Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa
Nu kommer den bristra sanningen fram här, det här är vad som händer på min kommunala skola. Gissar att alla skolor har samma regler men alla skolor kanske inte följer lagen lika väl som vi gör.
Det skulle inte godkännas av min skola eller av mig som lärare. Skolplikten gäller.
Det som händer är att föräldrarna tar med sig sina barn i alla fall, då är det fritt fram att soc-anmäla i praktiken då förälrarna bryter mot skolplikten. Dessutom kan det bli en soc-anmälan på grund av att elevens frånvaro blir för hög under terminen (all ogiltig frånvaro över 25 % soc-anmäls)
Skolan tar inte ansvar för det skolarbete som barnet skulle ha gjort under tiden då föräldrarna bryter mot lagen. Skolans försäkring gäller inte heller.
Barnet missar 1 månad av skolans arbete, det är ca 20-25 % av terminen. Bokuppgifter kan aldrig ersätta en lärares kompetens.
Ett alternativ som används när föräldrar få utlandsjobb är att barnet skrivs in på den lokala svenska skolan. Då socanmäls inte föräldrarna. Dock ska barnet skrivas ut från sin skola i Sverige, annars får den lokala skolan inte skolpengen.