• Anonym (Flisan)

Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(

Finns de nån mer än jag som mår dåligt av det sociala nätverket Facebook.
    Kanske just för att det "sociala" inte finns där.

Så fort jag kikar in på nån annans facebook förstår jag själv hur patetiskt mitt liv är. Jag har inga vänner, jag har inga speciella intressen, jag kan inte lägga upp en massa bilder på mig kramandes in i kameran med 1000 vänner. Känner mig stressad och mår dåligt av det.

Samtidigt vill jag på ett sätt inte ta bort Fb, har min kille där. Och en tjej som jag skriver till ibland.

Vad har ni andra för uppfattning om Fb? Finns de nån mer som känner som jag?
    Hur ska man göra för att inte jämföra och må dåligt över fb? Känns på nåt vis som en tävling, man måste hela tiden bevisa hur bra man har det...

• Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(
  • Anonym

Alltså jag hör till dem som inte är engagerad i FB. Jag förstår inte varför man vill lämna ut sitt liv till varenda kotte? Det bra på många sätt men många skriver så mkt skit och tjafs som ingen bryr sig om, varför??? Och värst är alla "mammabloggar" som har dagens klädsel och bilder på sina stylade barn och vilka tjusiga maträtter de tillagat, nej jag fattar inte varför man vill skylta med det, är det bekräftelsebehov?

• Heja Lule
    Anonym skrev 2012-03-08 19:29:29 följande:
    Alltså jag hör till dem som inte är engagerad i FB. Jag förstår inte varför man vill lämna ut sitt liv till varenda kotte? Det bra på många sätt men många skriver så mkt skit och tjafs som ingen bryr sig om, varför??? Och värst är alla "mammabloggar" som har dagens klädsel och bilder på sina stylade barn och vilka tjusiga maträtter de tillagat, nej jag fattar inte varför man vill skylta med det, är det bekräftelsebehov?
    Man har så jävla dålig självkänsla att man inte kan vara nöjd om man inte fått beröm för sitt fina liv av 99 av sina 100 "vänner".
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-08 19:23:14 följande:
    Precis som TV och allt det där var FB först med nätverkande och det kan inte alls jämställas med vanliga communitys eller forum därför att det är lite av varje men inte helt och hållet, så jo det är mycket annorlunda än de du rabblar upp. Seen förstår jag inte tanken med att stanna vid det gamla bara för att...

Man kan använda det som en identitet men man kan även använda det som tänkt, till nätverkande och informationskälla. 
    Fast det var inte först med nätverkande. Jag har hängt på andra communities vilka alla har erbjudit detta sociala, det är absolut inget nytt. Man har kunnat se vänners vänner, se vilka som är vänner med vilka osv. Så det är inte alls så mycket annorlunda, men såklart är man inte insatt så kan det verka som det. Jag stannar inte vid det gamla, jag tröttnade på communities innan facebook ens var uppfunnet.. Det som är lite fjantigt att facebook blivit en grej fast det inte ens är något nytt. Enda skillnaden är att det inte riktar sig till ungdomar som de flesta andra hemsidor gjort, facebook är mer neutralt och vem som helst kan skaffa det. Därför det blivit så populärt, eftersom vuxna människor kan få uppleva en vuxen ungdomsgård. Och de som är 40+ har ju oftast inte hängt lika mycket på internet som 80-talisterna t ex så då är det förståeligt att det kan verka som något "nytt".
  • Anonym

Jag gillar inte själva grejen med att man ska "gilla" olika hemsidor och olika företag får gratis marknadsföring. Då är det ju smartare med dom som har bloggar som tjänar pengar på att ha reklam och annonser, på facebook däremot skyltar folk med vilka anställningar de haft, vilken musik de gillar, vilka företag de gillar och allt blir bara en stor marknadsundersökning där de stora företagen vinner och den enskilda individen går tomhänt därifrån. Allt handlar om att tjäna pengar och att de ska få så mycket klick som möjligt.

• Anonym

det är ju också en konstig grej, om man inte har facebook så är man tydligen "rädd för det nya" och "håller fast vid det gamla".. Obestämd

• Anonym ((fake-safe))

all "social media" är fake

f_c_book borde byta namn till f_k_book istället.

Som användare lever du ett fejkat låtsasliv med kanske tusentals digitala "vänner" som du aldrig träffat IRL, och som du säkerligen aldrig kommer träffa heller.

Om de som öppnar ett konto i ett s.k. socialt nätverk tog reda på vad de e g e n t l i g e n är i färd med att göra, hade de aldrig gjort det.

Om ni som är så "fast" i det sociala medie-träsket lägger 5% av er dagliga internet-användande / energi på att läsa om vad social media innebär för användarna, kommer ni ändra åsikt - promise Glad

De som ligger bakom dessa briljanta idéer, "sociala medier", och även de största kommerciella mjukvaruföretagen, VET att majoriteten användare är väldigt naiva och lättlurade. Annars hade de inte sysslat med det de gör, och hade inte heller blivit miljardärer på kuppen. De tjänar ofattbara summor på folks godtrohet.

Att lägga upp privata bilder och dela med sig av sitt privatliv på webben, är helt idiotiskt, när man inte ens tar reda på vad som händer med informationen först.

Tänk FÖRST - agera sedan Flört

Det är ju självklart att en människa inte mår bra av detta - det är ju inte på riktigt.

"Jag klär av mig naken i badrummet, inte på nätet" var det någon som sade. Bra sagt....

