• hästälskaren

Vad krävs för att äga en häst?

hej!

jag är 13 år, och i sommar kanske jag ska får 2 egna hästar. 
    men vad krävs egentligen för att äga egna hästar?

vad blir det för kostnader, och hur mycket tid ska man ägna på den egentligen?
    vad behöver man för utrustning?

jag har ridit hela mitt liv men aldrig ägt någon häst själv. 

• Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?
  • Musen

Jag har valt lösdrift för att det ger mina hästar mera livs kvalitet! Mina hästar har fri tillgång till mat men jag flyttar matstället så dom inte skall trampa ner en massa hö. Nej dom gör inte behov där maten är men i närheten. Men egentligen så behöver inte jag flytta maten för mina hästar rör sig i hagen trots vintertid! Min första häst som jag fick när jag var liten har astma pga att den stått i dåligt ventilerat stall och har stallförbud som getts av en vetrinär i strömsholm, han var i så dåligt skick så dom inte ens vilke ha han i deras stall! så alla hästar behöver inte stå i stall för att må bra! Det är naturligt med utedrift, en häst är gjord för att vara fri och vandra på stora ytor! Det är livskvalitet! Jag har kuperad teräng med skog och ängar och bäckar och det gör att mina hästar tycker det är kul att vandra i hagen även vintertid! Och det är mera bus och spring vintertid än sommartid i mina hagar. Jag skiter i att om du avskyr utedrift men jag anser och många med mig anser att det är mest naturligt för hästen! Och dom hästarna jag har kommit i kontakt med har mått jävligt bra av utedrift jämfört med dom som stått i stall och då har jag olika raser på alla mina 6! Att påstå att man väljer utedrift för att man inte har tid med att ha häst visar bara din okunskap! Jag har valt utedrift just för att jag vill ge mina hästar frihet! Sluta hoppa på mig och anklaga mig för att inte ge mina hästar livskvalité när du inte vet ett skit om hur mina hästar har det! Du har träffat en häst som haft det dåligt i utedrift men jag har en häst som har det dåligt i stall. jag anklagar inte dig hur du sköter dina hästar eftersom jag inte vet hur dom har det!!!!!

• Musen

Och eftersom jag har stora hagar är det trevligt för hästarna att kunna äta på flera ställen! Och det hö som har blivit nertrampat brukar jag skrapa ihop och ge älgarna.

• Musen

Jag har även 2 vita hästar och har aldrig haft skit eller pissfläckar däremot någon grön gräsfläck på sommaren så att påstå att lösdrift gör att hästar står i sin egen skit är bara okunskap!

• Robocopa
    Musen skrev 2012-03-14 12:10:38 följande:
    Jag har valt lösdrift för att det ger mina hästar mera livs kvalitet! Mina hästar har fri tillgång till mat men jag flyttar matstället så dom inte skall trampa ner en massa hö. Nej dom gör inte behov där maten är men i närheten. Men egentligen så behöver inte jag flytta maten för mina hästar rör sig i hagen trots vintertid! Min första häst som jag fick när jag var liten har astma pga att den stått i dåligt ventilerat stall och har stallförbud som getts av en vetrinär i strömsholm, han var i så dåligt skick så dom inte ens vilke ha han i deras stall! så alla hästar behöver inte stå i stall för att må bra! Det är naturligt med utedrift, en häst är gjord för att vara fri och vandra på stora ytor! Det är livskvalitet! Jag har kuperad teräng med skog och ängar och bäckar och det gör att mina hästar tycker det är kul att vandra i hagen även vintertid! Och det är mera bus och spring vintertid än sommartid i mina hagar. Jag skiter i att om du avskyr utedrift men jag anser och många med mig anser att det är mest naturligt för hästen! Och dom hästarna jag har kommit i kontakt med har mått jävligt bra av utedrift jämfört med dom som stått i stall och då har jag olika raser på alla mina 6! Att påstå att man väljer utedrift för att man inte har tid med att ha häst visar bara din okunskap! Jag har valt utedrift just för att jag vill ge mina hästar frihet! Sluta hoppa på mig och anklaga mig för att inte ge mina hästar livskvalité när du inte vet ett skit om hur mina hästar har det! Du har träffat en häst som haft det dåligt i utedrift men jag har en häst som har det dåligt i stall. jag anklagar inte dig hur du sköter dina hästar eftersom jag inte vet hur dom har det!!!!!

