Inlägg från: HästÄlskaren |Visa alla inlägg
  • hästälskaren

Vad krävs för att äga en häst?

hej!

jag är 13 år, och i sommar kanske jag ska får 2 egna hästar. 
    men vad krävs egentligen för att äga egna hästar?

vad blir det för kostnader, och hur mycket tid ska man ägna på den egentligen?
    vad behöver man för utrustning?

jag har ridit hela mitt liv men aldrig ägt någon häst själv. 

• Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?
  • hästälskaren
    Sthlmsparlan skrev 2012-03-05 23:51:41 följande:
    Eh en 13åring med två hästar? Och du verkar inte ha någon i din närhet som kan häst? Kanske borde skippa iden.
    det är klart att hela min familj hjälper till, min mamma har haft egen häst hela sitt liv, så då kommer hon och jag turas om att sköta om hästarna och stallet!! 

klart jag vet vad jag ger mig in på.
    oxå mina föräldrar som står för kostnaderna! 
  • hästälskaren
    Jackson skrev 2012-03-05 23:48:48 följande:
    Det beror ju helt på situationen. Kan ta upp vad mitt syskon betalar för sin häst.

Stallhyra - 3.000:- (halvinackordering, måste mocka själv, ta in och ut alla hästar 1 gång per dag m.m.)
    Mat - 1500 - 2000:- per månad.
    Försäkring - 12.000:- (per år)
    Skoning - 700:- (per månad)

(Sen så kostar ju alla tillbehör också)

Sadel - 30.000 (engångsinvestering.)
    Träns - 1000 - 1500:- (per år)
    Ett nytt täcke per år - 500 - 1000:-
    Schabrak - 500:-
    Transportskydd, benlindor, hovskydd - 2000:- (per år)
    Schampo, salvor, insektsskydd 1500:- (per år)
    Ryktsaker - 4000:- (engångskostnad med komplettering.)
    Reflexer - 1000:- per år (saker som går sönder väldigt lätt.)

(Och sist men inte minst så kostar ju saker till dig.)

Ridbyxor - 1000:- per år
    Hjälm - 500:-
    Handskar - 500:- per år
    Säkerhetsväst - 1000:-

ca: 124.000:- första året, och då räknar jag inte med inköpspris (65.000) och även att du ska ha två hästar.

Och nu har jag räknat med det nödvändigaste, men jag har säkert glömt tusen saker.
    Dessutom så blev mitt syskons häst halt för ett år sedan, och det kostade MYCKET.
    Sen måste jag fråga, varför ska du ha två hästar? Du kommer aldrig ha tid med det.
    varför jag ska ha 2 hästar:

en som min mamma ska rida på, (hon har haft egen häst hela sitt liv)

OCH för att det är olagligt att bara ha 1 häst, den behöver sällskap! 
  • hästälskaren
    Ljusna skrev 2012-03-06 00:42:38 följande:
    Har du föräldrar eller andra i din närhet som kan hjälpa dig med ansvaret? Annars skulle jag vara väldigt tveksam till om en 13-åring bör ha egen häst. Du är säkert jätteduktig på att rida mm., men det är en helt annan sak att äga sin egen häst.

Du måste vara där varje dag, vardag som helg, sommar som vinter, skoldagar och lov. Du kan aldrig tänka "äh, jag gör det imorgon". Dessutom är det väldigt mycket pengar, mycket mer än man tror och det är ingenting du har råd med på egen hand, det måste din familj hjälpa till med.

Jag tycker att du skall prata med en hästkunnig person du litar på, din ridlärare kanske? De är vana att ge hjälp och råd i sådana här situationer.

Men det viktigaste av allt, en egen häst är ingenting man bara skaffar sig, hur gärna man än vill, det är en levande varelse som DU har hela ansvaret för i ungefär 15-20 år framöver, beroende på hästens ålder.
    Jag bor på landet med stall och hagar, 

