• Anonym (AHA)

Avbrutet samlag är säkrare än kondom

Jag googlade runt efter statistik på att ha sex med avbrutet samlag på "säkra perioder" och snubblade över denna länk. 

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Preventivmetoder-for-att-undvika-graviditet-antikonception-/

Då kan inte kondom vara särskilt säkert om 15 kvinnor av 100 blir gravida/år. Valet av preventiv medel för mig är mellan kondom och säkra perioder. Jag känner min kropp väldigt bra, och jag hatar kondom. Så valet för mig är enkelt.

Jag tog mig även friheten att lägga in bild på tabellen. Det gäller alltså 100 kvinnor.

"Risken för att bli gravid vid ett enstaka oskyddat samlag beräknas totalt sett till cirka 6–7 procent. Det är dock viktigt att komma ihåg att risken varierar mycket under menstruationscykeln. Allra högst är risken vid tidpunkten för ägglossningen, i genomsnitt 20 procent (och betydligt högre hos yngre kvinnor). Tabellen nedan sammanfattar den ungefärliga effektiviteten hos olika preventivmetoder. I tabellen tas även hänsyn till risken för ”metodfel” (att metoden inte fungerar som den ska – t.ex. att kondomen spricker eller p-pillret inte ger avsedd effekt) och ”användarfel” (att metoden används på fel sätt – t.ex. att kondomen inte används under hela samlaget, eller att kvinnan glömmer att ta sina p-piller).

Hur effektiv en preventivmetod är beror till stor del på kvinnans ålder, eftersom fertiliteten (förmågan att bli gravid) avtar med stigande ålder.

Preventivmetodernas effektivitet mäts med Pearl Index (PI) – ett mått som anger hur många graviditeter som inträffar per 100 kvinnoår vid användning av preventivmetoden.

Till exempel: Om 100 kvinnor använder kondom under ett års tid uppstår enligt tabellen 2–15 graviditeter bland dessa kvinnor."

• Svar på tråden Avbrutet samlag är säkrare än kondom
  • Janice01
    Anonym (Kakan) skrev 2012-06-04 22:20:40 följande:
    Jag och min sambo kör avbrutet och ingen bebis här Drömmer
    Dom få som klarar sej har svårt att få barn ihop förklarade en läkare på MVC för oss när extradottern blev gravid. Så ni kommer få kämpa för att få barn när ni väl är redo för det.
  • Janice01
    Anonym (olika siffror) skrev 2012-06-04 22:28:00 följande:
    jag har hört att chansen att bli gravid vid abrutet samlag är 1 på 100 000

dock är det ju som ni säger att det beror på var man är i sin cykel, mannens kvalitet på sperman och allt  
    Har du någon länk på det annars är det jävla nys bara! Som jag sagt så blev min extradottergravid 2 ggr på 13månader så din statistik stämmer knappast!
  • EnAnonumius
    Janice01 skrev 2012-06-05 08:45:42 följande:
    Vad är det föresten för jävla skitsnack om att man skulle bli gravid 15 av 100 med komdom???
    Kollade upp det och den rätta siffran i Sverige är 2!
    (www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Frageladan/?ac...)
    Varför skulle LÄKEMEDELSVERKET vara mindre pålitlig än RFSU?
    TS länkade just till Läkemedelsverket.

Dock så är det fel att anklaga en statlig myndighet för att för skitsnack.
    Både RFSU och Läkemedelsverket är statsliga myndigheter.

Nej jag försvara självklart inte TS utlåtande då han läser statistiken så som fan läser bibeln och far med osanning om att avbrutet samlag är säkrare än kondom. 
    Jag är kvinna som är så oförskämd att jag tänker logiskt och rationellt.
  • Janice01
    EnAnonumius skrev 2012-06-05 09:00:29 följande:
    Varför skulle LÄKEMEDELSVERKET vara mindre pålitlig än RFSU?
    TS länkade just till Läkemedelsverket.

Dock så är det fel att anklaga en statlig myndighet för att för skitsnack.
    Både RFSU och Läkemedelsverket är statsliga myndigheter.

Nej jag försvara självklart inte TS utlåtande då han läser statistiken så som fan läser bibeln och far med osanning om att avbrutet samlag är säkrare än kondom. 
    När jag googlade hittade jag flera länkar som sa samma sak, vet inte vad det är för fel läkemedelsverker, men det kan ju inte stämma! Tyckte att 2 verkade mycket.
  • lykantrophona

Det här med säkra perioder... Ska man vara riktigt säker så är det typ att ha sex under mensen som gäller. Och vem fan vill bara ha sex då? Överhuvudtaget, vem vill avstå från sex under stora delar av månaden?

Fast det kanske bara jag som är "sexgalen" som gärna vill ha sex varje, varannan dag. Framför allt brukar man ju vara kåtast under den tiden man är som mest fertil. Känns som en knasig kombination.

• Anonym (AHA)
    lykantrophona skrev 2012-06-05 15:29:24 följande:
    Det här med säkra perioder... Ska man vara riktigt säker så är det typ att ha sex under mensen som gäller. Och vem fan vill bara ha sex då? Överhuvudtaget, vem vill avstå från sex under stora delar av månaden?

Fast det kanske bara jag som är "sexgalen" som gärna vill ha sex varje, varannan dag. Framför allt brukar man ju vara kåtast under den tiden man är som mest fertil. Känns som en knasig kombination.
    Nja, mens betyder inte nödvändigtvis att det är säkert. Säkrast är strax innan mensen. Har man kort menscykel kan man faktiskt ha fertila dagar under mensen.
  • lykantrophona
    Anonym (AHA) skrev 2012-06-05 15:58:00 följande:
    Nja, mens betyder inte nödvändigtvis att det är säkert. Säkrast är strax innan mensen. Har man kort menscykel kan man faktiskt ha fertila dagar under mensen.
    Fast min fråga kvarstår. Vem vill bara ha sex ca en vecka per månad?
  • kramin
    lykantrophona skrev 2012-06-06 08:28:22 följande:
    Frågan är väl snarare "vem vill bara ha vaginal penetration som en del av sexet ca en vecka per månad?" Och då är ett av svaren människor som tycker att andra sorters sex kan vara lika tillfredsställande.
  • Anonym
    lykantrophona skrev 2012-06-06 08:28:22 följande:

Jag vill bara ha det. Varför är det konstigt med det?
Svar på tråden Avbrutet samlag är säkrare än kondom