Juni-barnen
Är det inte för att hon är en prematur?
Zenoble: har du säkert provat, men duscha varmt samtidigt som du försöker pumpa mjölk. (helst med en bröstpump) Det funkar för mig när jag fick mjölkstockning med dottern.
Jag samsov med min dotter så länge som hon ammades på natten. Man får då samma sovrutiner och störs inte av varann och sambon behövde inte vakna av att hon vakna och hann bli ledsen.. Så han fick en god sömn och orka jobba och sen även vara pappa efter jobbet.
Efter ett tag så klara man av att amma i sömnen tom:) tyckte det funka kanon och kommer göra lika denna gång.
Tror inte att man skulle rulla över sitt barn, i sitt undermedvetna vet man att hon/han ligger där.. (så länge man inte är sjuk eller påverkad av alkohol, droger eller mediciner eller dyl så klart)
Andningslarm har jag hört mycket negativt om. Så jag skulle nog bara bli mer nervös av ett sånt då de kan bli glapp i dem och att de avläser fel och piper i onödan osv..
Tråkigt Lina:( ändå bra att de fått lite av det, och närheten.
Jag pumpa och börja ge flaska direkt när amningen funka med stora syster. Kommer göra detsamma nu med lillasyster. Dels för att pappan gillar att oxå kunna mata och få lite mer kontakt , skönt även för mig att inte vara så bunden så man kan träna , åka till stallet, gå ut och gå med hunden osv utan att känna att man måste stressa hem.. Funka kanon! Hoppas det funkar lika bra nu!
Det finns speciella påsar på Apoteket att köpa av märket medelea(tror jag de heter) de använde jag mig av. Sen skrev jag på påsen mängd och om det var morgon, middag eller kvälls mjölk då de berätta för mig att det skiljer sig en del på mjölken beroende på tid på dygnet.
Kommer oxå med en förlossnings berättelse så fort vi kommit hem ( i morgon efter läkarkontrollen förhoppningsvis) och landat lite.
Har lyckats sova en timme nu. Usch hatar sjukhus sängar och har sjukt ont av eftervärkarna och svullen stjärt :/
Men det är det värt när man tittar på det fina underverket här bredvid:)
Ska nu försöka skriva ner min förlossningsberättelse.
Natten till fredag sov jag knappt något. Dottern fick tandvärk och panik sen hade jag förvärkar som hade ändrat karaktär helt. På morgonen gick jag upp med dottern kl 7.00.
Sen skulle vi sova "middag" lite tidigare ön vanligt då både jag och dottern var trötta.. Så vid 9.30 lägger vi oss igen. Då har sambon (som kommit hem från göteborg på torsdagen) gått ner till vår lägenhet (bodde ju hos mina föräldrar tillfälligt tills bebis ankomst) för att hämta lite saker och sen träna. Min mamma hade åkt till min syster för att vara barnvakt till hennes barn några timmar.
När vi lägger oss och dottern somnat känner jag att jag nog själv inte kommer kunna somna pga smärtan. Går upp tar 2 Alvedon och lägger mig i ett varmt bad.
Klockar mina värkar som jag då tycker är korta men intensiva och regelbundna. Så ringer mamma och säger att hon nog bör stanna hemma från jobbet och vara barnvakt till våran dotter i stället.
Ringer sambon och säger att det är på gång. Så han går från gymmet och hämtar hunden som han lämnat i vår lägenhet och springer till mina föräldrar. Jag har då ringt förlossningen som nu väntar på oss.
Åker in och blir inskrivna. Är då öppen 8cm redan, klockan har nu hunnit bli 12.15.
Kl 12.25 börjar jag använda lustgas/syrgas
Kl 15.35 har mitt vatten ännu inte gått och jag har bara öppnat mig till 9cm. Så bm tar nu hål på hinnorna.
Kl 17.10 är jag helt öppen och får krystvärkar.
Kl 17.32 föds vår underbara dotter Märta,3640g och 51 cm lång..
Sprack inget och mådde jätte bra direkt!
Blev utskrivna i morse efter läkarkontrollen av Märta.
Vad kostar en sån där gördel och vart köper man en sån?
I natt kom min mjölk i gång. Såg i går kväll i spegeln hur fyllda de var och stenhårda.. Aj aj.. Nu läcker det ur brösten, speciellt när Märta suger på det ena bröstet..
Märta sover hos mig. Mest för att jag tycker det är smidigast att ha henne där så länge som hon ammas mycket på natten.
Med storasyster gjorde jag lika, börja ha henne i egen säng när hon bara åt en gång på natten..