Mina hästar går ute från kl.6- 21 går ibland in tidigare om det är dåligt väder. Och de vill in när kvällen är kommen. De står i stor kuperad hage men rör sig endast på en båkdel under vintertid. Sen kan det beror på vars i landet vi bor och hur mycket snö vi har att våra hästar verkar röra sig så olika. Jag hade förut en häst som var inlagd på strömsholm pga. damallergi, hästen var förbjuden att stå i stall i skåne där den ursprungligen kom ifrån. Men såldes till en hästhandlare som inte förmedlade detta vidare. Utan vi fick veta efter flera år att hästen hade damallergi. Något som aldrig märktes av i vårt luftiga stall där de endast spenderade natten. Det skiljer enormt mycket över att ha häst i norr och söder i detta land.

Grunden i dsikussionen var huvida det var enklare att ha lösdrift eller ej. Men det beror heltklart på vilken koll och omvårdnad man vill ge sina djur.  

• KramKalas

alla hästar är olika, vissa trivs bättre i lösdrift, andra i stall. Två hästar som står i samma stall, äter samma foder och sköts på samma sätt kan ändå trivas olika bra. det är då vi som ägare som har ansvaret för att se till att hästen mår bra och vidta de åtgärder som krävs.

jag själv har mina hästar på stall. Trivs bra med att hantera dem minst två gånger om dagen och tycker det är lättare att kolla dem att allt är bra och upptäcka små sår o annat. Jag är nog lite av en hönsmamma och tycker det är skönt att kunna ta in mina när det är riktigt skitväder. Veta att de står torrt, vindskyddat och i lugn och ro. Dock skulle jag kunna tänka mig att ha mina shetlandsponnyer på löstdrift men har inte möjligheten till det just nu. 

• Musen

Men du skriver ju att lösdrift inte ger lika mycket livskvalitet! Det finns hästar i stall som har det värre än de på utedrift. Och det blir jag förbannad över när du inte vet hur mina hästar har det utan drar alla över sen kam vilket är fel, speciellt när jag inte anklagar dig för att ge dina hästar dålig livskvalitet. Och även fastän jag har lösdrift kollar jag till dom minst 2 gånger per dag. (jag hade ett sto jag fick avliva för att när jag lämnade bort henne på betäckning stod hon i box på nätterna och blev sönderskuren i underlivet tillsammans med flera andra ston) det kan inte hända när jag har utedrift för för förhoppningsvis springer hästen bort. Och från balkongen har jag överblick över hagarna och kan se hästarna. Samt övervakningskameror i hörnen på hagarna. Min gamla ponny såldes till mig utan att vi visste om astman. Jag är inte uppvuxen rik och vi gjorde bara en veterinärbesikning på plats istället för att åka till klink. Jag var dock bara 9 och skulle ha att rida på i skogen. Den gick då på medicin som ökar blodtillförseln och det gjorde att han kunde andas bra när besinningen skedde. Gradvis blev han sämre och en morgon hittade jag han flämtades i boxen ( jag hade inte utedrift då och ansåg att det var synd om höstarna att stå ute) på Strömsholm lagade dom han så gott det gick men gav han stallförbud trots vårt ventillerade nybyggda stall. Vi byggde då en ligghall och båda hästarna visade inget intresse att gå in på kvällarna oavsett väder. När jag sedan flyttade hemmifrån och skaffade flera hästar så fortsatte jag att ha utedrift och det ger inte sämre omvårdnad. Utedriften räddade min gammel häst liv. Oavsett väder så väljer mina hästar att stå i hagen istället för i en torr ligghall. Därför vet jag att dom trivs och på vintern är det bus i snö och springa i kapp som gäller för mina. Jag tycker att det är enklare att ha utedrift men det innebär inte att jag har mindre koll på mina hästar och ger dom mindre omvårdnad än vad du ger dina som står i stall. Jag bor för övrigt mellan Stockholm och Falun så det är inte så mycket snö.

