• Anonym (AHA)

    Avbrutet samlag är säkrare än kondom

    Jag googlade runt efter statistik på att ha sex med avbrutet samlag på "säkra perioder" och snubblade över denna länk. 

     http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Preventivmetoder-for-att-undvika-graviditet-antikonception-/

    Då kan inte kondom vara särskilt säkert om 15 kvinnor av 100 blir gravida/år. Valet av preventiv medel för mig är mellan kondom och säkra perioder. Jag känner min kropp väldigt bra, och jag hatar kondom. Så valet för mig är enkelt.

    Jag tog mig även friheten att lägga in bild på tabellen. Det gäller alltså 100 kvinnor.


    "Risken för att bli gravid vid ett enstaka oskyddat samlag beräknas totalt sett till cirka 6–7 procent. Det är dock viktigt att komma ihåg att risken varierar mycket under menstruationscykeln. Allra högst är risken vid tidpunkten för ägglossningen, i genomsnitt 20 procent (och betydligt högre hos yngre kvinnor). Tabellen nedan sammanfattar den ungefärliga effektiviteten hos olika preventivmetoder. I tabellen tas även hänsyn till risken för ”metodfel” (att metoden inte fungerar som den ska – t.ex. att kondomen spricker eller p-pillret inte ger avsedd effekt) och ”användarfel” (att metoden används på fel sätt – t.ex. att kondomen inte används under hela samlaget, eller att kvinnan glömmer att ta sina p-piller).


    Hur effektiv en preventivmetod är beror till stor del på kvinnans ålder, eftersom fertiliteten (förmågan att bli gravid) avtar med stigande ålder.


    Preventivmetodernas effektivitet mäts med Pearl Index (PI) – ett mått som anger hur många graviditeter som inträffar per 100 kvinnoår vid användning av preventivmetoden.


    Till exempel: Om 100 kvinnor använder kondom under ett års tid uppstår enligt tabellen 2–15 graviditeter bland dessa kvinnor."



     
  • Svar på tråden Avbrutet samlag är säkrare än kondom
  • lykantrophona
    kramin skrev 2012-06-06 16:02:14 följande:
    Frågan är väl snarare "vem vill bara ha vaginal penetration som en del av sexet ca en vecka per månad?" Och då är ett av svaren människor som tycker att andra sorters sex kan vara lika tillfredsställande.
    Jag tycker att oralsex är mer tillfredställande än vaginal penetration. Men jag skulle ändå inte vilja vara utan det (när jag ju har en partner med penis) större delen av tiden, eller behöva räkna dagar. Det skulle vara att ta bort en färg från paletten, även om ens favoritfärg är en annan.
    Anonym skrev 2012-06-06 18:17:04 följande:
    Jag vill bara ha det. Varför är det konstigt med det?
    Sexlust är iaf för mig något väldigt spontant, samtidigt som den är ständigt närvarande. Att kunna sätta in "nu ska vi ha sex" i kalendern, det liksom övergår mitt förstånd. Jag skulle förstå om man använde kondom vid samlag annars, men unnade sig att vara utan när man är som säkrast, men skulle jag vara i ett förhållande där jag inte blev ordentligt knullade åtminstone en gång i veckan normalt, så skulle jag tycka det var fruktansvärt tråkigt. När jag inte gick på p-piller var jag dessutom just enormt kåt under (vad jag antar var) ägglossning, och hade nog knappast haft kvar tillräckligt många hjärnceller för att räkna dagar då. Sen är väl inte alla som jag, men jag undrar verkligen hur det skulle vara att inte vara kåt nästan jämt.

    Jag har förståelse för dem som är skeptiska till hormonella preventivmedel (även om det fungerat utmärkt för mig), men vad är problemet med kondom? Pessar?

