• Nulli Secundus

Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa

Är det någon som har erfarenhet av hur skolan/rektor eller högre instans ställer sig till detta??

Vi har börjat planera redan nu för att om ett par år åka på en väldigt lång resa och då behöver vi vara borta
    3-4 veckor.

Jag och min sambo anser att det finns synnerliga skäl eftersom landet vi ska åka till är det land varifrån jag (pappa) adopterades som spädbarn.

Dottern kommer att gå i åk 2 när detta blir aktuellt. Vi kommer att åka under vårat vinterhalvår, alltså när det är sommar på resmålet.

Är det någon som har erfarenhet av hur ledighet av det här slaget brukar beviljas??
    Nyfiken på svar!    

Obs: Jag känner till de vanliga villkoren för ledigheter.          

• Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa
  • Magenta

Jag vill bara önska dig lycka till och jag hoppas verkligen att er resa kan bli av! Den kommer att ge så mycket mer än en vanlig månad i skolan. Att resa ut i vida världen och se hur andra människor lever är så lärorikt.

Skolplikten känns lite hämmande tycker jag.    

• Tinnys

I dag är det mycket svårare att få ledigt för en längre tid under skolåret.  Ni kan nog räkna med att det inte blir beviljat. Sen om ni väljer att åka ändå så är det ni som föräldrar som ansvarar för att ert barn inte missar något i skolan och är i kapp sina kamrater när ni kommer hem.

• Nulli Secundus
    Tinnys skrev 2012-07-09 23:17:22 följande:
    I dag är det mycket svårare att få ledigt för en längre tid under skolåret.  Ni kan nog räkna med att det inte blir beviljat. Sen om ni väljer att åka ändå så är det ni som föräldrar som ansvarar för att ert barn inte missar något i skolan och är i kapp sina kamrater när ni kommer hem.
    Varför skulle det inte bli beviljat? Det är flera här som skrivit så utan att egentligen veta om några skäl. Jag har redogjort för bakgrunden till denna resa. Och att våran ambition så klart är att kunna genomföra den i samband med jullovet 2014. Och att det kan hända att det blir några dagar utöver det som godkänns, om det godkänns att vi är borta ytterligare ett par veckor utöver jullovet.
    Det är klart att jag vet och förstår varför regler har blivit hårdare. Men det är ju för att många åkt kors och tvärs på charterresor.
    Detta är ingen charterresa vi ska på. Målet med denna resa är som sagt andra saker. 
  • Steffi

Sonens kompis med familj inkl äldre syskon fick ledigt i nästan tre mån pga långresa. Hade kontakt med skolan via internet och det funkade hur bra som helst. Och en nära släkting till mig får ledigt i jan varje år pga av utlandssemester. Visserligen med läxor. Osv.

• Emmur
    Tuffen skrev 2012-06-27 21:13:36 följande:
    Jag hade inte accepterat att lägga tid på mailkommunikation med en elev som är ledig. Det är merarbete. 
    Ja visst! Det är ju därför man tar bort andra uppgifter när man har sådana elever!  

TS: Sök nu - rektor finns säkert på skolan nu så kan du bolla dina funderingar där direkt och slipper undra!
    Lycka till! 
  • zest
    Nulli Secundus skrev 2012-06-17 14:36:36 följande:

Hej!
    Vi skulle gärna åka snarast möjligt. Men min son är för liten för att få sitta i egen stol på flyget än så länge .
    Att han skulle finna sig i att sitta i knä ens första flighten till tex Madrid är fullkomligt otänkbart. Och sedan långflight på över 12 timmar.

Därför väntar vi till han är lite större och då går dottern i åk 2. 
    Har egentligen inte med din först fråga (kan ej skol lagen i Sverige). Men om ni vill åka nu så kan man boka egen stol till barnet (dock får du betala för platsen).

"A separate seat for your infant - Child fare
    If you would like your infant to sit in his/her own seat (as long as they are between 6 and 23 months), you'll pay a child fare. This can't be booked online, so so contact us and we'll be pleased to help you. "

Citatet är från BA's hemsida.

Hoppas att ni får en trevlig resa!

• elinaehn

Vi har bara haft två veckor ledigt i åk ett men ett tips. Kolla om det är ok för läraren att ge semesterläxorna några veckor före ni åker. Vi gjorde allt som krävde böcker på helgerna före. Sen hade vi ett papper med saker som skulle tränas in. Det nötte vi under resan då och då hela resan tex femhopp tiohopp delar av klockan ord med ck osv. Blev bra för dottern fick verkligen träna. Och sen skrev hon dagbok varje dag mm. Men skönt att lämna böckerna hemma och ha en del av Lästiden gjord.

• Mälaröbo

De nya reglerna gör det svårare men inte omöjligt. Hos oss gör alla "som vanligt" fast skolan sagt nej.

• Norrskenet

Jag tycker ni verkar har funderat mycket på frågan och tänkt efter noga. Jag tror som flera här säger, att den resan kommer ge oförglömliga minnen som er dotter också kommer få viktiga erfarenheter av. Visst, hon kommer att missa en del från skolan, men om ni berättat om detta i MYCKET GOD TID innan, så lärarna vet om det o hinner förbereda uppgifter, så tycker jag det borde gå bra. Ser är det inte säkert att skolan eller de som då bestämmer beviljar ledighet, men det är ändå upp till er som föräldrar att göra som ni vill. Det är ändå bättre att ni åker när hon går i lägre årskurs, än i högre, för då skulle det vara ännu svårare att hinna ikapp det hon missat i skolan. Lycka till! Ni verkar vara ansvarstagande föräldrar.

Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa