• Anonym (Flisan)

Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(

Finns de nån mer än jag som mår dåligt av det sociala nätverket Facebook.
    Kanske just för att det "sociala" inte finns där.

Så fort jag kikar in på nån annans facebook förstår jag själv hur patetiskt mitt liv är. Jag har inga vänner, jag har inga speciella intressen, jag kan inte lägga upp en massa bilder på mig kramandes in i kameran med 1000 vänner. Känner mig stressad och mår dåligt av det.

Samtidigt vill jag på ett sätt inte ta bort Fb, har min kille där. Och en tjej som jag skriver till ibland.

Vad har ni andra för uppfattning om Fb? Finns de nån mer som känner som jag?
    Hur ska man göra för att inte jämföra och må dåligt över fb? Känns på nåt vis som en tävling, man måste hela tiden bevisa hur bra man har det...

• Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(
  • alice85

Jag brukade vara väldig aktiv på FB, uppdaterade, checkade in, visade bilder, diskuterade och hade typ 300 vänner som var allt från folk jag träffat på en fest nån gång, klasskamrater från mellanstadiet till mina bästa vänner. Jag var nog en sån som du mår dåligt över TS.

Jag var rätt beroende, satt alltid med telefonen och uppdaterade samt tog bilder. Min sambo blev så himla irriterad, jag hade jämt på telefonen och den plingade till när folk checkade in. När telefonen plingade kl två på natten och meddelade att ett gammalt ex till mig checkat in på en nattklubb blev sambon så lagom glad... Gemensamt beslutade vi att ta en paus från FB, man kan ju ta bort sig själv men sen är det bara att logga in som vanligt så är allt klar. Under de fyra månader som jag var borta så fick jag rätt mycket distans till det hela. FB är bara ett sätt att umgås, för vissa passar det jättebra och för andra inte. Precis som att vissa gillar att prata i telefon och andra inte, vissa gillar att umgås på puben och andra inte. Hur man är på FB behöver inte reflektera hur man är i verkliga livet. Jag är tex. inte jättesocial irl men det var jag jag sannerligen på FB. Min syster är mer social irl men hennes FB är en tyst öken. Det beror mer på hur datorintresserad man är tror jag, jag har alltid varit lite av en datanörd som är bekväm med att umgås på nätet.

När jag kom tillbaka till FB så tog jag bort en massa folk som jag ändå aldrig haft någon kontakt med sen jag startade kontot 2007. Jag ställde in alla inställningar så de blev som mest privata. Nu använder jag det för att hålla kontakt med släkt och vänner långt borta och så är det ett smidigt sätt att skicka inbjudningar.

• The Doctor
    Regnig /måndag skrev 2012-03-06 08:10:19 följande:
    Vad är det som är fel med att söka bekräftelse?

Jag tror att alla gör det mer eller mindre och det är de som inte får det som mår dåligt över andras bekräftelsebehov.

FB blir vad man gör det till. Mår man dåligt över någon annans liv finns det ingen anledning att vara vänner IRL eller på FB, så enkelt är det!
    Håller med. Själv har jag flyttat väldigt mycket genom åren och tycker att FB är ett excellent sätt att kunna ha vardagskontakt med folk. Jag har lagt ut två profilbilder samt en bild på dottern när hon föddes där man inte såg ansiktet.

Och ja. Många på FB verka söka bekräftelse, lägger ut bilder på sig själva i tid och otid i diverse olika situationer och skriver ALLT som händer.
    Maskot skrev 2012-03-06 08:18:35 följande:
    Jag tror bara man ska komma till ro med att vi är olika och gör de saker vi själva mår bra av. Vi har ju själva skapat ett liv och intressen som vi trivs med- andra har valt andra saker i sina liv. Det går inte att jämföra och mäta, och man ska inte tänka så. 
    Själv både bloggar jag och lägger gärna bilder på facebook också, det är ett sätt att delge andra om saker som är viktigt för mig. Det är ju det som gör facebook så unikt och bra. Blir därför lite förundrad över ( äckligt)-komentaren här ovan. Hoppas jag inte har vänner som tänker så. Tror inte det, de flesta lever sina liv väldigt öppna- men det väljer man ju själv.
    Vad var det för äckligt med den kommentaren?
  • The Doctor
    Regnig måndag skrev 2012-03-06 08:26:20 följande:
    Fast då har du missuppfattat begreppet "vän" i de sammanhanget, eller missuppfattat och missuppfattat men du väljer att direktöversätta till det svenska begreppet "vän"

FB är i första hand ett socialt nätverk och syftet är inte att det ska begränsas till IRL-vänner utan att odla och underhålla sociala kontakter. Sen är de kontakterna olika för alla. En del människor vill bara ha kontakt med dem de redan känner, andra vill ha kontakt även med ytligt bekanta eller människor som på ett eller annat sätt tillför något.

Att anse att man har tolkningsföreträde för begreppet "sociala kontakter" och döma ut alla andra som fåniga som inte har samma värderingar är tragiskt och faktiskt fånigt.
    Klockrent Regnig Måndag!
  • The Doctor
    SilverWoman skrev 2012-03-06 08:51:53 följande:
    Du kan inte jämföra bankärenden med "vänner" på facebook. Jag har också vänner över hela världen på facebook, vänner som jag har studerat med, trevligt att hålla kontakten med men så fort möjligheten kommer så väljer jag att träffa dessa människor över en fika IRL och inte över en fika på fb. Det som sker i fb är på låtsas där alla är vänner med alla men egentligen är man inte vän med över hälften. Trevlig är att på något sätt hålla kontakten men när det gäller verkligheten så går man ut på en fika så fort möjligheten kommer och chattar inte över fb.

*Skäms att ha stavat ordet "låtsas" så fel innanSkäms
    Men vem här har påstått att de skulle strunta i att träffas IRL bara för att de använder FB till att hålla kontakten?
  • The Doctor
    Anonym (Ta bort!) skrev 2012-03-06 12:45:19 följande:
    Jag kände precis som du ts. Jag blev så jäkla trött på hela grejen så jag tog bort fb och det är det bästa jag någonsin har gjort! Jag har kännt mig fri sedan jag gjorde det och jag tänker ofta tillbaka på tiden som jag hade fb och hur patetisk hela sidan är. Det är ett jäkla skrytande och man exponerar hela sina liv på den sidan. Jag tror inte att det är bra att lägga upp precis allt så att alla andra kan se och de har koll på vad du gör, när du gör det och med vem. Dessutom så samlar stora företag som fb, google m.m in en himla massa privat information om miljontals människor. Det är också lite skrämmande.

Mitt bästa råd är att ta bort fb! Jag kände precis som du innan. Jag mådde riktigt dåligt av att veta allt om alla andra och att alla visste allt om mig. Dessutom kunde jag bli besviken om man inte fick många kommentarer eller gilla som en annan vän fick. Snacka om löjligt nu när jag tänker tillbaka på det.

Nej nu lever jag mitt liv fritt och gör vad fasiken jag vill. Innan tänkte jag mer på hur jag skulle kunna formulera min status på fb och imponera på gamla klasskamrater och visa alla att jag minsan har ett så perfekt och underbart liv!
    Jag håller med, det låter onekligen väldigt löjligt.

Själv har jag uppenbarligen folk som inte känner att de behöver imponera på andra på min vänlista (som f ö består av folk jag faktiskt känt genom åren, allt från bästa kompisar till gamla festpolare till klasskamrater) för det är en salig blandning på statusarna - positivt, negativt, åsikter om olika saker samt bilder. Verkligen ingenting att hetsa upp sig eller må dåligt av.
  • Maskot

The Doctor skrev 2012-03-06 16:16:56 följande:
    Håller med. Själv har jag flyttat väldigt mycket genom åren och tycker att FB är ett excellent sätt att kunna ha vardagskontakt med folk. Jag har lagt ut två profilbilder samt en bild på dottern när hon föddes där man inte såg ansiktet.

Och ja. Många på FB verka söka bekräftelse, lägger ut bilder på sig själva i tid och otid i diverse olika situationer och skriver ALLT som händer.

Vad var det för äckligt med den kommentaren?

Syftade på signaturen  "äckligt".
  • The Doctor
    Maskot skrev 2012-03-06 17:07:32 följande:
    Syftade på signaturen  "äckligt".
    OK. Glad
  • Skabetti

Nu får man inte lägga ut bilder eller vara glad på facebook utan att folk tror att man söker bekräftelse eller innerst inne är olycklig. Herre gud!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-06 08:08:48 följande:
    Jag har stängt min facebook. Sen alla med tusentals vänner, hur nära vänner tror du att de är? Jag har fått förfrågningar från folk som jag knappt känner. Skitlarvigt. 
    Jag har bara fått 2 förfrågningar på två-tre år.... båda var gamla arbetskamrater, som laddat upp sina adressböcker.
  • Anonym

Stod ju om just detta i DN igår eller om det var tidigare, att sociala medier får oss att må dåligt.

Jag har en kompis som på facebook ser ut att leva drömlivet, även fast jag vet hur hon har det så kan jag nästan bli lite lurad av den bilden hon sänder ut där. Hon söker bekfräftelse där, "likes" osv. och är så i övrigt. Antalet vänner är viktigt, och hon skryter ofta så det ska se ut som hon har det så bra och träffar så många. Jag mår själv bara dåligt av att läsa det för jag tycker det blir genomskinligt, näst intill pinsamt när någon försöker hävda sig på det sättet och försöker få det att låta som hon är så "lyckad".

Folk som är självsäkra och har vänner behöver ju inte hävda sig på det sättet. Det får mig att tänka på något som stod i DN ""En annan teori kring förhållandet Facebook och lycka är att det är fler mindre lyckliga personer som söker sig till nätverket". 

Att vilja bli gillad för den man är är ju naturligt, men när det blir så stort bekräftelsebehov och uppmärksamhetsbehov a la Big Brother känns det för mig mest tragiskt. Blir förvånad över hur mycket osäkert folk som verkar hänga där och på allvar mäter sitt värde i antalet kompisar, "likes" osv.

Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(