• germany

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

provar med hemsidan igen.
    www.hagenmalm.se

(jag har frågat Lotta tidigare om det är ok att jag lämnar ut hennes praktik här och det var det)

• germany

Ypke - Förstår att du står i valet och kvalet om att försöka med ett IVF försök till då ditt AMH prov inte alls var dåligt nu senast. Hur lång tid tar det innan ni kanske får sätta igång med ÄD försök efter att ha besökt kliniken första gången? Hinner du inte med ett IVF försök innan det sätter igång på "riktigt" med ÄD? Då behöver du inte gå omkring och fundera om det var värt ett till IVF försök eller ej.

När jag tänker mig in i din situation så skulle jag nog inte förkasta att prova en sista gång med IVF då du dessutom har en gång kvar att prova (om jag har förstått dig rätt?)

Ang. att träffa någon i GBG så hör dig för med självaste trådstartaren här (Ny i GBG) som jag också tror skulle vilja träffa någon likasinnad live. Kolla med henne så kanske du snart har en riktigt god vän där ni båda verkligen kan ge och få stöd och allt annat som är svårt att få med någon "vanlig" vän som inte är lika insatt i vad vi håller på med.

Lycka till med erat besök i Åbo nästa helg Glad

• germany

Ypke - Jag antar att du har full koll på det jag vill fråga dig om nu, men jag ställer frågan ändå Glad.
    Har du fått stödmediciner vid dina tidigare IVF, dvs förutom progestron tex kortison, trombyl, progynon, fragminsprutor?
    Om inte så kanske värt att testa med fullt stöd av detta om du nu kör på ett sista IVF?
    Och även om dina tidigare embryon kanske inte varit optimala så vet man ju aldrig när det där guldägget faktiskt vill visa sig. Kanske nu det vill ge sig till känna Drömmer.

Myran - Ha ha, jag tycker du är långt ifrån "knäpp", snarare väldigt klok och snäll Glad.

• germany
    Ypke skrev 2012-10-26 14:01:05 följande:
    Nej, Germany, det har jag inte. Min läkare är inte öppen för sånt och jag har ingen annan läkare som kan hjälpa mig heller. Det är det som är det jobbiga, att jag inte får stöd i mina funderingar om stödpreparat, och att jag samtidigt litar på vår läkare och inte vill laborera med det själv. Känner mig så himla utelämnad i detta.
    Kanske du kan tänka dig att på eget bevåg köpa receptfri barnalbyl på apotek? Har samma effekt som trombyl.
    Kortsion finns receptfritt i en del länder, kanske också i Spanien? Känner du inte någon som ska utomlands till Grekland tex? Hör dig för med Cice i 40-tråden annars alterativt att någon har överblivet kvar.

Förresten, i äggondationstråden Finland så erbjöd sig nyss Dustpuppy om bla Clexane (fragmine) och progynon. Hon bor i GBG och skänkte för avhämtning i GBG.

Tycker det är så synd att vi alla ofta får motstånd från vissa läkare. Men stöter man bara på rätt så kan man sedan skatta sig lyckligt lottad!
    Jag förstår att du litar på din läkare och det ska du ju göra, men samtidigt så brukar de flesta läkare inte vara helt motsträviga när man har gjort flera misslyckade försök. Då brukar det vara ok att sätta in alla resurser iform av stödmedciner för att se om det kan hjälpa. Det är ju inga farliga mediciner och inga höga doser heller. Kan du inte verkligen be av hela ditt hjärta att du nu vill prova, även om din läkare inte tror på det hela?
  • germany

Ypke - Skynda dig att kontakta Dustpuppy då jag tror att hennes erbjudande snabbt får svar av många!

Ens immunförsvar kan göra att den ser ett insatt embryo som något främmande föremål som måste bort ur kroppen. Därför så kan ens eget immunförsvar attackera det lilla embryot som därmed inte hinne fästa.
    Genom att äta kortioson så dämpas immunförsvaret och embryot får lugn och ro på sig att fästa (förutsatt att det då är ett bra embryo, annars hjälper ju inte kortison ändå).

Fragmin och trombyl är blodförtunnande och förhindrar blodproppar. Detta har också hjälpt flera att bli gravida. Helt klart värt att testa! Du har inget att förlora i allafall.Glad

• germany
    Ypke skrev 2012-10-26 14:49:59 följande:
    Tack, Germany! Så himla snällt av dig att hjälpa mig.
    Åh, är så glad att kunna ge något och lika glad när jag själv får hjälp och stöd. Vi hjälps alla åt så gott vi kan. Tillsammans blir vi starka Hjärta
  • germany

Ypke - Det låter ju bra! Härligt att höra att det riktigt märks att du känner dig ganska lättad efter att ha pratat med din fina läkare Glad. Kul att du har en sådan läkare som lyssnar på dig och som vill dig väl och tar sig tid....de växer inte på träd.

Och jag håller med henne, tappa inte inriktningen på ÄD nu när ni är en bra bit inne på det spåret. Sedan så kanske din utvärdering av diverse prover ändå kan tala för att du hinner med ditt redan betalda IVF försök i väntan på att ni är välkommen att sätta igång ÄD behandlingen.

Tror allt kommer att lösa sig till det bästa för dig. Skönt att du ändå har en läkare som inte bara "ratar" dig utan vill se över allt en gång till för att få en klarare bild av hur din kropp fungerar kring fertilitetssammanhang.

PS: Du har ändå nytta av progynon om du ska köra ÄD, så kanske kontakta Dustpuppy i GBG ändå? Och kortison kan du fortfarande komma att ha nytta av vid ÄD. Heja dig nu! Uppdatera oss så vi får veta hur det går efter dina provtagningar osv.

Trevlig helg! / Germany

• germany
    Mariposa - Tack snälla för din hälsning! Jag inboxar dig efter helgen.
    Kram!
  • germany

Vad roligt att ni nu kanske finner varandra i det verkliga livet och att ni får stor glädje och nytta av varandra.
    Ha det så jättebra på era träffar nu, önskar er allt gott Hjärta.

• germany
    NY I GBG skrev 2012-10-26 22:17:38 följande:
    Germany: jag har bokat tid med Lotta i Stockholm! Och med myran Kram och trevlig helg!!!
    Jag hoppas att du kan få bukt med dina myom, håller tummar!
    Lycka till Glad

En annan sak som jag tycker är väldigt intressant är att man nu har börjat kunna transplantera livmoder från en kvinna till en annan (tex från mor till dotter) och genom detta kan återfå möjligheten att bli gravid om det visar sig att man har problem / sjukdomar av olika de slag med sin egen livmoder som gör att inget embryo kommer att kunna fastna. Har genomförts på sahlgrenska i GBG.

Kika in på tex. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5274253
Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?