• Robocopa
    Musen skrev 2012-03-14 14:34:12 följande:
    Men du skriver ju att lösdrift inte ger lika mycket livskvalitet! Det finns hästar i stall som har det värre än de på utedrift. Och det blir jag förbannad över när du inte vet hur mina hästar har det utan drar alla över sen kam vilket är fel, speciellt när jag inte anklagar dig för att ge dina hästar dålig livskvalitet. Och även fastän jag har lösdrift kollar jag till dom minst 2 gånger per dag. (jag hade ett sto jag fick avliva för att när jag lämnade bort henne på betäckning stod hon i box på nätterna och blev sönderskuren i underlivet tillsammans med flera andra ston) det kan inte hända när jag har utedrift för för förhoppningsvis springer hästen bort. Och från balkongen har jag överblick över hagarna och kan se hästarna. Samt övervakningskameror i hörnen på hagarna. Min gamla ponny såldes till mig utan att vi visste om astman. Jag är inte uppvuxen rik och vi gjorde bara en veterinärbesikning på plats istället för att åka till klink. Jag var dock bara 9 och skulle ha att rida på i skogen. Den gick då på medicin som ökar blodtillförseln och det gjorde att han kunde andas bra när besinningen skedde. Gradvis blev han sämre och en morgon hittade jag han flämtades i boxen ( jag hade inte utedrift då och ansåg att det var synd om höstarna att stå ute) på Strömsholm lagade dom han så gott det gick men gav han stallförbud trots vårt ventillerade nybyggda stall. Vi byggde då en ligghall och båda hästarna visade inget intresse att gå in på kvällarna oavsett väder. När jag sedan flyttade hemmifrån och skaffade flera hästar så fortsatte jag att ha utedrift och det ger inte sämre omvårdnad. Utedriften räddade min gammel häst liv. Oavsett väder så väljer mina hästar att stå i hagen istället för i en torr ligghall. Därför vet jag att dom trivs och på vintern är det bus i snö och springa i kapp som gäller för mina. Jag tycker att det är enklare att ha utedrift men det innebär inte att jag har mindre koll på mina hästar och ger dom mindre omvårdnad än vad du ger dina som står i stall. Jag bor för övrigt mellan Stockholm och Falun så det är inte så mycket snö.
    "Men du skriver ju att lösdrift inte ger lika mycket livskvalitet! Det finns hästar i stall som har det värre än de på utedrift. Och det blir jag förbannad över när du inte vet hur mina hästar har det utan drar alla över sen kam vilket är fel, speciellt när jag inte anklagar dig för att ge dina hästar dålig livskvalitet. Och även fastän jag har lösdrift kollar jag till dom minst 2 gånger per dag. (jag hade ett sto jag fick avliva för att när jag lämnade bort henne på betäckning stod hon i box på nätterna och blev sönderskuren i underlivet tillsammans med flera andra ston) det kan inte hända när jag har utedrift för för förhoppningsvis springer hästen bort."

Här där jag bor har hästar på bete fått underlivet sönderskuret.  Det går inte att skylla på att din häst var uppstallad, de flesta fall jag hört om sönderskurna hästar har varit just på sommarbeten..

