• Nulli Secundus

Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa

Är det någon som har erfarenhet av hur skolan/rektor eller högre instans ställer sig till detta??

Vi har börjat planera redan nu för att om ett par år åka på en väldigt lång resa och då behöver vi vara borta
    3-4 veckor.

Jag och min sambo anser att det finns synnerliga skäl eftersom landet vi ska åka till är det land varifrån jag (pappa) adopterades som spädbarn.

Dottern kommer att gå i åk 2 när detta blir aktuellt. Vi kommer att åka under vårat vinterhalvår, alltså när det är sommar på resmålet.

Är det någon som har erfarenhet av hur ledighet av det här slaget brukar beviljas??
    Nyfiken på svar!    

Obs: Jag känner till de vanliga villkoren för ledigheter.          

• Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa
  • Tuffen

Är du beredd att få skolan och barnets lärare emot dig, kör hårt! Om du vill att ditt barn ska få en schysst skolgång resterande 1,5 år av lågstadiet, gör som skolan säger. 

• C R

Jag har en kollega som varit iväg på långresor flera ggr med sina barn. Allt från 7 veckor till 5 månader o hon har två barn som går i skolan.

• FridaKarin

Varför kan ni inte åka tidigare? när barnet fortfarande går på dagis eller förskola?

• Pudel
    Nulli Secundus skrev 2012-06-17 13:14:11 följande:
    Åter igen är inte min ambition att kräva en månads ledighet från barnens skola. Självklart siktar jag på jullovets 2 veckor och någon vecka utöver det.

Men! Skulle skolan sätta sig på tvären för att vi vill överskrida dessa tillåtna dagar med ett par-3 dagar då tycker jag det är för jävligt! Att för en sådan här typ av resa jävlas på det sättet! Sjukt isåfall!

Att barnen skulle få ledigt 4 veckor på raken mitt i ett läsår har jag nu förstått är ganska omöjligt.

Men att hota med soc för att man överskrider ledighetstiden med några dagar när detta inte är vilken resa som helst, det tar jag inte på så stort allvar.
    Tjenare soc säger jag bara isåfall.

Tilläggas bör kanske att när denna planeras gå av stapeln, går dottern i åk2      

Det är inte att hota med soc. Utan det är vad som händer på den skola som jag jobbar på. Soc kontaktas då det bryts mot skolplikten. Nej, vi socanmäler inte om en förälder glömmer att sjukanmäla sitt barn en, eller kanske till och med tre gånger på en termin, men om barnet är ogiltigt borta från skolan vid upprepade tillfällen har vi som myndighet skyldighet att anmäla det till den myndighet (socialtjänsten) att barnet är frekvent ogiltigt frånvarande.
  • Nulli Secundus
    Tuffen skrev 2012-06-17 13:26:38 följande:
    Är du beredd att få skolan och barnets lärare emot dig, kör hårt! Om du vill att ditt barn ska få en schysst skolgång resterande 1,5 år av lågstadiet, gör som skolan säger. 

Jaha, får man det om man skulle åka på långresa och man blir borta några dagar efter "den tillåtna tiden"?

Och vidare tycker jag det där låter lite fult och hotfullt..
    Om vi åker på denna resa, som är en speciell resa, och blir borta några dagar utöver de "tillåtna 10 dagarna" så skulle jag få skolan och barnets lärare emot mig? Samt medverka till att min dotters skolgång de resterande 1.5 åren av lågstadiet inte blir "schysst"?

Ojoj, det här låter farligt! Gör du inte som skolledningen säger, om du kommer hem några dagar efter den tillåtna ledigheten, så undergräver du skolans, kommunens, statens makt och auktoritet, så är du skulden till att ditt barn får ett helvete resten av skoltiden. Är vi i DDR ?

Jag vet fortfarande vad skolplikten innebär. Men jag måste ju säga att om det skulle diffa på några dagar utöver det som sägs vara tillåtet så må jag väl vara kriminell, undermålig, oansvarig, värdelös förälder då som undantar mina barn den superheliga skolplikten.
    Har jag någonstans skrivit att detta är en resa som vi ska göra 100 gånger i månaden? Måste säga att jag blir lite irriterad nu.. Detta gäller ETT tillfälle, för en resa som är av en särskild natur. Alltså inte en charterresa för sol och bad.    
  • Nulli Secundus
    Pudel skrev 2012-06-17 13:40:24 följande:
    Det är inte att hota med soc. Utan det är vad som händer på den skola som jag jobbar på. Soc kontaktas då det bryts mot skolplikten. Nej, vi socanmäler inte om en förälder glömmer att sjukanmäla sitt barn en, eller kanske till och med tre gånger på en termin, men om barnet är ogiltigt borta från skolan vid upprepade tillfällen har vi som myndighet skyldighet att anmäla det till den myndighet (socialtjänsten) att barnet är frekvent ogiltigt frånvarande.

Mm, men detta är inte en resa som ska göras intervallvis varje termin utan att säga till. Utan det gäller att högst vara borta från undervisningen några dagar utöver de tillåtna 10 dagarna som nämns.
    Skulle det bli anmält till soc att dottern VID ETT TILLFÄLLE är borta några dagar utöver för att familjen gjort en långresa med ett särskilt syfte då är det skandal anser jag. En familj som är socialt stabila, inte förekommer i några som helst belastningsregister, har jobb och utbildning. Då blir det liv i luckan kan jag säga. Resan är ju till stor del för barnens skull dessutom.
  • Natulcien

Nu kanske det inte är samma regler i grundskolan (?), men på gymnasiet som jag är mer involverad i, så blir man utskriven från skolan efter 4 veckors otillåten frånvaro...

• Nulli Secundus
    FridaKarin skrev 2012-06-17 13:30:13 följande:
    Varför kan ni inte åka tidigare? när barnet fortfarande går på dagis eller förskola?

Hej!
    Vi skulle gärna åka snarast möjligt. Men min son är för liten för att få sitta i egen stol på flyget än så länge .
    Att han skulle finna sig i att sitta i knä ens första flighten till tex Madrid är fullkomligt otänkbart. Och sedan långflight på över 12 timmar.

Därför väntar vi till han är lite större och då går dottern i åk 2. 
  • mia maria
    Natulcien skrev 2012-06-17 14:26:26 följande:
    Nu kanske det inte är samma regler i grundskolan (?), men på gymnasiet som jag är mer involverad i, så blir man utskriven från skolan efter 4 veckors otillåten frånvaro...
    Eftersom gymnasiet är av mer frivillig natur så gäller ju såklart inte skolplikten där o kan alltså inte jämföras med grundskolan, där du naturligtvis inte kan bli "utskriven" efter 4 veckors frånvaro!
  • Tuffen

Det är ju viktigt att ha en god relation till skolan och lärarna och att gå emot skolans beslut är inte att rekommendera. 

Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa