Nulli Secundus skrev 2012-06-17 17:27:35 följande:
Det är ju bara att konstatera att om det börjar tjafsas för att man är borta några dagar utöver det som sägs vara tillåtet, för en sådan här speciell resa (för det tycker jag att det är) då känner vi oss ganska livegna som familj.
Att storebror pekar med hela handen och dikterar vad som är viktigt för oss som familj och när på året vi ska få genomföra den här resan.
Att kunna genomföra resan med ledighet mitt i ett läsår utan att kombinera det med längre lov har jag förstått är näst intill omöjligt och jag hoppas verkligen att det ska fungera att göra detta i samband med jullovet
Nu är det ju inte säkert att det i ditt fall kommer bli så att det kommer bli så mycket tjafs om bara några dagar extra. Ni kan också välja att sjukanmäla barnet de sista dagarna. Men det jag kan tänka mig att det är viktigt att ha en tydlig gräns i sådana här frågor. Precis som det kan vara på förskolor, där man generellt måste hämta barnet direkt efter arbetet och är man själv ledig ska barnet vara ledig. Men om det finns goda skäl till att barnet ska vara på förskolan vid något tillfällig när man är ledig så kan personalen gå med på detta. Men regeln om detta måste troligen finnas för annars är nog risken stor att allt fler föräldrar lämnar sina barn på förskolan när de är lediga.
Samma sak här, skulle det inte finnas en gräns för hur länge en elev får vara ledigt från skolan, finns risken att föräldrar skulle ta flera veckors ledighet för sina barns räkning. Och alla skolbarn klarar inte av att vara borta från skolan så länge utan att halka efter.