    Iofs har ju TS sagt att en graviditet inte skulle vara en katastrof för henne. OK. Men för vissa känns det väldigt viktigt att undvika en graviditet. Rubriken är dessutom missvisande, även om man tittar på siffrorna hon anger, men det har andra redan tagit upp.
  • Anonym
    lykantrophona skrev 2012-06-06 18:27:50 följande:
    Jag tycker att oralsex är mer tillfredställande än vaginal penetration. Men jag skulle ändå inte vilja vara utan det (när jag ju har en partner med penis) större delen av tiden, eller behöva räkna dagar. Det skulle vara att ta bort en färg från paletten, även om ens favoritfärg är en annan.

    Sexlust är iaf för mig något väldigt spontant, samtidigt som den är ständigt närvarande. Att kunna sätta in "nu ska vi ha sex" i kalendern, det liksom övergår mitt förstånd. Jag skulle förstå om man använde kondom vid samlag annars, men unnade sig att vara utan när man är som säkrast, men skulle jag vara i ett förhållande där jag inte blev ordentligt knullade åtminstone en gång i veckan normalt, så skulle jag tycka det var fruktansvärt tråkigt. När jag inte gick på p-piller var jag dessutom just enormt kåt under (vad jag antar var) ägglossning, och hade nog knappast haft kvar tillräckligt många hjärnceller för att räkna dagar då. Sen är väl inte alla som jag, men jag undrar verkligen hur det skulle vara att inte vara kåt nästan jämt.

    Jag har förståelse för dem som är skeptiska till hormonella preventivmedel (även om det fungerat utmärkt för mig), men vad är problemet med kondom? Pessar?

    Iofs har ju TS sagt att en graviditet inte skulle vara en katastrof för henne. OK. Men för vissa känns det väldigt viktigt att undvika en graviditet. Rubriken är dessutom missvisande, även om man tittar på siffrorna hon anger, men det har andra redan tagit upp.
    Men nu har du ju skrivit utifrån hur DU vill ha sex. Alla vill inte ha sex så ofta som 1 gång i veckan. Jag vill ha max 1-2 gånger i månaden och då räcker 1 vecka med sex i månaden bra.
  • Anonym (AHA)
    lykantrophona skrev 2012-06-06 18:27:50 följande:
    Jag tycker att oralsex är mer tillfredställande än vaginal penetration. Men jag skulle ändå inte vilja vara utan det (när jag ju har en partner med penis) större delen av tiden, eller behöva räkna dagar. Det skulle vara att ta bort en färg från paletten, även om ens favoritfärg är en annan.

    Sexlust är iaf för mig något väldigt spontant, samtidigt som den är ständigt närvarande. Att kunna sätta in "nu ska vi ha sex" i kalendern, det liksom övergår mitt förstånd. Jag skulle förstå om man använde kondom vid samlag annars, men unnade sig att vara utan när man är som säkrast, men skulle jag vara i ett förhållande där jag inte blev ordentligt knullade åtminstone en gång i veckan normalt, så skulle jag tycka det var fruktansvärt tråkigt. När jag inte gick på p-piller var jag dessutom just enormt kåt under (vad jag antar var) ägglossning, och hade nog knappast haft kvar tillräckligt många hjärnceller för att räkna dagar då. Sen är väl inte alla som jag, men jag undrar verkligen hur det skulle vara att inte vara kåt nästan jämt.

    Jag har förståelse för dem som är skeptiska till hormonella preventivmedel (även om det fungerat utmärkt för mig), men vad är problemet med kondom? Pessar?

    Iofs har ju TS sagt att en graviditet inte skulle vara en katastrof för henne. OK. Men för vissa känns det väldigt viktigt att undvika en graviditet. Rubriken är dessutom missvisande, även om man tittar på siffrorna hon anger, men det har andra redan tagit upp.
    Det är vad DU tycker och DIN åsikt. DINA behov - inte mina eller någon annans. Vill du ha sex ofta, så visst. Men tycker inte du ska vara nedlåtande åt dem som inte vill det eller kan det.

