• sextiotalist

Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(

Facebook är vad man gör det till, jag använder facebook för att på ett enkelt sätt hålla kontakt med både nära och ytliga vänner, nu är vi halva gamla grundskoleklassen med och hittat tillbaka till varandra, jättekul. Nu vet man vad som har hänt med dom.

Samtalen på facebook ligger på nivån "samtal kring fikabordet på jobbet". Perfekt.

• sextiotalist
    Maskot skrev 2012-03-06 08:36:26 följande:

Vad bra du beskrev detta!
    Träffar ofta människor som säger att de bara har sina närmaste vänner på Facebook. Det har jag aldrig förstått syftet med, de pratar jag ju med varje dag ändå. På facebook har jag kollegor från hela landet, kurskamrater, är en riktig föreningsmänniskaoch företagare, Facebook är ett jättebra sätt att hålla kontakt med många.
    Visst är det fantastiskt, igår fick jag vänförfrågan från en studie/kår/festkompis som jag inte har haft kontakt med på jättelänge, superkul.

Skulle jag försöka ha kontakt med de vänner jag har på FB på samma sätt som en närmaste vänner, då skulle jag nog vara tvungen att sluta arbeta. Nu får man en statusuppdatering då och då, ibland varje dag, ibland två ggr i veckan, ibland har det varit tyst en månad, kanske tom ett halvår, men spelar roll. När statusuppdateringen kommer så är den lika välkommen ändå. 
  • sextiotalist
    SilverWoman skrev 2012-03-06 08:41:20 följande:
    Enligt mig är sociala kontakter IRL och man kan  endast vara social IRL. Nätet tillhör till cybervärlden och där kan allt vara på lotsas. De sociala mänskliga relationer och äkta förhållanden är IRL. Samtidigt är det bra att personer med socialfobi och andra sjukdomar kan också vara populära någonstans och ha vänner men enligt mig är cybervärlden långt ifrån verkligheten.
    Det kanske stämmer för vissa, men inga av mina FB-vänner lever i en fiktiv cybervärld.

Jag kanske skall chocka dig, men en av mina närmaste vänner började som sk cybervän, dvs vi hade kontakt på internet, först via forum, sedan privat.

Jag har vänner, som jag bara har kontakt med över internet/Facebook, faktiskt de flesta, då vi bor väldigt långt ifrån varandra.    
  • sextiotalist
    SilverWoman skrev 2012-03-06 08:41:20 följande:
    Enligt mig är sociala kontakter IRL och man kan  endast vara social IRL. Nätet tillhör till cybervärlden och där kan allt vara på lotsas. De sociala mänskliga relationer och äkta förhållanden är IRL. Samtidigt är det bra att personer med socialfobi och andra sjukdomar kan också vara populära någonstans och ha vänner men enligt mig är cybervärlden långt ifrån verkligheten.
    OK, eftersom mina flesta vänner bor 50-60 mil från mig, så har jag inga riktiga vänner eller?, mina vänner som jag har kontakt med via internet (bla Facebook) är endast fiktiva vänner.

Ja, vi träffas IRL, men om det blir en gång per år, så är det ofta. Jag har alltså vänner från Luleå ner till södra Sverige, vänner som bor i USA och ute i indiska oceane, dessa har jag också träffat IRL, men ytterst sällan. Det jag kan säga generellt om mina vänner på FB är att samtliga har jag något gemensamt med.   
  • sextiotalist
    Regnig måndag skrev 2012-03-06 10:00:56 följande:
    Känner inte du dig lite diffus i kanterna, lite som att du är på låtsas och egentligen inte finns?

Jag tror att denna skräck för teknik är den som alltid funnits sen urminnes tider, man är rädd för utveckling för man vet vad man har men inte vad man får och därför är det bäst att ta det säkra före det osäkra och stanna kvar i medeltiden.  Sen tror jag att mycket bottnar i avundsjuka och ensamhetskänslor, man vill gärna förringa andra för att man själv känner sig ensam och utstött.
    Nej, det gör jag inte, jag lovar

Men å andra sidan skriver jag inte för att hålla en fasad, men jag är inte heller djupt personlig heller. Jo, vi kan chatta vid sidan av, vilket händer rätt ofta, men min "offentliga" sida är lagom personlig utan att blotta mig  

Du har alldelse rätt, jag är säker på att mycket bottnar i rädsla och sedan är det säkert många, speciellt yngre, som använder Facebook för att hålla en fasad utåt, men dessa personer hade nog haft andra sätt att hålla fasaden utåt på andra sätt om de inte hade haft Facebook 
Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(