• germany

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

GBG - Vilken fin tråd du skapat Solig.
    Har snabbkikat lite i mina favvo-trådar och var ju bara tvungen att kika in här också.
    Saknar dig m. fl....men snart är jag "back in business" igen Cool, så då hörs vi igen.

Och du är här också Mariposa Hjärta. Och jag antar att du är på G med ÄD nu? Gu´ vad det måste ha hänt saker bara på de här veckorna när jag varit borta från FL.

Ni jobbar på så bra tjejer och även om jag inte riktigt är framme vid ÄD än så lever jag parallelt med den tanken hela tiden och jag vet ju vart jag ska vända mig om det inom en snar framtid kommer att bli så att det blir ÄD för oss med.

Sköt om er!
    Kram från / Germany

• germany
    Myran - Vad är ditt sikte härnest? Planering av bebis med dina egna ägg eller ÄD? Jag kanske blandar ihop dig med någon annan, men jag har för mig att du håller på med båda samtidigt eller har jag fel?
    Vore bara kul att veta {#emotions_dlg.flower}
  • germany

Myran - Jag fick för mig att du hade planer på ett besök hos Dr D? Men du har kanske bara haft telefonkontakt med honom? Får man ha enbart det också och han kan ändå hjälpa en att få behandling med mediciner? (Frågan hör ju inte hemma i denna tråd.....men nu blev det så ändå, hoppas ingen misstycker, förlåt i såfall)

Tycker du gör helt rätt som försöker planera in en IVF till i väntan på att donator är funnen (bara det inte blir för tätt inpå då)

Jag äter DHEA och kommer därför inte göra något nytt IVF förrän i September skulle jag tro.
    Jag velar över om Dr D:s immunutredning kan vara något för mig (har allergi samt kraftig allergi-astma som utlöses när jag under längre tid utsätts för det som jag är väldigt allergisk mot, tex hästar, vissa hundraser...framförallt valpar. Hm, och jag är djurägare till ett flertal djur, har även haft häst och stått ut med min allergi....Inget kan få en djurälskare att avstå från alla dessa härliga djur Drömmer)

ÄD ligger mig varmt om hjärtat. Jag har förlikat mig med tanken att det kanske får bli så. Jag skulle bli väldigt glad över att min man i allafall får föra sina gener vidare och jag vet att jag kommer att älska ett ÄD barn precis lika mkt som om det vore mitt eget genetiska.  Men vi är ändå inte riktigt där än, vill ge mig själv några chanser till för att jag ska kunna få frid i själen att jag kämpat in i det sista. Men det  känns jätteskönt att ha en "plan B" där mina chanser att bli gravid kanske ökar mer än det gör med mina egna ägg....

Jag har turen att ha kontakt med en tjej som jag fått kontakt med pga av att vi sitter i samma båt och hon är nu på G med sin ÄD och jag kommer att lära mig mkt av hennes resa samt av alla fina kämpande själar här på FL Hjärta

• germany
    mariposa skrev 2012-07-10 22:42:15 följande:
    Hej tjejer!
    Nu har vi varit på första klinikbesöket och fått klartecken att påbörja behandlingen, redan i september om vi vill. Vi blev inte erbjudna "vitrifieringsalternativet" utan det är färskförsök som gäller. Jag fick ett mkt gott intryck av kliniken; proffsig atmosfär och allt verkar mkt välordnat. Donatorer finns det gott om och jag hoppas att de är duktiga på matchningen. Jag är nervös och vet inte om jag vågar tro på att detta ska gå vägen men jag försöker så gott det går att avfärda de negativa tankarna.

GBG- hur ligger ni till i planeringen?

Amelie & Vinkan-hoppas att allt har gått bra för er i Alicante!!!

Myran-håller tummarna för dig och en ev kommande Ivf! 

Germany-hoppas innerligt att Prasteronen gör verkan och att ni prickar in en kanoncykel i september.
    Härligt Mariposa, ni är verkligen nära startgroparna nu! Vad bra att ni är nöjda med kliniken, betyder nog så mycket. Pirr i magen ska det vara, men ny är ni snart i gång med något som säkert kommer att fungera Solig.

Vad det gäller mig så hoppas jag verkligen att resultatet blir förbättrat efter intag av Prasteron. Tar en dag i taget och försöker fundera ut vad jag mer kan och vill göra för att maxa våra chanser till en bebis.

Ha det gott!
  • germany

Grattis Cecini till din graviditet! Roligt att höra från er som lyckats blivit gravida, det tåls att bli påmind om att "till slut händer det" Skrattande

Ljusterapi och laser är det ungefär likvärdigt? Har inte tänkt så mkt om det kan finnas något samband,  utan slänger bara in min undran hastigt & lustigt.

Marioposa, tack så jättemycket för att du håller tummar för oss. Jag drar i lite olika trådar just nu och funderar så mkt på vad vi ska göra och inte göra. Är så väldans sugen på att ta en resa ner till Aten och Dr D....men ekonomi styr det hela och jag vet inte om vi på så kort tid har råd att kosta på oss en resa ner + behandling som kommer att kosta oss över 20.000:- Samtidigt så inbillar jag mig att vi kan ha igen det och kanske inte misslyckas något mera utan att det kan finnas större chans att det  blir bebis efter ett besök där.