• Musen

Jag skyllde inte på att hon var uppstallad men mina hästar låter inte främmande människor komma för nära hur som helst så det hade inte hänt om hon var uppstallad! Vet du vad, anmäl mig till djurskydds föreningen eftersom mina hästar inte har någon livskvalitet! Jag orkar inte diskutera med dig mera för du anklagar mig och andra att ta mindre hand om våra hästar än vad du gör som har dom i stall. Jag har hästar värda flera hundra tusen och ställer ut dom, har veterinär kontakt väldigt ofta men har inte haft en skada eller sjukdom förutom på mitt sto och på min astma häst. Utan en veterinär besiktar så jag kan fortsätta visa upp mina hästar. Jag tror att någon skulle ha kommenterat om mina hästar far illa! Jag får däremot väldigt mycket beröm på fina hovar och hårrem. Jag kör med barfotastilen och jag låter mina hästar få vinterpäls. Och tid att ha häst har jag trots utedrift eftersom jag kan lova att mina hästar kan mera konster än dina fastän jag inte köper nya täcken varje år! Jag har tom lagat ett täcke!!! Sen rider jag utan hjälm och har 5 hingstar och har aldrig haft skydd på nå någon och jag transporterat dom lösa i en transport!!!! Oj vilken hemsk ägare jag är! Och ändå har en köpt sperma av min lipizzanare i Österrike. Lämnar tråden för den har spårat ur med människor som är trångsynta som dig!

• Robocopa
    metbäcksfru skrev 2012-03-14 17:07:05 följande:
    Ni två, Robocopa och Musen, som "gafflar" om lösdrift - dags att göra en egen tråd kanske.
    Ni har hamnat lite väl långt från TS ämne nu anser jag!
  • cajsasmamma

TS nu har jag läst dina inlägg och ska försöka svara dig vad som krävs för att äga häst!

Om ni inte har godkänt stall eller lösdrift, så måste ni ju bygga. Kostnad på ett stallbygge varierar mycket. Diskutera med familjen i godtid innan och ta reda på vart man måste skicka in ansökan om förprövning. Tror att det är till kommun man ska skicka. Kostnade för det blir minst 20000kr för 2 hästar och då är det väldigt lågt räknat !
    Här på Jordbruksverket hittar du all information http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/forprovninginforbygge.4.4b00b7db11efe58e66b8000418.html

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html 

Sen ska hästarna givetvis ha hage och bete, men det har ni väl eftersom din pappa är bonde. Men tänk på att ni inte får ha taggtrådshagar. Nyhage med stolp, eltråd och aggregat kostar 5000-10000kr

Hästarna ska ha friskt vatten varje dag och på vintern fryser vattenledningarna lätt om man inte isolerar dom och ha i värmekabel,( finns på tex jula). Man bör av  min erfarenhet ha vattenhinkar/baljor i boxarna istället för vattenkoppar, så man kan hålla kolla på att hästarna dricker rätt mängd! Ute i hagen eller i lösdriften rekommenderar jag att man ska har termobar på vintern(pris ca 2000kr)

Sen måste man tänka på att hästen ska ha strö, misstänker att ditt fall så har din pappa halm och han även kan ta hand om gödslet på ett  korrekt sätt.

Om ni ska ta eget hö bör man även då ta analys på det , för det lönar sig i längden och sen ta hjälp av någon som kan räkna ut foderstat till eran hästar. Om det ni har ett bra grovfoder så räcker det oftast bra ! Olika hästar har olika behov.

Sen måste du ju ta hand om hästen varje dag, viktigt att visitera hästen dagligen så man lär känna om  någonting har förändras.
    Mocka ska man göra varje dag oavsett om hästen står på box eller i lösdrift! 
    I all häst och stallhantering är det bra att man skaffar rutiner som man följer så går det lättare att arbeta i stallet.  I vårat stall ser det ut  så här

06:00 Ge hästarna lite hö
               Kollar att alla hästar verka må bra , att dom har bajsat och kolla att dom har vatten.
               Fodra kraftfoder
               Lägg ut hö i hagarna och fyll på med färskt vatten i baljorna
               Täckesombytte
               Utsläpp
    07:30 Mockning och hålla kolla på stallet
               Gör iordning höpåsar
               Lägg in lunchhö i boxarna
               Blanda kvälls och morgonmat
               Göra rent och fylla på vattenbaljorna i boxen
    08:00 Frukost för mig!
    08:30 ta in en häst i taget och börja motionera dom(mina hästar)
    13:00 Beroende på väder och vind och hur hästarna har blivit tränade så ska dom ha hö i hagen eller i boxen och byter vi till utegångstäcken(vintertid) och hästarna får gå ut i hagen igen om dom är torra.
    14:00 Plock ut bajs, fylla på vatten både ute och i stallet, lägga in kvällshö
    14:00-18:00 Bruka jag passa på och äta och sen vara med min dotter när hon tar hand om och rider sina ponnier samtidigt som jag tvättar och tar hand om hästarna utrustning
    18:00 Insläpp
               Visit , byta täcken 
    21:00 kvällsfodring och kolla att det finns vatten

Vi har ett schema i stallet som man kan följa så allt går bra och effektivt. Hästar är vanedjur så man ska försöka hålla mattider ! 

