• Maskot

Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(

Jag tror bara man ska komma till ro med att vi är olika och gör de saker vi själva mår bra av. Vi har ju själva skapat ett liv och intressen som vi trivs med- andra har valt andra saker i sina liv. Det går inte att jämföra och mäta, och man ska inte tänka så. 
    Själv både bloggar jag och lägger gärna bilder på facebook också, det är ett sätt att delge andra om saker som är viktigt för mig. Det är ju det som gör facebook så unikt och bra. Blir därför lite förundrad över ( äckligt)-komentaren här ovan. Hoppas jag inte har vänner som tänker så. Tror inte det, de flesta lever sina liv väldigt öppna- men det väljer man ju själv.

• Maskot
    Anonym skrev 2012-03-06 08:10:02 följande:
    Tänkte precis starta en liknande tråd...
    Är gravid i v 20 och har lagt upp en ul bild på facebook, har inte gjort ett ilägg på 1-2 månader så jag uppdaterar inte ofta alls. Jag tror jag har fått 2 kommentarer och två, tre gilla-markeringar kul... Skiter vänner i att kommentera fast de läser, duger jag inte ens till att bli uppmärksammad?? Jag trodde facebook var att man höll lite kontakt med bekanta/vänner som man träffar sällan. Men de kanske inte bryr sig.

Blir faktiskt ledsen, funderar på att stänga ner mitt konto igen. Jävla facebook. 

Jag tror du har svaret själv i det du skriver. Är man aktiv själv på Facebook och komenterar vänners statusar, så kommer de garanterat komentera dig sedan. Det går inte att gå in och göra ett inlägg i månaden, man måste vårda kontakterna även på facebook.
    Grattis till graviditeten! 
  • Maskot
    Regnig måndag skrev 2012-03-06 08:26:20 följande:
    Fast då har du missuppfattat begreppet "vän" i de sammanhanget, eller missuppfattat och missuppfattat men du väljer att direktöversätta till det svenska begreppet "vän"

FB är i första hand ett socialt nätverk och syftet är inte att det ska begränsas till IRL-vänner utan att odla och underhålla sociala kontakter. Sen är de kontakterna olika för alla. En del människor vill bara ha kontakt med dem de redan känner, andra vill ha kontakt även med ytligt bekanta eller människor som på ett eller annat sätt tillför något.

Att anse att man har tolkningsföreträde för begreppet "sociala kontakter" och döma ut alla andra som fåniga som inte har samma värderingar är tragiskt och faktiskt fånigt.

Vad bra du beskrev detta!
    Träffar ofta människor som säger att de bara har sina närmaste vänner på Facebook. Det har jag aldrig förstått syftet med, de pratar jag ju med varje dag ändå. På facebook har jag kollegor från hela landet, kurskamrater, är en riktig föreningsmänniskaoch företagare, Facebook är ett jättebra sätt att hålla kontakt med många.
  • Maskot
    sextiotalist skrev 2012-03-06 08:41:05 följande:
    Visst är det fantastiskt, igår fick jag vänförfrågan från en studie/kår/festkompis som jag inte har haft kontakt med på jättelänge, superkul.

Skulle jag försöka ha kontakt med de vänner jag har på FB på samma sätt som en närmaste vänner, då skulle jag nog vara tvungen att sluta arbeta. Nu får man en statusuppdatering då och då, ibland varje dag, ibland två ggr i veckan, ibland har det varit tyst en månad, kanske tom ett halvår, men spelar roll. När statusuppdateringen kommer så är den lika välkommen ändå. 
  • Maskot

The Doctor skrev 2012-03-06 16:16:56 följande:
    Håller med. Själv har jag flyttat väldigt mycket genom åren och tycker att FB är ett excellent sätt att kunna ha vardagskontakt med folk. Jag har lagt ut två profilbilder samt en bild på dottern när hon föddes där man inte såg ansiktet.

Och ja. Många på FB verka söka bekräftelse, lägger ut bilder på sig själva i tid och otid i diverse olika situationer och skriver ALLT som händer.

Vad var det för äckligt med den kommentaren?

Syftade på signaturen  "äckligt".
Svar på tråden Någon mer än jag som mår dåligt av Facebook :(