    Problemet för mig är att kondom som stör, även om det inte känns alla gånger så är man medveten om att den är där och det blir inte samma sak. Pessar har varit aktuellt men det känns inte nödvändigt nu när detta fungerar så bra för oss. 
  • lykantrophona
    Anonym (AHA) skrev 2012-06-06 18:41:22 följande:
    Det är vad DU tycker och DIN åsikt. DINA behov - inte mina eller någon annans. Vill du ha sex ofta, så visst. Men tycker inte du ska vara nedlåtande åt dem som inte vill det eller kan det.

    Problemet för mig är att kondom som stör, även om det inte känns alla gånger så är man medveten om att den är där och det blir inte samma sak. Pessar har varit aktuellt men det känns inte nödvändigt nu när detta fungerar så bra för oss. 
    Japp, det är mina känslor och behov, och det var jag noga med att peka ut.

    Men du startade den här tråden... varför? Om du är nöjd, och dessutom villig att riskera att bli gravid så ska du skicka propaganda (som inte riktigt stämmer) till andra för att....?
  • Anonym (AHA)
    lykantrophona skrev 2012-06-06 18:43:30 följande:
    Japp, det är mina känslor och behov, och det var jag noga med att peka ut.

    Men du startade den här tråden... varför? Om du är nöjd, och dessutom villig att riskera att bli gravid så ska du skicka propaganda (som inte riktigt stämmer) till andra för att....?
    Jag blev förvånad av hur "osäker" kondom egentligen var och att skillnaden mellan det och säkra perioder var så lika. Jag ville dela med mig av det. Jag har fått berättat för mig att kondom är så himla säkert och att säkra perioder är extremt osäkert. 

    Att det skulle leda in på att jag spred falsk propaganda var inte meningen, för det var inte min mening alls när jag valde rubriken. Innebörden för mig av avbrutet samlag på säkra perioder gjorde att jag valde just "avbrutet samlag är säkrare än kondom". Egentligen trodde jag att personer skulle läsa vad som stod i inlägget och inte mala på om avbrutna samlag osv.

    Jag har inte på något vis uppmanat personer att ha avbrutet samlag så jag anser inte att jag sprider och förespråkar hur himla bra det är. Jag förstår inte riktigt vad som inte stämmer i det jag skrivit. Jag anser att jag har varit tydlig i att för mig sker avbrutna samlag på "säkra perioder". 
  • EnAnonumius
    Anonym (AHA) skrev 2012-06-06 20:36:58 följande:
    Jag blev förvånad av hur "osäker" kondom egentligen var och att skillnaden mellan det och säkra perioder var så lika. Jag ville dela med mig av det. Jag har fått berättat för mig att kondom är så himla säkert och att säkra perioder är extremt osäkert. 

    Att det skulle leda in på att jag spred falsk propaganda var inte meningen, för det var inte min mening alls när jag valde rubriken. Innebörden för mig av avbrutet samlag på säkra perioder gjorde att jag valde just "avbrutet samlag är säkrare än kondom". Egentligen trodde jag att personer skulle läsa vad som stod i inlägget och inte mala på om avbrutna samlag osv.

    Jag har inte på något vis uppmanat personer att ha avbrutet samlag så jag anser inte att jag sprider och förespråkar hur himla bra det är. Jag förstår inte riktigt vad som inte stämmer i det jag skrivit. Jag anser att jag har varit tydlig i att för mig sker avbrutna samlag på "säkra perioder". 
    Nej du delade INTE med dig.
    Du far med osanning redan i rubriken.

    Du skriver redan  i rubriken:
    "Avbrutet samlag är säkrare än kondom"

    Det är formulerat som ett fakta påstående.

    När man tittar på tabellen du skicka med från läkemedelsverket så står det helt anorlunda.
    Då står det i rubriken för:

    * kondom: 2-15/100
    * avbrutet samlag 2-20/100

    Där med så blir ditt fakta påstående du har i rubriken motbevisad.

    Av brutet samlag ÄR osäkrare än samlag med kondom.
    Det bevis du själv med din länkning du har lagt med till läkemedelsverket.

