• Anonym (Flisan)

Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(

Finns de nån mer än jag som mår dåligt av det sociala nätverket Facebook.
    Kanske just för att det "sociala" inte finns där.

Så fort jag kikar in på nån annans facebook förstår jag själv hur patetiskt mitt liv är. Jag har inga vänner, jag har inga speciella intressen, jag kan inte lägga upp en massa bilder på mig kramandes in i kameran med 1000 vänner. Känner mig stressad och mår dåligt av det.

Samtidigt vill jag på ett sätt inte ta bort Fb, har min kille där. Och en tjej som jag skriver till ibland.

Vad har ni andra för uppfattning om Fb? Finns de nån mer som känner som jag?
    Hur ska man göra för att inte jämföra och må dåligt över fb? Känns på nåt vis som en tävling, man måste hela tiden bevisa hur bra man har det...

• Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-06 08:08:48 följande:
    Jag har stängt min facebook. Sen alla med tusentals vänner, hur nära vänner tror du att de är? Jag har fått förfrågningar från folk som jag knappt känner. Skitlarvigt. 
    Fast då har du missuppfattat begreppet "vän" i de sammanhanget, eller missuppfattat och missuppfattat men du väljer att direktöversätta till det svenska begreppet "vän"

FB är i första hand ett socialt nätverk och syftet är inte att det ska begränsas till IRL-vänner utan att odla och underhålla sociala kontakter. Sen är de kontakterna olika för alla. En del människor vill bara ha kontakt med dem de redan känner, andra vill ha kontakt även med ytligt bekanta eller människor som på ett eller annat sätt tillför något.

Att anse att man har tolkningsföreträde för begreppet "sociala kontakter" och döma ut alla andra som fåniga som inte har samma värderingar är tragiskt och faktiskt fånigt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • sextiotalist

Facebook är vad man gör det till, jag använder facebook för att på ett enkelt sätt hålla kontakt med både nära och ytliga vänner, nu är vi halva gamla grundskoleklassen med och hittat tillbaka till varandra, jättekul. Nu vet man vad som har hänt med dom.

Samtalen på facebook ligger på nivån "samtal kring fikabordet på jobbet". Perfekt.

• Maskot
    Regnig måndag skrev 2012-03-06 08:26:20 följande:
    Fast då har du missuppfattat begreppet "vän" i de sammanhanget, eller missuppfattat och missuppfattat men du väljer att direktöversätta till det svenska begreppet "vän"

FB är i första hand ett socialt nätverk och syftet är inte att det ska begränsas till IRL-vänner utan att odla och underhålla sociala kontakter. Sen är de kontakterna olika för alla. En del människor vill bara ha kontakt med dem de redan känner, andra vill ha kontakt även med ytligt bekanta eller människor som på ett eller annat sätt tillför något.

Att anse att man har tolkningsföreträde för begreppet "sociala kontakter" och döma ut alla andra som fåniga som inte har samma värderingar är tragiskt och faktiskt fånigt.

Vad bra du beskrev detta!
    Träffar ofta människor som säger att de bara har sina närmaste vänner på Facebook. Det har jag aldrig förstått syftet med, de pratar jag ju med varje dag ändå. På facebook har jag kollegor från hela landet, kurskamrater, är en riktig föreningsmänniskaoch företagare, Facebook är ett jättebra sätt att hålla kontakt med många.
  • sextiotalist
    Maskot skrev 2012-03-06 08:36:26 följande:

Vad bra du beskrev detta!
    Träffar ofta människor som säger att de bara har sina närmaste vänner på Facebook. Det har jag aldrig förstått syftet med, de pratar jag ju med varje dag ändå. På facebook har jag kollegor från hela landet, kurskamrater, är en riktig föreningsmänniskaoch företagare, Facebook är ett jättebra sätt att hålla kontakt med många.
    Visst är det fantastiskt, igår fick jag vänförfrågan från en studie/kår/festkompis som jag inte har haft kontakt med på jättelänge, superkul.