Det finns massor av ställen på webben där man kan agera åsiktsmaskin och leva ut utan att skylta med sitt privatliv...googla...

ps. Väljer att vara anonym, för att slippa standard-argument och attacker från aggressiva hjärntvättade FB'are :):):)

• Edina

Jag gillar facebook. Jag är med i flera grupper där jag kan diskutera mina intressen med likasinnade. Sen är det såklart roligt att se vad mina vänner kan tänkas göra för skoj. Chattfunktionen är dessutom väldigt praktiskt, genom den bokar jag allt ifrån träffar med vänner till besök hos frissan. 

När jag känner för det så delar jag med mig av bilder, händelser eller åsikter. 

Det enda jag stör mig på när det kommer till facebook är folk som klagar över sina olyckliga liv hela tiden. Ok att man har en dålig dag då och då. Men att sitta och spy ur sig allt man är missnöjd med i inlägg efter inlägg tycker jag är patetiskt. Gör något åt saken istället. 

• Anonym (bara jag?)

Räcker också upp en hand.... När jag kollar på allas vänlistor känns det som om jag misslyckats, som inte också har massor massor med vänner....

• Anonym (Flisan)

Då är det bara att gratulera till din perfekts liv! uote=73611168][quote-nick]Edina skrev 2014-07-13 17:29:03 följande:[/quote-nick]

Jag gillar facebook. Jag är med i flera grupper där jag kan diskutera mina intressen med likasinnade. Sen är det såklart roligt att se vad mina vänner kan tänkas göra för skoj. Chattfunktionen är dessutom väldigt praktiskt, genom den bokar jag allt ifrån träffar med vänner till besök hos frissan. 

Det enda jag stör mig på när det kommer till facebook är folk som klagar över sina olyckliga liv hela tiden. Ok att man har en dålig dag då och då. Men att sitta och spy ur sig allt man är missnöjd med i inlägg efter inlägg tycker jag är patetiskt. Gör något åt saken istället. 

[/quote]

• Maria 434
    Edina skrev 2014-07-13 17:29:03 följande:

Jag gör som du (förutom att jag inte stör mig på vad andra lägger ut, så engagerade är jag inte).

Jag har dessutom de flesta vännerna i olika delar av världen och för mig är fb då perfekt för att hålla kontakten.

• MallaL

Jag gillar också Facebook och blir inte det minsta störd av andras bilder och inlägg från resor etc, tvärtom, jag tycker det är kul att se vad andra gör. Jag lägger också ut bilder från resor etc men aldrig riktigt privata bilder. I min umgängeskrets har man inte så många vänner på fb, de flesta har 30-40 vänner kanske, släkt och vänner som man verkligen känner. Inga bekantas bekanta bara gör att man ska fler som gillar ens bilder.

• Anonym (Hmmmm)

Jag tycker inte att mina FB-vänner skryter med lyckade liv. Visst, de lägger upp bilder på den mysiga grillkvällen, men också på de misslyckade bullarna som ser ut att ha blivit överkörda av ett tyngre fordon. Att välja ut positiva saker att lägga upp på FB kan verka konfirmerande, i alla fall för mig. Jag kan tycka att livet ibland är trist, men det finns guldkorn och dessa glimtar till på FB.

Så fort man slår på nyheterna på TV eller läser en tidning är det bara katastrofer och hemskheter. Det är väl trevligt att även få läsa positiva nyheter. Kanske den tjejen som lagt upp en status om att hon väntar barn har gått igenom tre missfall, men varför fokusera på det? Det är väl bra även för henne att fokusera på att hon nu är så långt gången att barnet skulle klarar sig om det föddes för tidigt?

Om jag är ensam hemma och ligger sjuk och skriver det på FB får jag genast krya-på-dig-hälsningar och virtuella kramar. Det är väl bättre än att bara ligga hemma utan någon som helst mänsklig kontakt?!

• krillesthlm

skrota FB,bara bekräftelsekåta som har det

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym skrev 2012-03-08 19:29:29 följande:

Eh. Jag lämnar inte ut mitt liv till varenda kotte. Det är bara de som är mina vänner på FB som kan läsa det jag skriver. Jag uppdaterar mina vänner om vad som händer i mitt liv. Eftersom jag flyttat från ena änden av landet till den andra kan jag inte träffa dem så ofta.
  • Maria 434
    krillesthlm skrev 2014-09-23 10:44:24 följande:

Generalisera much?
  • Anonym (Hmmmm)

Är jag bekräftelsekåt för att jag vill se teckningar som min systerson har gjort eller veta hur det gick på den där utflykten som en före detta (och kär) kollega arrangerade?
  • MallaL

Knappast, det är ett enkelt sätt att hålla kontakten med släkt och vänner som inte bor nära. Det är kul att se vad andra gör på en vardaglig basis. Jag tror nog att många yngre med flera hundra "vänner" använder fb lite annorlunda mot hur jag och mina vänner gör, de är kanske till viss del ute efter bekräftelse, många selfies ska generera många likes.
  • Anonym (Ute)

Facebook börjar väl bli mer och mer ute nu, till förmån för andra plattformar/ sociala medier. Men jag var facebook-beroende i några år och mådde precis som TS dåligt av att se hur bra andra verkade ha det och hur de verkade ha många som brydde sig om dem. Man kan dock nog räkna med att det ofta är en fasad som visas upp. Många vill framstå som att de lever lyckade liv och kanske tidigare själva jämfört sig med andra som de tyckt verkat ha det bättre än dem.

Åt andra hållet är det tröttsamt med folk som gnäller över hur dåliga deras liv är och hur dåligt de mår, olika problem de har osv.. Dessa avvännar jag om de bara fortsätter älta utan att göra något åt sina livssituationer.

Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(