• Nulli Secundus

Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa

Är det någon som har erfarenhet av hur skolan/rektor eller högre instans ställer sig till detta??

Vi har börjat planera redan nu för att om ett par år åka på en väldigt lång resa och då behöver vi vara borta
    3-4 veckor.

Jag och min sambo anser att det finns synnerliga skäl eftersom landet vi ska åka till är det land varifrån jag (pappa) adopterades som spädbarn.

Dottern kommer att gå i åk 2 när detta blir aktuellt. Vi kommer att åka under vårat vinterhalvår, alltså när det är sommar på resmålet.

Är det någon som har erfarenhet av hur ledighet av det här slaget brukar beviljas??
    Nyfiken på svar!    

Obs: Jag känner till de vanliga villkoren för ledigheter.          

• Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa
  • Busbellan

Här hade du inte fått ledigt, och det där med 10 dagar skulle jag vilja läsa nånstans för det kör de då inte med här. Här får du vara ledig 2 dagar/termin utan några direkt skäl annars är det väldigt svårt att få ledigt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Nulli Secundus
    Tuffen skrev 2012-06-17 15:00:19 följande:
    Det är ju viktigt att ha en god relation till skolan och lärarna och att gå emot skolans beslut är inte att rekommendera. 

Ja det är ju självklart viktigt. Men det måste ju vara ömsesidigt anser jag!
    Några dagar utöver det som sägs vara tillåtet tycker inte jag ska behöva innebära några försämrade relationer, om inte skolan vill det förstås.
    Det handlar som sagt var om ETT tillfälle. Och en resa som är en familjär angelägenhet. Ändamålet borde helga medlen litegrann tycker jag. Och det borde skolan med dess ledning kunna se och förstå i det samråd vi naturligtvis kommer att ha längre fram angående detta  
  • Busbellan
    Nulli Secundus skrev 2012-06-17 15:06:29 följande:

Ja det är ju självklart viktigt. Men det måste ju vara ömsesidigt anser jag!
    Några dagar utöver det som sägs vara tillåtet tycker inte jag ska behöva innebära några försämrade relationer, om inte skolan vill det förstås.
    Det handlar som sagt var om ETT tillfälle. Och en resa som är en familjär angelägenhet. Ändamålet borde helga medlen litegrann tycker jag. Och det borde skolan med dess ledning kunna se och förstå i det samråd vi naturligtvis kommer att ha längre fram angående detta  

Jag håller för övrigt helt med dig att det absolut borde vara tillåtet! Tror nog barnen kan lära sig mycket mer på en sån resa än vad de hade gjort under samma tid i skolan. Kunskap utanför skolans väggar är också viktig.
    Och jag tycker inte det ska spela någon roll om barnet ligger bra till i skolan eller har det svårare för sig eftersom kanske just de barnen som har det lite jobbigare ibland kan behöva en res bättre än de som har det lätt i skolan 
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Tuffen
    Busbellan skrev 2012-06-17 15:09:07 följande:
    Jag håller för övrigt helt med dig att det absolut borde vara tillåtet! Tror nog barnen kan lära sig mycket mer på en sån resa än vad de hade gjort under samma tid i skolan. Kunskap utanför skolans väggar är också viktig.
    Och jag tycker inte det ska spela någon roll om barnet ligger bra till i skolan eller har det svårare för sig eftersom kanske just de barnen som har det lite jobbigare ibland kan behöva en res bättre än de som har det lätt i skolan 
    Men nya skollagen är tydlig på den punkten. Barnets skolresultat SKA vägas in. 
  • Nulli Secundus

Det är ju bara att konstatera att om det börjar tjafsas för att man är borta några dagar utöver det som sägs vara tillåtet, för en sådan här speciell resa (för det tycker jag att det är) då känner vi oss ganska livegna som familj.
    Att storebror pekar med hela handen och dikterar vad som är viktigt för oss som familj och när på året vi ska få genomföra den här resan. 

Att kunna genomföra resan med ledighet mitt i ett läsår utan att kombinera det med längre lov har jag förstått är näst intill omöjligt och jag hoppas verkligen att det ska fungera att göra detta i samband med jullovet  

• Tuffen

Varför åker ni inte på sommaren? Väderförhållanden eller annat? 

• Fanny b
    Nulli Secundus skrev 2012-06-17 17:27:35 följande:
    Det är ju bara att konstatera att om det börjar tjafsas för att man är borta några dagar utöver det som sägs vara tillåtet, för en sådan här speciell resa (för det tycker jag att det är) då känner vi oss ganska livegna som familj.
    Att storebror pekar med hela handen och dikterar vad som är viktigt för oss som familj och när på året vi ska få genomföra den här resan. 

Att kunna genomföra resan med ledighet mitt i ett läsår utan att kombinera det med längre lov har jag förstått är näst intill omöjligt och jag hoppas verkligen att det ska fungera att göra detta i samband med jullovet  
    Nu är det ju inte säkert att det i ditt fall kommer bli så att det kommer bli så mycket tjafs om bara några dagar extra. Ni kan också välja att sjukanmäla barnet de sista dagarna.  Men det jag kan tänka mig att det är viktigt att ha en tydlig gräns i sådana här frågor.  Precis som det kan vara på förskolor, där man generellt måste hämta barnet direkt efter arbetet och är man själv ledig ska barnet vara ledig. Men om det finns goda skäl till att barnet ska vara på förskolan vid något tillfällig när man är ledig så kan personalen gå med på detta. Men regeln om detta måste troligen finnas för annars är nog risken stor att allt fler föräldrar lämnar sina barn på förskolan när de är lediga.

Samma sak här, skulle det inte finnas en gräns för hur länge en elev får vara ledigt från skolan, finns risken att föräldrar skulle ta flera veckors ledighet för sina barns räkning. Och alla skolbarn klarar inte av att vara borta från skolan så länge utan att halka efter.
  • Mammatilltvåprinsar

Jag är lärare, kommer undervisa i årskurs 5 i höst.

Jag hade rekommenderat rektor att godkänna detta, vilket hon troligen också gjort. Vi hade velat ses och diskutera fram en studieplan i god tid och när man ansöker om ledighet skriver föräldrarna på att man ansvarar för att ens barn tar igen det hen missar. Lycka till, hoppas det går bra!

• strojes
    Nulli Secundus skrev 2012-06-17 17:27:35 följande:

Prata med dotterns skola så fort som möjligt så kan ni tillsammans med skolan prata igenom olika möjligheter för den bästa lösningen kring ledighet för resan och arbetsuppgifter under ledigheten. Kräv inget när ni pratar med skolan utan försök vinkla allt så att det blir till fördel för er dotter att göra resan utifrån att hon lära sig om ny kultur och göra någon typ av arbete att redovisa sedan.

Lycka till!
Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa