nyttan med resor, naturupplevelser och nära kontakt med släktingar en bit bort.