Inlägg från: blubbblubb |Visa alla inlägg
  • blubbblubb

    Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa

    hammarhajen skrev 2013-08-18 12:11:53 följande:

    Precis så. Det är nästan komiskt hur en del föräldrar på allvar tycks tro att deras barn är det enda i gruppen, eller att just den egna familjen är den enda med särskilda önskemål. De flesta är ju inte så, utan vänliga och förstående (bäst att tillägga - är ju på FL!) men en del är nästan löjligt självcentrerade.

    Om alla föräldrar till alla barn i en normalstor klass skulle kräva 1½ - 2 timmars extra arbete per termin blir det en hel arbetsvecka extra. Och två timmar tar det ju lätt om man ska förbereda en hel veckas arbete. Sedan tillkommer bedömning och uppföljning...

    "Bara för mig så kan du väl dra ut den där informationen i pappersform så slipper jag leta på hemsidan!"
    "Bara för oss kan ni väl förbereda en veckas arbete!"
    "Bara mitt barn kan du väl hjälpa med skosnörena, han VILL ju ha knytskor även om han inte kan!"  
    "Bara för just oss just nu kan du väl ställa upp och leta efter regnjackan, vi hinner inte när vi hämtar!"    

    Självklart ska vi göra speciella lösningar för vissa barn, det är ju vårt uppdrag. Men inte för att förenkla in absurdum för föräldrar, utan för att optimera lärandet för barnen.

    Jag ser absolut att TS har synnerliga skäl för en resa och jag hoppas de kommer iväg. Men vad varken hon eller många andra här tycks reflektera över (eller veta om?) är hur många barn i en klass som faktiskt har "synnerliga skäl" att resa. Hur många har exempelvis inte släkt i andra länder? Skilda föräldrar i olika städer? Hur många barn genomgår inte en kris (exempelvis svår sjukdom i familjen, skilsmässa, mycket kär farmors bortgång) och skulle må oerhört bra av att få bara vara med familjen i en vecka? Hur många har inte hög frånvaro pga. sjukdom, inställning av medicin och annat? I en vanlig klass går kanske 25 elever, och att hävda att kanske 4-5 av dem har "synnerliga skäl" till ledighet varje termin är absolut inte i underkant.
    Fast samtidigt "slipper" du ju ha eleven på din lektion så du behöver inte hjälpa honom under lektionstid eller rätta hans läxförhör under tiden han är borta. 
    Det låter väldigt seriöst att lägga 2.5h på en elevs frånvaro. På vår tid fick vi typ ta hem boktraven och fick reda på vilka kapitel de skulle gå igenom (och det lär väl behövas planeras ändå).     

        
  • blubbblubb
    hammarhajen skrev 2013-08-20 06:03:30 följande:

    Fast nu är undervisning mer seriös än så. Visst finns lärare som kör samma planering vecka för vecka och bedömer barnen efter en gammaldags mall, men vi FÅR egentligen inte göra så. Uppgifter ska anpassas efter barnens olika nivå, bedömning ska pågå egentligen hela tiden så att man löpande kan stimulera, förklara och utmana. Därför är det egentligen omöjligt att ge likvärdig undervisning på förhand till någon som kommer att vara borta - jag har ju ingen aning om hur Pelle kommer ta till sig undervisningen om t.ex. procent eller hur gruppen kommer svara på ett visst diskussionsämne.

    I min arbetsgrupp finplanerar vi kommande vecka på torsdagarna veckan före. Visst har vi en grov planering, men den säger mest typ "stenåldern v. 36-40". VAD vi läser om stenåldern v. 37 beror på hur långt vi kommit precis innan, vad barnen frågat efter, vad som verkat knepigt, vilka intressen som väckts osv. HUR vi gör kan vi antingen veta långt innan (t.ex. kan planeringen samköra med svenskan och vi på förhand bestämt att barnen ska träna på att skriva och läsa faktatexter) ELLER så låter vi barnen vara med i planeringen: "Vi ska lära oss om hur människorna lagade mat förr - hur gör vi det på bästa sätt tycker ni?"

    Ska jag kunna ge läxor till någon som kommer vara borta om två veckor (som många i tråden kräver) behöver jag ofta tänka ut en specialplanering för just det barnet - eftersom de andras planering varken ÄR klar eller KAN bli klar. Det tar för övrigt ofta lika lång tid att skapa/leta fram material till en elev som till 25, att kopiera en uppgift går däremot fort.
    Naturligtvis menade jag inte att undervisningen inte var seriös. Och jag förstår att resultatet en vecka påverkar innehållet nästa vecka. Det jag undrar är att om nu en elev är borta från skolan (ledig, inte sjuk) så borde det väl räcka med att ge just "stenåldern vecka 36-40 och sen får föräldern dela upp i rimliga delar. Mer arbete än så skulle jag aldrig kräva som förälder. Tar man med barnet bort från skolan övergår väl ansvaret för undervisningen till föräldrarna.

       
Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa