Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(

Vad är det som är fel med att söka bekräftelse?

Jag tror att alla gör det mer eller mindre och det är de som inte får det som mår dåligt över andras bekräftelsebehov.

FB blir vad man gör det till. Mår man dåligt över någon annans liv finns det ingen anledning att vara vänner IRL eller på FB, så enkelt är det!

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-06 08:08:48 följande:
    Jag har stängt min facebook. Sen alla med tusentals vänner, hur nära vänner tror du att de är? Jag har fått förfrågningar från folk som jag knappt känner. Skitlarvigt. 
    Fast då har du missuppfattat begreppet "vän" i de sammanhanget, eller missuppfattat och missuppfattat men du väljer att direktöversätta till det svenska begreppet "vän"

FB är i första hand ett socialt nätverk och syftet är inte att det ska begränsas till IRL-vänner utan att odla och underhålla sociala kontakter. Sen är de kontakterna olika för alla. En del människor vill bara ha kontakt med dem de redan känner, andra vill ha kontakt även med ytligt bekanta eller människor som på ett eller annat sätt tillför något.

Att anse att man har tolkningsföreträde för begreppet "sociala kontakter" och döma ut alla andra som fåniga som inte har samma värderingar är tragiskt och faktiskt fånigt.
  • Regnig måndag
    SilverWoman skrev 2012-03-06 08:41:20 följande:
    Enligt mig är sociala kontakter IRL och man kan  endast vara social IRL. Nätet tillhör till cybervärlden och där kan allt vara på lotsas. De sociala mänskliga relationer och äkta förhållanden är IRL. Samtidigt är det bra att personer med socialfobi och andra sjukdomar kan också vara populära någonstans och ha vänner men enligt mig är cybervärlden långt ifrån verkligheten.
    Jag har kontakter över hela världen och det är i allra högsta grad på riktigt och inte på låtsas.

Den här avskyn för ny teknik var samma som när telefonen kom, varför prata i en apparat när man kan ta hästen och galoppera över?

Internet är ingen egen värld längre, det var den fram till slutet av 90-talet, utan det är i allra högsta grad på riktigt. Eller anser du att de bankärenden du gör över internet också är på låtsas?
  • Regnig måndag
    SilverWoman skrev 2012-03-06 08:51:53 följande:
    Du kan inte jämföra bankärenden med "vänner" på facebook. Jag har också vänner över hela världen på facebook, vänner som jag har studerat med, trevligt att hålla kontakten med men så fort möjligheten kommer så väljer jag att träffa dessa människor över en fika IRL och inte över en fika på fb. Det som sker i fb är på låtsas där alla är vänner med alla men egentligen är man inte vän med över hälften. Trevlig är att på något sätt hålla kontakten men när det gäller verkligheten så går man ut på en fika så fort möjligheten kommer och chattar inte över fb.

*Skäms att ha stavat ordet "låtsas" så fel innanSkäms
    Jag replikerade "cybervärlden kan aldrig vara på riktigt". Bankerna tillhör cybervärlden i allra högsta grad så därför är mitt resonemang och min fråga korrekt ställd.

Jag hänvisar fö till mitt inlägg #11 där jag besvarar resonemanget om definitionen "vän".

• Regnig måndag
    sextiotalist skrev 2012-03-06 09:00:01 följande:
    OK, eftersom mina flesta vänner bor 50-60 mil från mig, så har jag inga riktiga vänner eller?, mina vänner som jag har kontakt med via internet (bla Facebook) är endast fiktiva vänner.

Ja, vi träffas IRL, men om det blir en gång per år, så är det ofta. Jag har alltså vänner från Luleå ner till södra Sverige, vänner som bor i USA och ute i indiska oceane, dessa har jag också träffat IRL, men ytterst sällan. Det jag kan säga generellt om mina vänner på FB är att samtliga har jag något gemensamt med.   
    Känner inte du dig lite diffus i kanterna, lite som att du är på låtsas och egentligen inte finns?

