• Anonym (AHA)

Avbrutet samlag är säkrare än kondom

Jag googlade runt efter statistik på att ha sex med avbrutet samlag på "säkra perioder" och snubblade över denna länk. 

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Preventivmetoder-for-att-undvika-graviditet-antikonception-/

Då kan inte kondom vara särskilt säkert om 15 kvinnor av 100 blir gravida/år. Valet av preventiv medel för mig är mellan kondom och säkra perioder. Jag känner min kropp väldigt bra, och jag hatar kondom. Så valet för mig är enkelt.

Jag tog mig även friheten att lägga in bild på tabellen. Det gäller alltså 100 kvinnor.

"Risken för att bli gravid vid ett enstaka oskyddat samlag beräknas totalt sett till cirka 6–7 procent. Det är dock viktigt att komma ihåg att risken varierar mycket under menstruationscykeln. Allra högst är risken vid tidpunkten för ägglossningen, i genomsnitt 20 procent (och betydligt högre hos yngre kvinnor). Tabellen nedan sammanfattar den ungefärliga effektiviteten hos olika preventivmetoder. I tabellen tas även hänsyn till risken för ”metodfel” (att metoden inte fungerar som den ska – t.ex. att kondomen spricker eller p-pillret inte ger avsedd effekt) och ”användarfel” (att metoden används på fel sätt – t.ex. att kondomen inte används under hela samlaget, eller att kvinnan glömmer att ta sina p-piller).

Hur effektiv en preventivmetod är beror till stor del på kvinnans ålder, eftersom fertiliteten (förmågan att bli gravid) avtar med stigande ålder.

Preventivmetodernas effektivitet mäts med Pearl Index (PI) – ett mått som anger hur många graviditeter som inträffar per 100 kvinnoår vid användning av preventivmetoden.

Till exempel: Om 100 kvinnor använder kondom under ett års tid uppstår enligt tabellen 2–15 graviditeter bland dessa kvinnor."

• Svar på tråden Avbrutet samlag är säkrare än kondom
  • EnAnonumius

Ja och 20 är och förblir mer än 15.

Det är bara direkt omoget och korkat att chansa med den omogna bortförklaringen "jag gillar inte att använda kondom".

Du låter precis som dem som inte kan skilja på sex och lego.

Jag är kvinna som är så oförskämd att jag tänker logiskt och rationellt.
  • Anonym (AHA)
    EnAnonumius skrev 2012-06-04 22:14:48 följande:
    Nej siffror ljuger inte.
    Det är knappast ingen som har hävdat heller. Så lägg av att läsa in det du vill läsa.

Du kan spilla spermier INNAN du känner "nu är jag på G", det är inget du känner av, hur väl du känner din kropp. Försatsen (smörjmedlet för snoppen) kan innehålla lite aktiva spermier.

Du verkar bara klippa klistra och medveten frisera sanningen för att passa dig själv så att du skall slippa kondom. 

Det finns en anledning att det står 20 av 100 på avbrutet samlag i jämförelse med kondom som hade bara 15 av 100.

Men forsätt och lura dig själv med att man inte kan spilla spermier INNAN du känner "nu är jag på G".  Men VI som är pålästa och hängt med i sexualkunskapen i skolan och har livserfarnhet är inte lika lättlurade som du är. Så mig eller någon annan kunnig kommer du knappast att övertyga. Inte ens Urologer kommer du att kunna lura med dina utlåtande.
    För det första är jag tjej.

Och jag anser mig mogen för sex då jag kan ta konsekvenserna som det skulle kunna ge. Ett barn är inte oönskat alltså. Jag är i ett fast förhållande sedan många år.

Sen står det inget om avbrutet samlag i denna tabell. Utan det gällde säkra perioder, amning osv. Som jag skrev tidigare så känner jag min kropp väldigt väl och chansen/risken att jag skulle ha sex på en fertil dag är liten. Jag kombinerar säkra dagar med avbrutet samlag och det funkar fint för oss.

Det finns säkra perioder. Det är i regel bara under 10 dagar per cykel en tjej är fertil. OFTAST OCH VANLIGTVIS. Klart undantag finns. Det är klart man kan spilla spermier innan men det är betydligt färre än vid utlösning. Chansen/risken är då alltså betydligt mindre.

Det jag ville med den här tråden var att visa att skillnaden mellan kondom och "säkra perioder" inte alls är så stor. Jag trodde att kondomen skulle ha betydligt bättre statistik.

