• EEJ

IVF Umeå

Jag puffar för min fråga lite längre upp!

• EEJ

Drömmer om ett barn: åh vad skönt att höra att allt har gått bra! Själv står jag utanför dörrarna på kliniken och väntar på att de ska öppna! Snart dags för äp, jag hoppas på att få 5 ägg- då är jag nöjd!

• EEJ

Hej!

Idag halv nio gick jag in på äp. Det gick bra, ena äggstocken låg bakom livmodern och gjorde betydligt mer ont än den andra. Annars sved det till ordentligt men inte mer än att det gick bra på morfindosen!

Jag hade ju känt mig rätt svullen och det var nog rätt befogat!

30 äggblåsor och 28 ägg!!! Jag som hade ställt in mig på typ 5 ägg.
    Nu får jag bara hålla tummarna för att någon av dessa blir befruktade!

Ligger här med värmekudden på magen och halvsover.

Trevlig helg på er!!

• EEJ

Precis som jag trodde så är jag rejält överstimulerad och är ordinerad vila, inga tunga lyft och soffläge.

Set beror på hur jag mår om det blir insättning i den hör cykel, hittills så tycker jag att jag mår prima. Lite ont i magen men det känns som om det är svårt att undvika.

Kliniken ska ringa på måndag och då ska vi se hur äggen ( och jag) mår. De tyckte att vi skulle odla till blastocyst och sätta tillbaka på måndag. Annars har vi en tid på måndag 13:30 för att sätta tillbaka ett 3 dagars.

Har någon an Er satt in blasto?? Dom sa att chansen ökade från 30% till 45-50% om man lyckades odla en blastocyst!

• EEJ

A79: Jag blev överstimulerad och fick ut för många ägg. Alla tomrum som bli när man punkterar en äggblåsa fylls upp medvätska som kroppen sen ska ta han om. I mitt fall blir det rätt mycket vätska! Runt 6 dl. Sen fanns det många omogna små blåsor som inte gick att punktera, det finns även risk att dem blir stora och spricker och värskefylls.

Svullen är bara förnamnet- jag var typ så här tjock i v 25 när jag väntade Ellen. Smärtan känns som en blandning av att vara jätte jättekissnödig under en lång tid men inte kunnat gå på toa/ en fis som ligger på sne som man håller tillbaka/ mjälthugg/ lunginflammation. Det ligger som ett band av molande smärta runt hela kroppen. Inget ohållbart med skitjobbigt!!

• EEJ

Har ni fått vanlig Ivf eller icsi? Kliniken ringde mig idag och meddelande att de rekommenderar långtidsodling, men de ska ringa igen på måndag och så fattar vi det slutgiltiga beslutet. Ser det bra ut väntar vi till onsdag.

Däremot så körde de icsi på alla våra ägg. Spermieantalet var 19 milj och när de testade att låta dem simma i motstånd så klarade sig bara 0,4 milj. ( bör ligga över 2 milj) hur har det sett ut för er?

Kan det vara så att vår dotter att ett lucky shot?!

• EEJ

A79, nej jag ruvar inte än. Väntar på en blastocyst som ska sättas in på onsdag. OM man är överstimulerad brukar symptomen bli värre efter insättning och ännu värre om man blivit gravid! Ring gynjouren imorgon och väg dig varje dag- det var det tips jag fick!

Lycka till!

• EEJ
    A79 skrev 2012-04-15 07:31:36 följande:
    EEJ
    OK TackGlad 
    Vet du nr till gynjouren? 
    Man kommer i kontakt med Gynjouren via sjukvårdsrådgivninge. Borde ju vara tlfn 1177 öven för dig för det gäller väl hela Västerbottens läns landsting.
  • EEJ

Annalotta: vi är i exakt samma sits. Jag var också på äp i fredags och har fått tid 13:30 imorgon för insättning. Vi har dock tänkt långtidsodla tills på onsdag om det fortfarande ser bra ut imorgon. I lördags ringde läkaren och sa att det såg bra ut. Frågade dock aldrig om hur många ägg som befruktats.

Kliniken ringer imorgon halv 10 och då ska jag fatta beslut- pirrigt!!!

Jag blev överstimulerad men tycker att jag mår lite bättre idag. Magen är inte lika svullen och jag har inte lika ont. Dock så har jag fortfarande ett tryck över lungorna, men jag hoppas att det ska gå tillbaka av sig självt!

• EEJ
    annalotta skrev 2012-04-15 20:49:38 följande:
    Emillotta: tack för stöd...jag vill lägga över beslutet på ngn annan känner jag..=) vet ju eg att det bara är vi som kan bestämma, men så svårt när inte ens läkaren vill råda..

EEJ: Var ni oxå där i fredags, kul, ja, lr vad man ska säga =) Fick ni rådet av läkaren att odla till onsdag lr? här är det vi själva som önskat eller vill veta våra odds eftersom vi kört tidigare utan lyckat resultat. Vi har insättning imorgon kl 13:15 och måste oxå bestämma på morgonen hur vi ska göra! usch, vill inte att det här beslutet ska ligga på oss, jag vill att dom ska råda oss..
    tråkigt att du blev överstimulerad! men skönt att det börja ge med sig! då fick du ut många ägg lr? 
    Googlat lite och det verkar som om de inte råder att långtidsodla om man har mindre än sex ägg, precis på gränsen är vi!! vågar man chansa?
    Ja du det är ju det som är frågan, vågar man chansa?

Vi fick ut 28 (!) ägg på 30 blåsor så det var ju inte så konsigt att man känner av det så här i efterhand. Läkaren ville inte råda om något men de sa att det var vanligt att långtidsodla om man fick ut många ägg, men som sagt så bestämmer vi oss imorgon utifrån hur det ser ut då. Men i slutändan så låg beslutet hos oss!

Åh jag kan verkligen inte bestämma mig för hur vi ska göra. Tänkt om vi bestämmer för att odla vidare till Blasocyst och så dör alla och allt det här hittills har varit förgäves?

Vår läkare, Ida, sa att oddsen för ett tredagars låg kring 30 % och för en blastocyst låg den nästan på 50 %. Men risken att fler ägg dör under de två extra dagarna gör ju att oddsen jämnas ut i slutändan. Livmodern är ju ändå det bästa stället för ägget!

Kul (eller ja du förstår vad jag menar) med någon som kommer att ha samma testdag då får man älta lite symptom med någon.

Bor ni i Umeå eller utanför?? Vi bor i Skellefteå så när äkaren ringt 9:30 så är det inte så mycket betänketid innan man måste åka. Om det blir imorgon så måste jag åka själv eftersom att min sambo jobbar ytterligare en timme bort.
Svar på tråden IVF Umeå