Men vi jobbar framåt i allafall och herregud snart kan man ju nästan bli en "mini-doktor" inom ämnet fertilitet, håller ni inte med om att det känns lite så i bland? Att man skaffar sig mer och mer kunskaper inom området och att man blir lite besviken att man inte visste mer när man satt i gång med denna barnkarusell med vården inkopplad.

GBG - Du kan be om att få Prednisilon och Trombyl av läkare som du kan ta för att förhindra missfall. Helt klart värt att testa! Ang. att träffa någon från GBG så minns jag att Cice ställde en fråga i äggdonationstråden i Umeå förut om önskemål att ta en fika med flera i samma sits just i GBG. Jag ska faktiskt på torsdag träffa en annan FL-tjej som jag pratat med här på FL, ska bli jättekul att träffa henne och ta en fika & surra....ja ni vet väl vilket ämne som kommer att dominera vårat samtal  Solig

Lämnar ettt gäng kramar till er alla, hoppas ni kan fånga upp dom och att allt kämpande till slut leder till något gott. Det tror jag att det kommer att göra, fastän det kan vara svårt att verkligen tro på det när man sitter mitt i smeten och har det lite tungt och träligt. Men trägen vinner!  KRAM Hjärta

• germany
    GBG - Men de preparat jag angav här ovan är inga hormonpreparat som kan hjälpa dig. Utan Prednisolon är ett kortisonpreparat som sänker immunförsvaret och kan därmed hjälpa ägget att fästa bla. Trombyl är blodförtunnande och förhindrar blodproppar och båda dessa preparat används ofta framförallt till de som haft flera missfall, men många får dom ändå vid sina första försök där inga missfall varit inblandade.

Men då du genomgår ÄD så tror jag att du automatiskt kommer att få Prednisolon. Du kan väl ta upp frågan med din klinik redan nu? Det är läkare som skriver ut båda dessa preparat. Men i Grekland exempelvis så kan man köpa dessa receptfritt.

De hormonpreparat som jag använder och som du också kanske syftar på är Prasteron (DHEA) som jag fått utskrivet av min klinik. Detta preparat kan förbättre äggkvaliten och även göra att äggen blir flera. Kanske ingen mirakelmedicin, men helt klart en chans att kanske förbättra något. DHEA är ett hormon som sjunker med åldern och i den ålder jag är i (38 år) så har detta hormon i kroppen sjunkit väldigt mycket och genom att knapra Prasteron så får jag förhoppningsvis tillbaka min funktion att producera lite mer livsdugliga ägg. Många kallar det lite ett "föryngringspreparat / ungdomskälla" Solig.

Just Prasteron är på recept i Sverige, men det finns andra DHEA preparat att beställa från nätet utomlands.
    Men detta preparat har du ingen större nytta av då du ska genomgå en ÄD.  
  • germany
    Myran - Du har egentligen inget att förlora genom att äta de DHEA som du fått av din FL- vän Glad.
    När beräknas du genomgå ÄD? DHEA rekomenderas man att äta i minst 2 månader för full effekt, men jag tänker ändå som så att genom veckorna dit så händer det säkert nåt längs vägen också, dvs kvaliten kanske successivt förbättras. Men för att genomgå IVF så är det så klart att läkarna vill att man gett DHEA all den tid som behövs för att nå toppen av preparatets effekt.

Så knapra nu i dig dom vet ja! Jag äter 50 mg / dag. I kapsel morgon & kväll. I bland har det hänt att jag stoppat i mig ända upp till 75 mg (på eget bevåg), men bara nån enstaka dag då och då.

Jag tycker att hemmaförsöken är ganska meningslösa, men tänker ändå som så att chansen ändå finns där och den vill vi inte förkasta. Vem vet Drömmer, det rätta ägget kanske ligger där rätt som det är. Det finns ju flera här på FL som har blivit spontant gravida trots att deras läkare dömt ut deras förmåga att få barn med egna ägg.

Annars så måste jag säga att jag nästan kan längta efter att testa ÄD nu direkt och skita i att prova med mina egna. Jag vet att det inte är någon garanti att lyckas med ÄD på första försöket heller....men jag är helt övertygad om att chanserna ökar bra nog mycket.

Varför jag har mina favorittrådar inom ÄD är för att jag lever parallelt med den planen och även om jag själv inte helt satt bollen i rullning så är det vår plan B inom en snar framtid.
  • germany
    GBG - Jag är också en sådan som i normala fall vill leva och inta så naturliga livsmedel och dylikt som möjligt. Men i detta fall, dvs barnkarusellen så får jag helt enkelt finna mig i att stoppa i mig både det ena och det andra.....Och du har ju redan tagit en massa hormonsprutor vid IVF. Så du får kanske blunda för att inta lite preparat som du inte är så förtjust i och istället tänka som så att du gör det för att få behålla ett fint litet embryo.
    Av 2 onda ting så väljer jag att stoppa i mig lite "skit" istället för att förlora ett ev barn.....
  • germany

Jag undrar om det verkligen är så att det kostar dubbelt om man vid ÄD väljer att sätta in två st  embryon istället för bara ett? I Riga verkar det vara så, men hur är det på andra ställen?
    Ni som genomgått ÄD kanske kan svara på denna fråga.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?