• Anonym (Flisan)

Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(

Finns de nån mer än jag som mår dåligt av det sociala nätverket Facebook.
    Kanske just för att det "sociala" inte finns där.

Så fort jag kikar in på nån annans facebook förstår jag själv hur patetiskt mitt liv är. Jag har inga vänner, jag har inga speciella intressen, jag kan inte lägga upp en massa bilder på mig kramandes in i kameran med 1000 vänner. Känner mig stressad och mår dåligt av det.

Samtidigt vill jag på ett sätt inte ta bort Fb, har min kille där. Och en tjej som jag skriver till ibland.

Vad har ni andra för uppfattning om Fb? Finns de nån mer som känner som jag?
    Hur ska man göra för att inte jämföra och må dåligt över fb? Känns på nåt vis som en tävling, man måste hela tiden bevisa hur bra man har det...

• Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(
  • woopie

det blir vad du gör det till. ingen tidslinje är likadan :)

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Anonym

Inte jag. Jag har inte ens Facebook, jag känner inte att mitt liv är patetiskt för det. Jag har inget behov av att jämföra min eventuella popularitet och antal vänner med någon annan. Jag vill heller inte ha kontakt med människor som jag ändå inte saknat på en herrans massa år. 

Jag fattar inte grejen med Facebook. Jag har telefon och mail om jag vill eller behöver hålla kontakt med någon som jag inte träffar så ofta. Vad ÄR Facebook? Vad är lockelsen? Många verkar ju bara må illa över att använda det. Svartsjuka, publika uppgörelser och den här osäkerheten som TS tar upp i den här tråden. Gillar man det inte så bör man ta bort det, tycker jag. 

• Anonym (äckligt)

Ingen  skulle lägga upp negativa bilder, alla vill skryta med sina liv men egentligen är allt ruttet. Ser oftast på FB "jag är så lycklig, im so happy" m.m. men vet att flera av de försöker övertala sig själva att de är lyckliga. Folk som lägger upp bilder söker bekräftelse, bekräftelse på att de är fina, snygga och coola. De försöker höja sin självkänsla, de tar 1000 kort per dag för att sedan välja ut den finaste och lägga på fb, så att alla ska se hur snygga de är.
    Hade en vän på fb som varje dag uppdaterade om sin fabious life, bilder på barn och henne och hennes sambo. Jag ville spy, vad falskt. En dag skrev en av hennes vänner till henne, att skaffa dig ett liv utanför fb, du borde skämmas att leva ditt liv så öppet. Hon skrev att hon gör det eftersom hela hennes släkt bor inte i Sverige och hon vill att alla ska se bilder, YES sure, hon vill bara få bekräftelse. Äckligt.

• Anonym

Jag har stängt min facebook. Sen alla med tusentals vänner, hur nära vänner tror du att de är? Jag har fått förfrågningar från folk som jag knappt känner. Skitlarvigt. 

• Anonym

Tänkte precis starta en liknande tråd...
    Är gravid i v 20 och har lagt upp en ul bild på facebook, har inte gjort ett ilägg på 1-2 månader så jag uppdaterar inte ofta alls. Jag tror jag har fått 2 kommentarer och två, tre gilla-markeringar kul... Skiter vänner i att kommentera fast de läser, duger jag inte ens till att bli uppmärksammad?? Jag trodde facebook var att man höll lite kontakt med bekanta/vänner som man träffar sällan. Men de kanske inte bryr sig.

Blir faktiskt ledsen, funderar på att stänga ner mitt konto igen. Jävla facebook. 

• Regnig måndag

Vad är det som är fel med att söka bekräftelse?

Jag tror att alla gör det mer eller mindre och det är de som inte får det som mår dåligt över andras bekräftelsebehov.

FB blir vad man gör det till. Mår man dåligt över någon annans liv finns det ingen anledning att vara vänner IRL eller på FB, så enkelt är det!

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Maskot

Jag tror bara man ska komma till ro med att vi är olika och gör de saker vi själva mår bra av. Vi har ju själva skapat ett liv och intressen som vi trivs med- andra har valt andra saker i sina liv. Det går inte att jämföra och mäta, och man ska inte tänka så. 
    Själv både bloggar jag och lägger gärna bilder på facebook också, det är ett sätt att delge andra om saker som är viktigt för mig. Det är ju det som gör facebook så unikt och bra. Blir därför lite förundrad över ( äckligt)-komentaren här ovan. Hoppas jag inte har vänner som tänker så. Tror inte det, de flesta lever sina liv väldigt öppna- men det väljer man ju själv.

• SilverWoman
    Anonym skrev 2012-03-06 08:08:48 följande:
    Jag har stängt min facebook. Sen alla med tusentals vänner, hur nära vänner tror du att de är? Jag har fått förfrågningar från folk som jag knappt känner. Skitlarvigt. 
    håller med! Jag har min fb kvar med har slängt ut massa bekanta som jag verkligen inte bryr mig om. Vissa saker är bra med facebook, t.ex. har jag kontakt med alla som jag pluggade med på Universitetet, vilket är bra. Vi har ett nätverk och hjälper varandra i jobb och arbetsrelaterade frågor.
    En vän till mig lägger alla på sin facebook som hon har träffat en gång eller vän till någon bekant eller någon man bara har diskuterat över på fb. LÖJLIGT.
  • Maskot
    Anonym skrev 2012-03-06 08:10:02 följande:
    Är gravid i v 20 och har lagt upp en ul bild på facebook, har inte gjort ett ilägg på 1-2 månader så jag uppdaterar inte ofta alls. Jag tror jag har fått 2 kommentarer och två, tre gilla-markeringar kul... Skiter vänner i att kommentera fast de läser, duger jag inte ens till att bli uppmärksammad?? Jag trodde facebook var att man höll lite kontakt med bekanta/vänner som man träffar sällan. Men de kanske inte bryr sig.

Blir faktiskt ledsen, funderar på att stänga ner mitt konto igen. Jävla facebook. 

Jag tror du har svaret själv i det du skriver. Är man aktiv själv på Facebook och komenterar vänners statusar, så kommer de garanterat komentera dig sedan. Det går inte att gå in och göra ett inlägg i månaden, man måste vårda kontakterna även på facebook.
    Grattis till graviditeten! 
  • SilverWoman
    Anonym skrev 2012-03-06 08:10:02 följande:

Jag lade aldrig upp en UL bild, gillar inte att man ska lägga upp en sån bild. Nej tydligen bryr de sig inte. Men gillar du andras bilder och kommenterar? Du måste själv också vara aktiv annars ser ingen dig.
Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(