15% med kondom blir gravida.
    20% som tillämpar säkra perioder blir gravida

Jag ber om ursäkt för den lite väl provocerande rubriken. Att lura någon är inget alls jag är ute efter. Jag klistrade in det som förklarade tabellen och länkade hela sidan. Jag klippte in det jag tyckte var nödvändigt för att folk skulle kunna läsa av tabellen, inte för att det skulle passa mig.
  • Anonym (Eh?)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_birth_control_methods

Avbrutet : 4-27
    Olika kalendermetoder: 9-25
    Kondom: 2-15

Antagligen rätt svårt att bedöma vissa metoder.  Enkelt att säga "vi använde ju xxx vid varje samlag" även om man slarvat. 

Om ni använder säkra perioder i kombination med avbrutet vid varje samlag så ökar du säkerheten. Om ni bara kör avbrutet vid osäkra perioder så minskar säkerheten.

Om du utöver kalenderbaserade säkra perioder kollar temp och vaginalsekret så ökar säkerheten markant.

• Severus

Avbrutet samlag skyddar lika mycket mot könisar som kondom...

Det läste jag i senaste "Illustrerad  galenskap"

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Anonym (Eh?)

Personligen så tror jag att "perfekt användning" av kondom är lättare att uppnå än för avbrutet... och för mig så skulle det vara betydligt mer nervöst att behöva lita på att mannen har allt under kontroll.

• Anonym (AHA)
    Anonym (Eh?) skrev 2012-06-04 23:11:18 följande:
    en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_birth_con...

Avbrutet : 4-27
    Olika kalendermetoder: 9-25
    Kondom: 2-15

Antagligen rätt svårt att bedöma vissa metoder.  Enkelt att säga "vi använde ju xxx vid varje samlag" även om man slarvat. 

Om ni använder säkra perioder i kombination med avbrutet vid varje samlag så ökar du säkerheten. Om ni bara kör avbrutet vid osäkra perioder så minskar säkerheten.

Om du utöver kalenderbaserade säkra perioder kollar temp och vaginalsekret så ökar säkerheten markant.
    Vaginalsekret, temp och lite koll på dagarna + avbrutet samlag på "säkra" perioder är det jag tillämpar. Metoden passar mig utmärkt.

Man måste ha en marginal för metodfel när man mäter säkerheten, vilket läkemedelsverket har räknat med. 
  • Anonym (AHA)
    Severus skrev 2012-06-04 23:13:30 följande:
    Avbrutet samlag skyddar lika mycket mot könisar som kondom...

Det läste jag i senaste "Illustrerad  galenskap"
    Om man går från ligg till ligg är nog kondom att föredra i det syftet. Jag har aldrig påstått att säkra perioder och avbrutet samlag skyddar mot sjukdomar.
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (AHA) skrev 2012-06-04 23:16:58 följande:
    Vaginalsekret, temp och lite koll på dagarna + avbrutet samlag på "säkra" perioder är det jag tillämpar. Metoden passar mig utmärkt.

Man måste ha en marginal för metodfel när man mäter säkerheten, vilket läkemedelsverket har räknat med. 
    Och det kallar du för " avbrutet samlag" ?  Du har nog en lite egen definition...

Om du kollar wiki-tabellen så ligger din metod, som inte alls motsvarar "säkra perioder" i Läkemedelsverkets tabell, på ett PI 0,6-1,8.  Om ni sen kombinerar att bara ha vaginala samlag under säkra dagar med att alltid ha avbrutet så ökar säkerheten ytterligare.

Att säga Avbrutet samlag är säkrare än kondom baserat på dina erfarenheter är ju ren och skär vilseledande propaganda.

• Anonym (Eh?)

Så TS, DIN metod är mycket riktigt säkrare än kondom men som en tjänst till nytillkomna läsare...

En metod som innebär:
    - regelbunden menscykel 
    - koll på möjliga ägglossningsdagar
    - temptagning varje dag
    - koll av vaginalsekret varje dag
    - vaginala samlag enbart på säkra dagar, dvs helt avstå ca 6 dagar per cykel
    - en man som klarar av att avbryta innan ejakulation vid varje vaginalt samlag

är ungefär lika säkert som perfekt användning av kondom vid varje vaginalt samlag och mycket säkrare än normalslarvig användning av kondom.

• Anonym (AHA)
    Anonym (Eh?) skrev 2012-06-04 23:38:38 följande:
    Så TS, DIN metod är mycket riktigt säkrare än kondom men som en tjänst till nytillkomna läsare...

En metod som innebär:
    - regelbunden menscykel 
    - koll på möjliga ägglossningsdagar
    - temptagning varje dag
    - koll av vaginalsekret varje dag
    - vaginala samlag enbart på säkra dagar, dvs helt avstå ca 6 dagar per cykel
    - en man som klarar av att avbryta innan ejakulation vid varje vaginalt samlag

är ungefär lika säkert som perfekt användning av kondom vid varje vaginalt samlag och mycket säkrare än normalslarvig användning av kondom.
Svar på tråden Avbrutet samlag är säkrare än kondom