Jag tror att denna skräck för teknik är den som alltid funnits sen urminnes tider, man är rädd för utveckling för man vet vad man har men inte vad man får och därför är det bäst att ta det säkra före det osäkra och stanna kvar i medeltiden.  Sen tror jag att mycket bottnar i avundsjuka och ensamhetskänslor, man vill gärna förringa andra för att man själv känner sig ensam och utstött.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-07 16:44:53 följande:

Stod ju om just detta i DN igår eller om det var tidigare, att sociala medier får oss att må dåligt.

Jag har en kompis som på facebook ser ut att leva drömlivet, även fast jag vet hur hon har det så kan jag nästan bli lite lurad av den bilden hon sänder ut där. Hon söker bekfräftelse där, "likes" osv. och är så i övrigt. Antalet vänner är viktigt, och hon skryter ofta så det ska se ut som hon har det så bra och träffar så många. Jag mår själv bara dåligt av att läsa det för jag tycker det blir genomskinligt, näst intill pinsamt när någon försöker hävda sig på det sättet och försöker få det att låta som hon är så "lyckad".

Folk som är självsäkra och har vänner behöver ju inte hävda sig på det sättet. Det får mig att tänka på något som stod i DN ""En annan teori kring förhållandet Facebook och lycka är att det är fler mindre lyckliga personer som söker sig till nätverket". 

Att vilja bli gillad för den man är är ju naturligt, men när det blir så stort bekräftelsebehov och uppmärksamhetsbehov a la Big Brother känns det för mig mest tragiskt. Blir förvånad över hur mycket osäkert folk som verkar hänga där och på allvar mäter sitt värde i antalet kompisar, "likes" osv.

Apropå teorin i DN anser jag att det är en alltför enkel förklaringsmodell, att upphovsmannen bakom den liknar TS, att han/hon tar illa upp av andras uppdateringar.

Jag tror att de allra flesta ser det som nätverkande i första hand, ett sätt att hålla kontakt.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-08 10:26:47 följande:

Det är lite tragiskt, att facebook blivit ett med folks identitet. Det är lika självklart som att ha en ytterdörr på huset, folk blir chockade om man inte har det. Varför är facebook så speciellt, så viktigt att ha? Vilka funktioner fyller den som inte t ex sms och telefon gör, eller ett vanligt fotoalbum? När tv:n kom var det ju något nytt, samma med telefonen, datorn, hjulet.. Men facebook? Är inte det bara en kopia av alla andra communities som lunarstorm, playahead, bilddagboken, myspace, msn etc. Det är inget nytt med det, och det är inget annorlunda. Skulle någon på ett företag envisas med att skriva för hand och skicka brev till alla tusentals kunder istället för att använda mail, eller använda såna där pappersrullar med snöre i ändarna istället för telefoner, så kanske det får en att undra VARFÖR? Men facebook.. Facebook erbjuder ju inte mig något annorlunda. Jag har ju inte tidigare gått hem till en gammal jobbkompis jag inte sett på 10 år och kollat i deras fotoalbum eftersom det inte intresserat mig - så varför ska jag göra det idag?

För mig handlar det väl om att facebook inte har några speciella utmärkande egenskaper som skulle vara speciellt för just facebook.Så varför man inte har facebook borde ju inte vara frågan, utan är ju mer intressant veta varför folk använder just facebook när det finns så många andra alternativ. Varför är facebook det självklara valet? Varför SKA man ha teacebook?

Precis som TV och allt det där var FB först med nätverkande och det kan inte alls jämställas med vanliga communitys eller forum därför att det är lite av varje men inte helt och hållet, så jo det är mycket annorlunda än de du rabblar upp. Seen förstår jag inte tanken med att stanna vid det gamla bara för att...

Man kan använda det som en identitet men man kan även använda det som tänkt, till nätverkande och informationskälla. 
Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(