Jag har säkert glömt en massa nu men måste ut med min hund nu så få skriva mer en annan gång.

• Cecese
    Jackson skrev 2012-03-05 23:48:48 följande:
    Det beror ju helt på situationen. Kan ta upp vad mitt syskon betalar för sin häst.

Stallhyra - 3.000:- (halvinackordering, måste mocka själv, ta in och ut alla hästar 1 gång per dag m.m.)
    Mat - 1500 - 2000:- per månad.
    Försäkring - 12.000:- (per år)
    Skoning - 700:- (per månad)

(Sen så kostar ju alla tillbehör också)

Sadel - 30.000 (engångsinvestering.)
    Träns - 1000 - 1500:- (per år)
    Ett nytt täcke per år - 500 - 1000:-
    Schabrak - 500:-
    Transportskydd, benlindor, hovskydd - 2000:- (per år)
    Schampo, salvor, insektsskydd 1500:- (per år)
    Ryktsaker - 4000:- (engångskostnad med komplettering.)
    Reflexer - 1000:- per år (saker som går sönder väldigt lätt.)

(Och sist men inte minst så kostar ju saker till dig.)

Ridbyxor - 1000:- per år
    Hjälm - 500:-
    Handskar - 500:- per år
    Säkerhetsväst - 1000:-

ca: 124.000:- första året, och då räknar jag inte med inköpspris (65.000) och även att du ska ha två hästar.

Och nu har jag räknat med det nödvändigaste, men jag har säkert glömt tusen saker.
    Dessutom så blev mitt syskons häst halt för ett år sedan, och det kostade MYCKET.
    Sen måste jag fråga, varför ska du ha två hästar? Du kommer aldrig ha tid med det.
    Men hjälp vilka summor. Jag har inte lagt ut i närheten av så mycket pengar.

Stallhyra - när jag hade hästen inakorderad på lösdrift så kostade det ca 1700 kr i mån och då ingick allt, dvs foder. Nu har jag hästarna hemma och betalar ca 800 kr i mån för grovfoder och det är till 2 hästar. Ingen stallhyra eftersom dom står hemma
    Försäkring -  1.200 kr/häst och år. Då är det livförsäkring som täcker hela köpesumman samt utökad veterinärförsäkring
    Skoning - 800 kr/häst och ca var 9e vecka. 

Sadel - jag har betalat 2.000 kr/sadel åt hästarna.
    Träns - köper billiga på hööks för ca 300kr/st och jag köper inte nya varje år. Båda hästar har 2 träns var och det räcker gott och väl.
    Täcke - mina hästar behöver inte täcke, har dock varsitt fleecetäcke jag har på kort stund kanske 2 ggr om året.... Kostade 50kr och 200 kr.
    Schabrak - köpt de flesta begagnat, bara 2 nya har 6 st och totalkostnad kanske 400-500 kr. Behöver inte köpa nya på många år.
    Transportskydd, benlindor, hovskydd - äger inget av det, behövs inte
    Schampo, salvor, insektsskydd - köper lite insektmedel och salvor samt lite "apotekssaker" men det är inte så stor kostnad, kanske 300 kr per år.
    Ryktsaker - jag har nog lagt ut kanske 400-500 kr totalt.
    Reflexer - kanske 200 kr per häst och år.

Ridbyxor - köper inte nya ofta och betalar aldrig mer än typ 300 kr /st. Sista paret köpte jag för 200 kr, begagnat men i väldigt bra skick och helskodda. 
    Hjälm - 500:-, ja den summan kan jag hålla med om men det köper man ju inte heller ny hela tiden. Det behöver man ju även om man inte äger hästen själv utan fast man bara rider på ridskola 1 gång/veckan.
    Handskar - kanske 200 kr/år
    Säkerhetsväst - har ingen.....
  • Cecese
    Robocopa skrev 2012-03-14 08:57:32 följande:
    Du förklarar verkligen varför många fler med mig avskyr lösdrift. Man väljer lösdrift för att man har fler hästar än man har tid att ta hand om vilket inte ger hästarna samma livskvalité. Köpte själv en häst som stått på lösdrift och kan inte påstå att den var väl omhändertagen. Full med skit och piss rester trots en enormt hage. För jag antar att du vet lika väl som jag att hästarna på vintertid håller sig på en mindre del av hagen vilket innebär att alla skit hamnar där. 

"Sen om man matar på olika ställen i hagarna så skiter dom på olika ställen."
      -Står hästarna på lösdrigt utan fri tillgång på hö?  
    -Jag vet inte hur det är med dina hästar, men mina skiter helst inte vid höet. Utan går undan och skiter, pinkar. 
    Inte sjutton har hästar på lösdrift sämre livskvalite. Om man ska ha hästar på lösdrift eller inte beror väl på hästen. Min ena häst är sån som absolut inte vill stå inne, hon blir stressad av att stå i box eller spilta. I box bara traskar hon runt, runt, runt och står inte alls stilla. I både box och spilta skrapar hon i golvet med hoven hela tiden och visar att hon inte trivs. Ute är hon lugn och trivs betydligt bättre. Kort sagt så passar lösdrift henne bättre och hela vintern har dom haft fri tillgång på mat. Det betyder ju inte att vi aldrig kollar dom, 1-2 ggr om dagen kollar vi vattnet, gosar med dom och kollar att dom mår bra ändå. Vanligtvis så mockar jag hagen de flesta dagar, ja även hagen och inte bara ligghallen. Dock har jag varit sjuk i vinter och inte kunnat göra det så nu när jag är i skick håller jag på att mocka rent hela hagen. 
  • Candius

Jag har ett halvblod som jag lägger ner ungefär 3 timmar på varje dag, jag tycker absolut inte man ska vara mindre i stallet om man rider en dryg timme. Jag mockar, fixar mat, lägger ut lunchhö till dagen därpå, fyller på vatten ute och i boxen och ryktar och gosar noggrant Flört Rider en timme och ryktar igen, smörjer allt jag använt, masserar och mockar lite till. Sedan tillkommer ju allt fixande och trixande med alla tillbehör... Laga täcken, tvätta schabrak, lindor mm, borsta täcken och i värsta fall tvätta, ändra täckesinfo, diska vattenhink och mathinkar, sopa, städa i sadelkammare, tvätta borstar, fylla på och köpa nytt kraftfoder m.m

Jag tävlar ganska mycket och är lite av en prylnörd vilket betyder att det jag har betal behöver man kanske egentligen inte betala hehe.. Men här kommer mina priser:

Stallhyra: 2500 kr/månad (strö, hö, ridhus/paddock/hinderpark/mkt bra ridvägar, in/utsläpp, täckesbyte) Man har in eller utsläpp 1 gång i månaden ungefär då man ska fodra, sopa, ta in eller ut alla 45 hästar och även byta täcken på de som ska ha. 1-2 gånger i månaden har man kvällsfodring då man ska fodra alla hästar, sopa och "stänga" stallet.

Försäkring: 11.962 kr/år(dvs drygt 1000 kr/månad)

Hovslagare: 500 kr/månad ungefär   

Tränare: 600 kr/månad (150 kr/gången) 

Kraftfoder: 300 kr/månad

MÅNADSKOSTNAD: 4900 k/månad. Man bör även lägga undan ett par hundralappar varje månad att ha som buffert om hästen skadar sig eller på annats sätt behöver veterinärvård eller om man måste akutinhandla ett nytt täcke/träns/sadel gud vet vad....

Sedan kommer all utrustning till också hehe Drömmer

Orkar inte skriva alla priser men vet att allt som jag köpt till min häst totalt överstiger 50.000 med råge... Dock har jag en del onödiga saker men kanske 20 - 25.000 för att köpa in allt nödvändigt i början. Det jag ser som nödvändigt är:

Sadel
    Träns+ ev. hjälptygel (minst 2 st)
    Grimma och grimskaft (Minst 2 stycken - varav en lädergrimma om du ska köra hästen i transport vilket är ganska troligt att du kommer behöva göra någon gång, och sedan kanske 2 slit-och-släng nylongrimmor)
    Fleecetäcke/Filt, Stalltäcke, Ofodrat regntäcke, Fodrat regntäcke, Vintertäcke. (Om hästen behöver täcken alltså, om du tänker klippa den på vintern osv.) Men ett regntäcke behövs alltid. Fler täcken kommer säkert behövas köpas in med tiden men det här är en bra början!
    Skritt/Ländtäcke
    Benskydd/Lindor/Boots
    STALLAPOTEK! MKT VIKTIGT!
    Borstar, ryktsaker
    Longerlina, inspänningar/Tömmar+tömkörningsgjord
    REFLEXER!
    Hinkar och höpåsar(IKEA-kassar)
    Förvaringslådor, garderob.

Sedan kan jag lova dig att du kommer komma på massor av övriga onödiga saker med tiden som du behöver köpa haha!Tungan ute

Ojoj, det här blev ett långt inlägg men det här är vad jag kan bidra med för tips! Om du undrar något annat som jag inte tagit upp är det bara att skriva det Glad             

• HästÄlskaren
    Jackson skrev 2012-03-05 23:48:48 följande:

Det beror ju helt på situationen. Kan ta upp vad mitt syskon betalar för sin häst.

Stallhyra - 3.000:- (halvinackordering, måste mocka själv, ta in och ut alla hästar 1 gång per dag m.m.)
    Mat - 1500 - 2000:- per månad.
    Försäkring - 12.000:- (per år)
    Skoning - 700:- (per månad)

Sadel - 30.000 (engångsinvestering.)
    Träns - 1000 - 1500:- (per år)
    Ett nytt täcke per år - 500 - 1000:-
    Schabrak - 500:-
    Transportskydd, benlindor, hovskydd - 2000:- (per år)
    Schampo, salvor, insektsskydd 1500:- (per år)
    Ryktsaker - 4000:- (engångskostnad med komplettering.)
    Reflexer - 1000:- per år (saker som går sönder väldigt lätt.)

Ridbyxor - 1000:- per år
    Hjälm - 500:-
    Handskar - 500:- per år
    Säkerhetsväst - 1000:-

ca: 124.000:- första året, och då räknar jag inte med inköpspris (65.000) och även att du ska ha två hästar.

Och nu har jag räknat med det nödvändigaste, men jag har säkert glömt tusen saker.
    Dessutom så blev mitt syskons häst halt för ett år sedan, och det kostade MYCKET.
    Sen måste jag fråga, varför ska du ha två hästar? Du kommer aldrig ha tid med det.

Oj! Det låter otroligt dyrt. Ryktdon för 4000 kr! Mitt kostar ca 500 kr. Då ingår:
    Piggborste, Ryktborste (möglade, ska köpa ny), Ryktskrapa, Rotborste 2 sty, 2 hovskratsar, Gummiskrapa 2 sty, 2 sty mjuka borstar,  3 mankammar, 1 Man och svans borste. (Bor i Stockholm!) Det lät väldigt dyrt med 4000 borstar. Sen Sadel, jag tycker lika väl en börjes sadel för 1200 räcker. Om den är utprovad alltså. Sen träns VARJE ÅR! Helt sjukt! Man köper 1-2 träns för en häst! Det kostar inte mer en 500 kr och det är en engångskostnad. Bett kan man behöva.Cool Det behöver inte kosta 124.000 första året för vissa räcker det med 75.000 eller neråt! >.< x.x
Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?