Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa
hammarhajen skrev 2013-08-18 12:11:53 följande:
Precis så. Det är nästan komiskt hur en del föräldrar på allvar tycks tro att deras barn är det enda i gruppen, eller att just den egna familjen är den enda med särskilda önskemål. De flesta är ju inte så, utan vänliga och förstående (bäst att tillägga - är ju på FL!) men en del är nästan löjligt självcentrerade.
Om alla föräldrar till alla barn i en normalstor klass skulle kräva 1½ - 2 timmars extra arbete per termin blir det en hel arbetsvecka extra. Och två timmar tar det ju lätt om man ska förbereda en hel veckas arbete. Sedan tillkommer bedömning och uppföljning...
"Bara för mig så kan du väl dra ut den där informationen i pappersform så slipper jag leta på hemsidan!"
"Bara för oss kan ni väl förbereda en veckas arbete!"
"Bara mitt barn kan du väl hjälpa med skosnörena, han VILL ju ha knytskor även om han inte kan!"
"Bara för just oss just nu kan du väl ställa upp och leta efter regnjackan, vi hinner inte när vi hämtar!"
Självklart ska vi göra speciella lösningar för vissa barn, det är ju vårt uppdrag. Men inte för att förenkla in absurdum för föräldrar, utan för att optimera lärandet för barnen.
Jag ser absolut att TS har synnerliga skäl för en resa och jag hoppas de kommer iväg. Men vad varken hon eller många andra här tycks reflektera över (eller veta om?) är hur många barn i en klass som faktiskt har "synnerliga skäl" att resa. Hur många har exempelvis inte släkt i andra länder? Skilda föräldrar i olika städer? Hur många barn genomgår inte en kris (exempelvis svår sjukdom i familjen, skilsmässa, mycket kär farmors bortgång) och skulle må oerhört bra av att få bara vara med familjen i en vecka? Hur många har inte hög frånvaro pga. sjukdom, inställning av medicin och annat? I en vanlig klass går kanske 25 elever, och att hävda att kanske 4-5 av dem har "synnerliga skäl" till ledighet varje termin är absolut inte i underkant.
Det låter väldigt seriöst att lägga 2.5h på en elevs frånvaro. På vår tid fick vi typ ta hem boktraven och fick reda på vilka kapitel de skulle gå igenom (och det lär väl behövas planeras ändå).