Anonym skrev 2012-03-08 10:26:47 följande:
Det är lite tragiskt, att facebook blivit ett med folks identitet. Det är lika självklart som att ha en ytterdörr på huset, folk blir chockade om man inte har det. Varför är facebook så speciellt, så viktigt att ha? Vilka funktioner fyller den som inte t ex sms och telefon gör, eller ett vanligt fotoalbum? När tv:n kom var det ju något nytt, samma med telefonen, datorn, hjulet.. Men facebook? Är inte det bara en kopia av alla andra communities som lunarstorm, playahead, bilddagboken, myspace, msn etc. Det är inget nytt med det, och det är inget annorlunda. Skulle någon på ett företag envisas med att skriva för hand och skicka brev till alla tusentals kunder istället för att använda mail, eller använda såna där pappersrullar med snöre i ändarna istället för telefoner, så kanske det får en att undra VARFÖR? Men facebook.. Facebook erbjuder ju inte mig något annorlunda. Jag har ju inte tidigare gått hem till en gammal jobbkompis jag inte sett på 10 år och kollat i deras fotoalbum eftersom det inte intresserat mig - så varför ska jag göra det idag?
För mig handlar det väl om att facebook inte har några speciella utmärkande egenskaper som skulle vara speciellt för just facebook.Så varför man inte har facebook borde ju inte vara frågan, utan är ju mer intressant veta varför folk använder just facebook när det finns så många andra alternativ. Varför är facebook det självklara valet? Varför SKA man ha facebook?
FB är det självklara valet för mig JUST NU, därmed inte sagt att jag anser att folk SKA ha ett konto där.
Jag använder mig inte av andra forum såsom myspace, helgon etc utan anser att FB möjliggör ett vardagligt och internetanpassat umgänge med vänner och bekanta. Jag har flyttat runt i hela mitt liv och har hittat många gamla vänner som jag förmodligen inte tagit kontakt med igen om det inte varit för FB. Man är i andra faser av livet och inser att man saknat varandra. Jag gillar att kunna delta i deras liv precis som man gjorde förr i tiden.
Jag har en lösenskyddad blogg för vänner och familj där de kan delta i vår vardag och lägger därmed inte upp bilder på FB, jag är mån om mina barns och familjs integritet.