• Anonym (Flisan)

Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(

Finns de nån mer än jag som mår dåligt av det sociala nätverket Facebook.
    Kanske just för att det "sociala" inte finns där.

Så fort jag kikar in på nån annans facebook förstår jag själv hur patetiskt mitt liv är. Jag har inga vänner, jag har inga speciella intressen, jag kan inte lägga upp en massa bilder på mig kramandes in i kameran med 1000 vänner. Känner mig stressad och mår dåligt av det.

Samtidigt vill jag på ett sätt inte ta bort Fb, har min kille där. Och en tjej som jag skriver till ibland.

Vad har ni andra för uppfattning om Fb? Finns de nån mer som känner som jag?
    Hur ska man göra för att inte jämföra och må dåligt över fb? Känns på nåt vis som en tävling, man måste hela tiden bevisa hur bra man har det...

• Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-07 16:44:53 följande:

Stod ju om just detta i DN igår eller om det var tidigare, att sociala medier får oss att må dåligt.

Jag har en kompis som på facebook ser ut att leva drömlivet, även fast jag vet hur hon har det så kan jag nästan bli lite lurad av den bilden hon sänder ut där. Hon söker bekfräftelse där, "likes" osv. och är så i övrigt. Antalet vänner är viktigt, och hon skryter ofta så det ska se ut som hon har det så bra och träffar så många. Jag mår själv bara dåligt av att läsa det för jag tycker det blir genomskinligt, näst intill pinsamt när någon försöker hävda sig på det sättet och försöker få det att låta som hon är så "lyckad".

Folk som är självsäkra och har vänner behöver ju inte hävda sig på det sättet. Det får mig att tänka på något som stod i DN ""En annan teori kring förhållandet Facebook och lycka är att det är fler mindre lyckliga personer som söker sig till nätverket". 

Att vilja bli gillad för den man är är ju naturligt, men när det blir så stort bekräftelsebehov och uppmärksamhetsbehov a la Big Brother känns det för mig mest tragiskt. Blir förvånad över hur mycket osäkert folk som verkar hänga där och på allvar mäter sitt värde i antalet kompisar, "likes" osv.

Apropå teorin i DN anser jag att det är en alltför enkel förklaringsmodell, att upphovsmannen bakom den liknar TS, att han/hon tar illa upp av andras uppdateringar.

Jag tror att de allra flesta ser det som nätverkande i första hand, ett sätt att hålla kontakt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (samma)

Vet du TS, jag är social, har massa vänner både på facebook och i verkliga livet, är ung och spot on. Och jag mår ändå dåligt av den där jävla skitsidan. Just för att det är en show off, en kukmätartävling av högsta rang där folk tävlar om vem som är lyckligast på jordklotet. Jag plockar bort min så fort jag överfört bilder och andra viktiga prylar. Gör det du också, så har vi en tyngd mindre att släpa på! Killen kan du väl prata med på andra vis? 

• ciasim

Hej TS ! Håller med dig. Har också mått dåligt av FB. Begränsar nu mitt anv ( undviker att slentriantitta) och försöker ha en nyanserad bild på allt "perfekt". Kram

• Anonym (aaa)

Avsluta ditt konto TS.

Skulle aldrig falla mig in att vara med överhuvudtaget. Jo, möjligtvis om jag hade hela släkten på andra sidan jordklotet.

• Anonym

Känner lika dant. Jag har sagt till mig själv att undvika logga in så mkt som möjligt. Varför ska jag göra det när jag ändå mår dåligt av det, lixom?.. För även om manvet att man inte ska jämföra så gör man det ändå på något sätt, det blir ju så mkt enklare genom FB.

Man tänker (iaf jag) jaha va ska jag skriva om idag då så jag får många "likes"   ... Sjukt, jag vet, man blir ändå bara besviken om ingen gillar ändå eller nått... folk läser ändå tydligen utan att gilla men de tänker man inte på när man loggar in sådär hela tiden o undrar varför ingen skriver... rätt sjukt hela grejjen!

Ska pausa de där och ha mer kontakt med mina vänner irl o via telefon istället! tror jag mår bättre då... värt ett försök iaf! 

• Lunatica

Själv tycker jag 90% av mina FB kontakter verkar ha väldigt tragiska liv.. Allt är så hemskt och allt är så jobbigt enligt dom!

Skriver jag att jag är lycklig så är jag verkligen det, inte skriver jag något för att måla upp en falsk fasad!!

Tror enda gången jag "beklagat" mig över FB är när jag dels stod i valet och kvalet hurvida jag skulle avliva min häst eller inte! Och självklart när hon vart avlivad. Och då fick jag grymt stöd! Tänk vad en vänlig kommentar kan göra!

Kort sagt, är det något som skulle göra mig deppig över FB så är det alls tråkigheter och ledsna inlägg många av mina kontakter skriver!

Dom solstrålar som finns där är guld värda :)
    Lägger dom upp en bild där dom är med massa vänner osv blir jag bara glad för deras skull.

Sen tycker jag det är intressant att se vad/hur alla fd klasskamrater har det nu förtiden:)

• Anonym

Praktiskt att ha FB för att logga in på Familjeliv i alla fall.

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-07 19:58:40 följande:
    Apropå teorin i DN anser jag att det är en alltför enkel förklaringsmodell, att upphovsmannen bakom den liknar TS, att han/hon tar illa upp av andras uppdateringar.

Jag tror att de allra flesta ser det som nätverkande i första hand, ett sätt att hålla kontakt.
    Hmm.. upphovsmannen utgår väl antagligen inte från sig själv utan från folk i allmänhet.
Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(