• Anonym (AHA)

Avbrutet samlag är säkrare än kondom

Jag googlade runt efter statistik på att ha sex med avbrutet samlag på "säkra perioder" och snubblade över denna länk. 

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Preventivmetoder-for-att-undvika-graviditet-antikonception-/

Då kan inte kondom vara särskilt säkert om 15 kvinnor av 100 blir gravida/år. Valet av preventiv medel för mig är mellan kondom och säkra perioder. Jag känner min kropp väldigt bra, och jag hatar kondom. Så valet för mig är enkelt.

Jag tog mig även friheten att lägga in bild på tabellen. Det gäller alltså 100 kvinnor.

"Risken för att bli gravid vid ett enstaka oskyddat samlag beräknas totalt sett till cirka 6–7 procent. Det är dock viktigt att komma ihåg att risken varierar mycket under menstruationscykeln. Allra högst är risken vid tidpunkten för ägglossningen, i genomsnitt 20 procent (och betydligt högre hos yngre kvinnor). Tabellen nedan sammanfattar den ungefärliga effektiviteten hos olika preventivmetoder. I tabellen tas även hänsyn till risken för ”metodfel” (att metoden inte fungerar som den ska – t.ex. att kondomen spricker eller p-pillret inte ger avsedd effekt) och ”användarfel” (att metoden används på fel sätt – t.ex. att kondomen inte används under hela samlaget, eller att kvinnan glömmer att ta sina p-piller).

Hur effektiv en preventivmetod är beror till stor del på kvinnans ålder, eftersom fertiliteten (förmågan att bli gravid) avtar med stigande ålder.

Preventivmetodernas effektivitet mäts med Pearl Index (PI) – ett mått som anger hur många graviditeter som inträffar per 100 kvinnoår vid användning av preventivmetoden.

Till exempel: Om 100 kvinnor använder kondom under ett års tid uppstår enligt tabellen 2–15 graviditeter bland dessa kvinnor."

• Svar på tråden Avbrutet samlag är säkrare än kondom
  • EnAnonumius
    Anonym (AHA) skrev 2012-06-04 20:44:31 följande:
    Det här är ju en länk från läkemedelsverket. Skulle de ljuga om siffrorna?

Som sagt, jag känner min kropp bra. Och att ha avbrutet runt ägglossning har jag inte. 
    Nej siffror ljuger inte.
    Det är knappast ingen som har hävdat heller. Så lägg av att läsa in det du vill läsa.

Du kan spilla spermier INNAN du känner "nu är jag på G", det är inget du känner av, hur väl du känner din kropp. Försatsen (smörjmedlet för snoppen) kan innehålla lite aktiva spermier.

Du verkar bara klippa klistra och medveten frisera sanningen för att passa dig själv så att du skall slippa kondom. 

Det finns en anledning att det står 20 av 100 på avbrutet samlag i jämförelse med kondom som hade bara 15 av 100.

Men forsätt och lura dig själv med att man inte kan spilla spermier INNAN du känner "nu är jag på G".  Men VI som är pålästa och hängt med i sexualkunskapen i skolan och har livserfarnhet är inte lika lättlurade som du är. Så mig eller någon annan kunnig kommer du knappast att övertyga. Inte ens Urologer kommer du att kunna lura med dina utlåtande.
    Jag är kvinna som är så oförskämd att jag tänker logiskt och rationellt.
  • lykantrophona

De fall av graviditet under kondomanvändning beror på felaktig kondomanvändning. Kondomer är färskvara och har ett bäst-före att ta hänsyn till. Dubbla kondomer gör det inte säkrare. Osv. Däremot så är kondom nog det vanligaste skyddet bland unga och oerfarna, vilket skulle kunna förklara siffrorna.

Alla experter på preventivmedel avråder från avbrutet samlag. Försatsen innehåller lite spermier också. Visst är det väl bättre än ingenting, men dumt är det ändå.

• EnAnonumius

På fetischklubben, som jag var medlem i,  så fanns det en en fin mening som bokstavligen skulle dubbeltolkas.:

Den som inte använder kondom har ett hål i huvudet.

(Ja den bokstavligen syftade både på huvudet ovanför axlarna för både män och kvinnor, och mannens kukhuvud)

• Anonym (Kakan)

Jag och min sambo kör avbrutet och ingen bebis här Drömmer

• Tealhawk

Nu rapporterar jag tråden för du har ju tolkat tabellen helt fel och sprider alltså osanning för dem som inte orkar/kan läsa ordenligt.

• EnAnonumius

Jo vill bara tillägga att..

Du är egentligen inte mogen att ha sex, anser ju jag, när du anser att 20/100 är försvarbart att köra utan kondom. 
    Fast kondom hade 15/100.

Så ja enligt tabellen är kondom säkrare än avbrutet också oavsett vad du sitter och försöker säga.

• Anonym (olika siffror)

jag har hört att chansen att bli gravid vid abrutet samlag är 1 på 100 000

dock är det ju som ni säger att det beror på var man är i sin cykel, mannens kvalitet på sperman och allt  

• Anonym (skeptisk)

Kondomer går oftast sönder "spricker" av någons naglar, så för att det ska bli säkrare - se till att inte ha vassa naglar den som trär på den.

Har inga erfarenheter själv av att använda avbrutet-samlag-metoden, men det verkar inte så säkert, då det är lätt att sperma ändå kommer in och att "säkra perioder" inte är så säkra. Spermie kan leva upp till 5 dagar, det lämnar ett väldigt litet fönster att ha sex på utan att bli gravid. Sedan så skyddar ju inte avbrutet samlag mot könssjukdomar.

Man får ju göra som man vill, men hade varit skönt om abort-antalet inte var så högt.

• Anonym (Eh?)

Säkra perioder och avbrutet samlag är inte samma sak!

Säkra perioder = kvinnan har koll på sin menscykel och har inte vaginalt samlag tiden kring ägglossning. Säkerheten varierar med menscykelns regelbundenhet och kvinnans noggrannhet. En riskfaktor är att kvinnor har benägenhet att slarva mer kring ägglossning...

Avbrutet  samlag = det vaginala samlaget avslutas innan ejakulation. Säkerheten beror på hur bra mannen är på att kontrollera sin ejakulation.  En riskfaktor är att mannen har svårt att avbryta när det är som skönast...

• Anonym (AHA)
    Anonym (Eh?) skrev 2012-06-04 22:30:49 följande:
    Säkra perioder och avbrutet samlag är inte samma sak!

Säkra perioder = kvinnan har koll på sin menscykel och har inte vaginalt samlag tiden kring ägglossning. Säkerheten varierar med menscykelns regelbundenhet och kvinnans noggrannhet. En riskfaktor är att kvinnor har benägenhet att slarva mer kring ägglossning...

Avbrutet  samlag = det vaginala samlaget avslutas innan ejakulation. Säkerheten beror på hur bra mannen är på att kontrollera sin ejakulation.  En riskfaktor är att mannen har svårt att avbryta när det är som skönast...
    Det jag menade var att jag har avbrutet samlag på säkra perioder. Därför skrev jag så. Jag är mycket medveten om skillnaden.

Risken att bli gravid finns alltid, oavsett skydd. Det står att dom har tagit hänsyn till metodfel i dessa siffror. Jag tycker att det låter lite galet att säkra perioder och kondom ligger så nära varann.  
Svar på tråden Avbrutet samlag är säkrare än kondom