så jag har dom såklart hemma hos mig, min mamma har haft egem häst hela sitt liv så hästkunniga är hela min familj! 
  • hästälskaren
    Musen skrev 2012-03-08 00:01:39 följande:
    Att ha häst behöver inte alls bli dyrt. Att ha dom hemma betyder ingen stallhyra och om du även har utedrift har du låga spån kostnader och slipper även in och utsläpp och mat tider ( om du har fri tillgång) utrustning går att få tag på billigt som ex täcken och det är lätt att laga om det går sönder ( jag har inte köpt ett nytt täcke på flera år) stora hagar innebär mycket bete och det ger låga hö kostnader. Jag var ung nät jag fick 2 hästar ( 9 år) och inte tog mina hästar skada av det. Vissa har räknat upp larviga kostnader som får mig att skratta typ JACKSSON. Det viktigaste är att du har hjärtat för hästar! Jag har 6 hästar i dagsläget och är även småbarns mamma och är ute på vift och jag hinner göra allt jag vill även fast jag har hästar! Och dom kostar mig 2000:- i månaden + försäkring. Jag har köpt in dyr sadel och träns men det är ett engångsbelopp. Och jag kan lova att 2 av mina hästar är finare än Jacksons systers häst. Det jag vill uppnå är att det inte behöver ta en oändlig tid eller kosta mycket pengar. Det beror på förutsättningarna man har
    tack för att du är på min sida. min pappa är spannmålsbonde och har därför mycket åkrar vi får hö utav. 
  • hästälskaren
    Mad as snow skrev 2012-03-08 16:40:27 följande:
    Men herrgud vilka otrevliga inlägg. Ett barn ställer en fråga om hur hon ska förverkliga sin dröm att äga häst, och ni beter er såhär? Helt sanslöst.
    tack för att du är på min sida. <3
  • hästälskaren
    Jackson skrev 2012-03-08 18:08:21 följande:
    Jo, jag kom att tänka på det. Ursäkta mig Ts och alla andra. Jag blev provocerad helt enkelt. Sorry.

Men jag tycker ändå att det är knepigt att Ts inte vet någonting om hästar och hur det är att äga dem, hennes mamma har ju haft häst hela livet menar jag.

Och ja, det finns billigare grejer, jag räknade upp nya grejer med mellanklass priser. Men det är klart att det finns begagnat och billigt. Dock ser jag inte vits med att köpa sånt i och med att man får vad man köper. Men,men. Lämnar tråden nu iaf. Ha det gôtt hajj!
    jag vet allting om hästar, bara det att jag inte vet hur det är att äga en själv, om jag alltså har tid för det. men om vi kommer ha 2 st så kommer hela familjen lixom ta hand om dom men jag kanske skulle få 1 som "min häst" som jag har större ansvar för än den andra

jag har tänkt jättemycket på dethär och jag tror jag är redo, jag har inte kunnat sova på 1 vecka bara för jag har tänkt på hästar, och på att jag så gärna vill ha en, jag har skrivit upp allt jag behöver tänka på, 

och såklart har jag ju redan ridbyxor, ridhjälm, borstar, kratsar, säkerthetsväst, ridskor, ridjacka,
    jag har all utrusning till mig själv, bara till hästen som fattas, <3 
  • HästÄlskaren
    Jackson skrev 2012-03-05 23:48:48 följande:

Det beror ju helt på situationen. Kan ta upp vad mitt syskon betalar för sin häst.

Stallhyra - 3.000:- (halvinackordering, måste mocka själv, ta in och ut alla hästar 1 gång per dag m.m.)
    Mat - 1500 - 2000:- per månad.
    Försäkring - 12.000:- (per år)
    Skoning - 700:- (per månad)

(Sen så kostar ju alla tillbehör också)

Sadel - 30.000 (engångsinvestering.)
    Träns - 1000 - 1500:- (per år)
    Ett nytt täcke per år - 500 - 1000:-
    Schabrak - 500:-
    Transportskydd, benlindor, hovskydd - 2000:- (per år)
    Schampo, salvor, insektsskydd 1500:- (per år)
    Ryktsaker - 4000:- (engångskostnad med komplettering.)
    Reflexer - 1000:- per år (saker som går sönder väldigt lätt.)

(Och sist men inte minst så kostar ju saker till dig.)

Ridbyxor - 1000:- per år
    Hjälm - 500:-
    Handskar - 500:- per år
    Säkerhetsväst - 1000:-

ca: 124.000:- första året, och då räknar jag inte med inköpspris (65.000) och även att du ska ha två hästar.

Och nu har jag räknat med det nödvändigaste, men jag har säkert glömt tusen saker.
    Dessutom så blev mitt syskons häst halt för ett år sedan, och det kostade MYCKET.
    Sen måste jag fråga, varför ska du ha två hästar? Du kommer aldrig ha tid med det.

Oj! Det låter otroligt dyrt. Ryktdon för 4000 kr! Mitt kostar ca 500 kr. Då ingår:
    Piggborste, Ryktborste (möglade, ska köpa ny), Ryktskrapa, Rotborste 2 sty, 2 hovskratsar, Gummiskrapa 2 sty, 2 sty mjuka borstar,  3 mankammar, 1 Man och svans borste. (Bor i Stockholm!) Det lät väldigt dyrt med 4000 borstar. Sen Sadel, jag tycker lika väl en börjes sadel för 1200 räcker. Om den är utprovad alltså. Sen träns VARJE ÅR! Helt sjukt! Man köper 1-2 träns för en häst! Det kostar inte mer en 500 kr och det är en engångskostnad. Bett kan man behöva.Cool Det behöver inte kosta 124.000 första året för vissa räcker det med 75.000 eller neråt! >.< x.x
Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?