    Om det inte var meningen att sprida falsk propaganda med rubriken så har du helt enkelt gjort ett dåligt jobb. Både i rubriken och i din TS.

    Och NEJ det är ingen vettig information att dela med sig av. Oavsett om man använder sig av avbrutet samlag i kombination med säkra perioder. Då det är fortfrande det osäkraste man kan göra oavsett "hur bra man känner sin kropp".

    *För kroppen kan hamna i en oförutsedd svacka i form av att man kan få extra ägglossning även under mens.

    *Det finns ungdomar som kan läsa som inte lärt sig att känna sin kropp så bra och kan "chansa" för att kondom är så obekvämt och inte läser hela tråden. Ungdomar är INTE kända för att kommunicera med varandra.

    *Sedan så är kondom det enda som skyddar emot könssjukdomar.

    Så det finna gott om anledningar om du tänker till lite, över varför det är en dålig idé att "dela med sig av infon". Jag har bara listat några av dem.
    Dessa jag har lagt upp är definitivt är tillräckligt för att slå igel samtliga av dina "fördelar", du kan komma med, för att dela denna info. 

    Sedan så om man är tjej med detta korkade resonemang så kan man ju undra varför.
    För det krävs att KILLEN känner sin kropp bra.  Även om det inte räcker ändå, då killen
    kan spilla sperma i försatsen som han inte känner av alls och försatsen ger inga "förvarningar" om att "nu är den på gång".
    Jag är kvinna som är så oförskämd att jag tänker logiskt och rationellt.
  • Anonym (Eh?)

    Rubriken borde ha varit "Avbrutet samlag enbart under säkra perioder som verifierats med temptagning och vaginalsekretsbedömning med man som har fullständig kontroll är lika säkert eller säkrare än kondom"

  • Anonym (Eh?)

    Eller ännu bättre "Samlag endast under säkra perioder som verifierats med temptagning och vaginalsekretsbedömning med man som har fullständig kontroll och avbryter i god tid innan ejakulation är lika säkert eller säkrare än kondom"

  • Anonym (Pessar)

    Alltså hur kan man blanda ihop värdelösa säkraperioder, men mycket säkra Billingsmetoden? Skäms Läkemedelsverket!
    Som man också kan använda när man har oregelbundna cykler.'Dessutom med de moderna pessarerna, som är bekväma och enkla att använda ( inget meck vid samlag eller före) är säkra. om man har rätt storlek och den bästa sorten för just dig. Finns två, Milex och Femcap.
    Och om man ändå har koll på sin cykel kan man kombinera pessar med avbrutet under ägglossningen just. Och ha Akut-p-piller som nödutgång... 

    Kondom och pessar är ungefär lika säkert om man använder dem korrekt och alltid. grejen är ju att de, liksom p-piller,är användarberoende.
    Slarvar man, ja inte sjutton funkar kondom eller pessar i byrålådan... 

  • Anonym (Hej hopp)
    Janice01 skrev 2012-06-05 08:36:16 följande:
    Dom få som klarar sej har svårt att få barn ihop förklarade en läkare på MVC för oss när extradottern blev gravid. Så ni kommer få kämpa för att få barn när ni väl är redo för det.

    ????

    Jag och sambon har kört avbrutet samlag i många år och inga graviditeter under alla dessa år. Vi har dock två planerade barn och de har båda kommit till på första försöket, så svårt att bli med barn tillsammans verkar vi inte ha....trots att vi dessutom båda är lite till åren.
  • Smurre
    Anonym (Eh?) skrev 2012-06-04 23:14:03 följande:

    Personligen så tror jag att "perfekt användning" av kondom är lättare att uppnå än för avbrutet... och för mig så skulle det vara betydligt mer nervöst att behöva lita på att mannen har allt under kontroll.


    Det upplevde jag med de tjejer jag var tillsammans med dom hade svårt att bara njuta av sexet när vi körde med avbrutet
Svar på tråden Avbrutet samlag är säkrare än kondom