Inlägg från: Pudel |Visa alla inlägg
  • Pudel

Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa

Nu kommer den bristra sanningen fram här, det här är vad som händer på min kommunala skola. Gissar att alla skolor har samma regler men alla skolor kanske inte följer lagen lika väl som vi gör.

Det skulle inte godkännas av min skola eller av mig som lärare. Skolplikten gäller.

Det som händer är att föräldrarna tar med sig sina barn i alla fall, då är det fritt fram att soc-anmäla i praktiken då förälrarna bryter mot skolplikten. Dessutom kan det bli en soc-anmälan på grund av att elevens frånvaro blir för hög under terminen (all ogiltig frånvaro över 25 % soc-anmäls)

Skolan tar inte ansvar för det skolarbete som barnet skulle ha gjort under tiden då föräldrarna bryter mot lagen. Skolans försäkring gäller inte heller.

Barnet missar 1 månad av skolans arbete, det är ca 20-25 % av terminen. Bokuppgifter kan aldrig ersätta en lärares kompetens.

Ett alternativ som används när föräldrar få utlandsjobb är att barnet skrivs in på den lokala svenska skolan. Då socanmäls inte föräldrarna. Dock ska barnet skrivas ut från sin skola i Sverige, annars får den lokala skolan inte skolpengen.

• Pudel
    Juppepuppe skrev 2012-06-12 12:45:08 följande:
    Överlag brukar sådana här resor godkännas. Vad man måste ta hänsyn till är hur det går för ert barn i skolan. Ligger hen före när det gäller läsning, räkning etc brukar det inte vara ngt problem, men om man har svårigheter i skolan kan 3 veckor göra att man hamnar långt bak. Min rekommendation är att ni lämnar in ansökan i god tid, samt skriver en bilaga där ni poängterar att ni kommer att ta med böcker och jobba med ert barn under resan. Ge lärarna gott om tid till att planera vad ert barn behöver ha med sig att jobba med så att hen inte missar för mycket. En del går inte att ta igen utan att var närvarande, men förhoppningsvis kan ni jobba ifatt med det mesta på egen hand med instruktioner. 
    Kan bara säga att på min skola har vi inga skyldigheter att ge eleverna uppgifter inför ogiltig ledighet. Det är föräldrarna som är ansvariga. Sedan om eleven kommer tillbaka är vi ansvariga för att eleven når målen i år 3, 6 och 9.
  • Pudel
    Nulli Secundus skrev 2012-06-17 13:14:11 följande:
    Åter igen är inte min ambition att kräva en månads ledighet från barnens skola. Självklart siktar jag på jullovets 2 veckor och någon vecka utöver det.

Men! Skulle skolan sätta sig på tvären för att vi vill överskrida dessa tillåtna dagar med ett par-3 dagar då tycker jag det är för jävligt! Att för en sådan här typ av resa jävlas på det sättet! Sjukt isåfall!

Att barnen skulle få ledigt 4 veckor på raken mitt i ett läsår har jag nu förstått är ganska omöjligt.

Men att hota med soc för att man överskrider ledighetstiden med några dagar när detta inte är vilken resa som helst, det tar jag inte på så stort allvar.
    Tjenare soc säger jag bara isåfall.

Tilläggas bör kanske att när denna planeras gå av stapeln, går dottern i åk2      

Det är inte att hota med soc. Utan det är vad som händer på den skola som jag jobbar på. Soc kontaktas då det bryts mot skolplikten. Nej, vi socanmäler inte om en förälder glömmer att sjukanmäla sitt barn en, eller kanske till och med tre gånger på en termin, men om barnet är ogiltigt borta från skolan vid upprepade tillfällen har vi som myndighet skyldighet att anmäla det till den myndighet (socialtjänsten) att barnet är frekvent ogiltigt frånvarande.
Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa