Angels skrev 2012-03-07 13:13:40 följande:
Fast hur många i hästsverige tävlar på hög nivå? Att köpa utrustning för flera tusen varje år, inte ens de jag känner som tävlar på hög nivå köper träns för 1000:- om året, de sköter sin utrustning istället och en sadel för 10.000 räcker gott och väl för någon som tävlar på "högre nivå". En sadel för 3-4000:- räcker gott och väl om man vill tävla på låg nivå eller ha häst på hobbynivå. Att köpa och äga häst innebär inte att man har ambitioner att ut och tävla, man kanske helt enkelt nöjer sig med en ridtravare eller en gammal läromästare att skrutta runt på i skogen.
Nej, du räknade inte upp de saker som behövs för att äga en häst. Saker som behövs för att äga en häst är begränsade till det som uppfyller hästens basbehov, allt över det tillhör kategorin onödigt ting som någon tjänar pengar på och någon känner sig väldigt stolt och mallig över att ha råd att köpa.
Det jag skrev tog upp vad MITT syskon har betalat hittills för sin häst och sina saker, och om man är ignorant nog att tro att en häst inte kostar mycket pengar, för det gör det, så vet jag inte vad jag ska säga. Lycka till kanske.
Mitt syskon har en 30.000:-, sa inte att du eller någon annan behöver köpa en sådan, men med tanke på hur mycket h*n tränar, och hur mycket bättre hästen mår med den på, så förstår jag varför h*n köpte den. Som sagt en engångsinvestering. Se bara på ridskolehästarna som har de där allroundsadlarna, de sitter inte bra.
Och det där med att vara stolt och mallig? Varför skulle jag vara det? Jag har ingen häst, jag känner inget behov av en häst, vad var och en köper är deras eget val, inte för dig att komma och kommentera, eller hur?
Reflexskydd, transportskydd, schampo, insektsmedel, ryktsaker, salvor, liniment, täcken, ridbyxor, ridstövlar är inte det bas?
Ts skrev så här
"jag är 13 år, och i sommar kanske jag ska får 2 egna hästar.
men vad krävs egentligen för att äga egna hästar?
vad blir det för kostnader, och hur mycket tid ska man ägna på den egentligen?
vad behöver man för utrustning?"
Tar man inte då upp vad saker kostar och vad man ska tänka på? Om nu hennes mamma är med på idén så varför inte fråga hos henne i och med att hon då har haft häst i hela sitt liv, och borde då veta?
Borde då inte dom två ha pratat om det här tillsammans, för det är ju inget lätt beslut att skaffa häst. Det är inte som en katt eller ett marsvin. Man blir fast och hela ens lediga tid går åt till hästen.