Skulle jag försöka ha kontakt med de vänner jag har på FB på samma sätt som en närmaste vänner, då skulle jag nog vara tvungen att sluta arbeta. Nu får man en statusuppdatering då och då, ibland varje dag, ibland två ggr i veckan, ibland har det varit tyst en månad, kanske tom ett halvår, men spelar roll. När statusuppdateringen kommer så är den lika välkommen ändå. 
  • SilverWoman
    Regnig måndag skrev 2012-03-06 08:26:20 följande:

Enligt mig är sociala kontakter IRL och man kan  endast vara social IRL. Nätet tillhör till cybervärlden och där kan allt vara på lotsas. De sociala mänskliga relationer och äkta förhållanden är IRL. Samtidigt är det bra att personer med socialfobi och andra sjukdomar kan också vara populära någonstans och ha vänner men enligt mig är cybervärlden långt ifrån verkligheten.
  • Regnig måndag
    SilverWoman skrev 2012-03-06 08:41:20 följande:
    Enligt mig är sociala kontakter IRL och man kan  endast vara social IRL. Nätet tillhör till cybervärlden och där kan allt vara på lotsas. De sociala mänskliga relationer och äkta förhållanden är IRL. Samtidigt är det bra att personer med socialfobi och andra sjukdomar kan också vara populära någonstans och ha vänner men enligt mig är cybervärlden långt ifrån verkligheten.
    Jag har kontakter över hela världen och det är i allra högsta grad på riktigt och inte på låtsas.

Den här avskyn för ny teknik var samma som när telefonen kom, varför prata i en apparat när man kan ta hästen och galoppera över?

Internet är ingen egen värld längre, det var den fram till slutet av 90-talet, utan det är i allra högsta grad på riktigt. Eller anser du att de bankärenden du gör över internet också är på låtsas?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • sextiotalist
    SilverWoman skrev 2012-03-06 08:41:20 följande:
    Det kanske stämmer för vissa, men inga av mina FB-vänner lever i en fiktiv cybervärld.

Jag kanske skall chocka dig, men en av mina närmaste vänner började som sk cybervän, dvs vi hade kontakt på internet, först via forum, sedan privat.

Jag har vänner, som jag bara har kontakt med över internet/Facebook, faktiskt de flesta, då vi bor väldigt långt ifrån varandra.    
  • Maskot
    sextiotalist skrev 2012-03-06 08:41:05 följande:
    Visst är det fantastiskt, igår fick jag vänförfrågan från en studie/kår/festkompis som jag inte har haft kontakt med på jättelänge, superkul.

Skulle jag försöka ha kontakt med de vänner jag har på FB på samma sätt som en närmaste vänner, då skulle jag nog vara tvungen att sluta arbeta. Nu får man en statusuppdatering då och då, ibland varje dag, ibland två ggr i veckan, ibland har det varit tyst en månad, kanske tom ett halvår, men spelar roll. När statusuppdateringen kommer så är den lika välkommen ändå. 
  • Anonym

Jag använder facebook väldigt mycket. Det har underlättat mitt liv avsevärt. Man kan lätt och snabbt hålla kontakten med folk som bor långt bort, man kan chatta eller maila med en eller flera. Man slipper leta telenummer, och jag har helt enkelt inte tid att sitta i telefon så för mig är det guld värt. Man behöver ju faktiskt inte lägga ut bilder på sin familj eller skriva vad man gör hela tiden. Även om man väljer att lägga ut dikter, fina natur bilder eller annat så betyder ju inte det att man har ett ensamt och tråkigt liv. Ingens liv är en dans på rosor. Kan dock hålla med dig att man många gånger känner att oj vad dom hittar på mycket kul och känner många. Men jag gräver inte ner mig i det. Detta är det nya sättet att vara social på.Man kan dessutom vara social med flera samtidigt.

• SilverWoman
    Regnig måndag skrev 2012-03-06 08:44:17 följande:
    Jag har kontakter över hela världen och det är i allra högsta grad på riktigt och inte på låtsas.

Den här avskyn för ny teknik var samma som när telefonen kom, varför prata i en apparat när man kan ta hästen och galoppera över?

Internet är ingen egen värld längre, det var den fram till slutet av 90-talet, utan det är i allra högsta grad på riktigt. Eller anser du att de bankärenden du gör över internet också är på låtsas?
    Du kan inte jämföra bankärenden med "vänner" på facebook. Jag har också vänner över hela världen på facebook, vänner som jag har studerat med, trevligt att hålla kontakten med men så fort möjligheten kommer så väljer jag att träffa dessa människor över en fika IRL och inte över en fika på fb. Det som sker i fb är på låtsas där alla är vänner med alla men egentligen är man inte vän med över hälften. Trevlig är att på något sätt hålla kontakten men när det gäller verkligheten så går man ut på en fika så fort möjligheten kommer och chattar inte över fb.

*Skäms att ha stavat ordet "låtsas" så fel innanSkäms
Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(