• hästälskaren

Vad krävs för att äga en häst?

hej!

jag är 13 år, och i sommar kanske jag ska får 2 egna hästar. 
    men vad krävs egentligen för att äga egna hästar?

vad blir det för kostnader, och hur mycket tid ska man ägna på den egentligen?
    vad behöver man för utrustning?

jag har ridit hela mitt liv men aldrig ägt någon häst själv. 

• Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?
  • förvildad

Massor med tid att träna hästarna de nästa 20 åren

• Jackson

Det beror ju helt på situationen. Kan ta upp vad mitt syskon betalar för sin häst.

Stallhyra - 3.000:- (halvinackordering, måste mocka själv, ta in och ut alla hästar 1 gång per dag m.m.)
    Mat - 1500 - 2000:- per månad.
    Försäkring - 12.000:- (per år)
    Skoning - 700:- (per månad)

(Sen så kostar ju alla tillbehör också)

Sadel - 30.000 (engångsinvestering.)
    Träns - 1000 - 1500:- (per år)
    Ett nytt täcke per år - 500 - 1000:-
    Schabrak - 500:-
    Transportskydd, benlindor, hovskydd - 2000:- (per år)
    Schampo, salvor, insektsskydd 1500:- (per år)
    Ryktsaker - 4000:- (engångskostnad med komplettering.)
    Reflexer - 1000:- per år (saker som går sönder väldigt lätt.)

(Och sist men inte minst så kostar ju saker till dig.)

Ridbyxor - 1000:- per år
    Hjälm - 500:-
    Handskar - 500:- per år
    Säkerhetsväst - 1000:-

ca: 124.000:- första året, och då räknar jag inte med inköpspris (65.000) och även att du ska ha två hästar.

Och nu har jag räknat med det nödvändigaste, men jag har säkert glömt tusen saker.
    Dessutom så blev mitt syskons häst halt för ett år sedan, och det kostade MYCKET.
    Sen måste jag fråga, varför ska du ha två hästar? Du kommer aldrig ha tid med det.

• Topcom

Eh en 13åring med två hästar? Och du verkar inte ha någon i din närhet som kan häst? Kanske borde skippa iden.

• Jackson

Och ja du frågade ju om hur mycket tid du måste ägna åt hästarna och det är mycket. Man har inte ofta någon fritid utan hästarna. Du kommer inte ha mycket tid alls för dina kompisar, utan hästen måste alltid gå före. Och sen så måste du ju klara av din skola också.

Mitt syskon måste åka varje morgon och fodra och ta ut hästen, och på kvällen så måste han åka dit igen och mocka, fodra, rida ca. 1-2 timmar och dagen med en dag vila i veckan, rykta, kratsa, och ibland även massera, linda ben, vänta på hovslagare, vänta på veterinär, tvätta hästen, m.m.

Tänk då om du måste göra det här med två hästar. Du kommer inte ha mycket tid över som sagt.

• Lunatica

Det Jackson skrev var jätte bra!
    Vill bara tillägga en sak! Det är svinigt dyrt om hästen blir sjuk eller skadar sig!
    Min förra pålla blev sjuk, och otaliga tusen gick åt, för veterinärvård, transport till och från klinik, medeciner, speciallbeslag m.m

Och eftersom hon aldrig blev frisk så var jag tvungen att avliva henne. Bara det gick på 13.500 kr!

• sonofsatan

Förmodligen kommer dina föräldrar eller personal i stall behöva ta hand om hästarna. Ett tips är att inte få några känslor för dem ifall nödslakt blir aktuellt.'

Vad det kostar bör dina föräldrar tänka på och inte du då din veckopeng antagligen inte räcker till ändå. 

• Lilo90

Hejsan!

jadu vart ska jag börja?

Först och främst måste ju hästarna ha någonstans att bo, om du har möjlighet att ha dom hemma i ett stall eller ladugård med boxar å tillgång till hagar osv så är ju det superbra för dig när du ska rykta mocka å rida, men så kostar det ju inget att ha dom hemma. Om du inte kan ha dom hemma så måste du hyra stallplats å ja kan ju säga att det INTE är billigt! Sen så måste dom verkas  var 3e mån, men det är olika från häst till häst å det kostar ju det åxå. å sko dom kostar pengar. raspa tänderna när det behövs. vet kontroller regelbundet. rätt foder å hö. fast oftast så kan man hitta en snäll bonde som man kan få köpa hö och strö billigt av, vilket jag starkt rekommenderar. Hästarna ska ha motion minst en timme varje dag för att muskler å kropp ska må bra. Om man inte orkar rida så går det bra att longera dom eller låta dom springa fritt i hagen å man bussar på dom lite så att dom blir busiga. Du kan låta dom vila en dag i vecka från ridningen om du vill men det behövs inte om du sj ser att dom är pigga å vill ut på en tur :) 
    Sen vet ju ju själv att dom ska ryktas varje dag, mocka boxarna/spiltorna varje dag å utfodras olika tider på dygnet utifrån hästen behov och mat schema. Dom ska ha sommarbete på sommaren. Då om du vill kan dom få lite lugnare med ridningen, men det bestämmer ju du sj. MINST 2 stora hagar, en sommar/höst hage å en vinter/vår hage. om dom går i  bara en hage året om så är risken stor att gräset inte växer i hagen å dom äter bakterier/maskar från deras bajs som gräset växer i. därför är det åxå viktigt att mocka hagen på sommaren för att undvika flugor å bakterier som hästen kan få i sig. Men det behöver man inte göra så ofta.

Ja men fick med lite av allt haha :)

Hoppas det hjälpte dig!  Lycka till nu med hästarna ;) å njut av varje stund med dom! 

• Hon o Han

Inakorderingen beror på vilket stall du väljer, olika i vilken stad och område och vad som ingår i hyran. Här jag bor (växande stad i skåne) kostar en inakodering/häst 2500kr där ingår tillgång till ridhus och ridbana. Mat (havre, betfoder, vitaminer) som ger 3 ggr per dag. Samt hösilage både i hagen och 2 ggr/dag inne. Insläpp och utsläpp ingår. samt strö i till boxen. (här använder dom spån) * Så alltså inakodering 2500kr * Skor (1 gång per månad) 600-800kr beroende på hovslagare. * Försäkring ligger troligen runt 12.000 som tidigare inlägg nämt, kolla runt med olika bolag, vad som ingår i försäkringarna är viktigt. * Utrustningen till hästen: * Sadel behövs inte tvunget köpas ny, du kan hitta fina, bra märkessadlar på blocket ex. samma sak med andra ridtillbehör som schabrak, träns och dyl. Se dock till att sadeln passar hästen ordentligt, eftersom det påverkar hästens rygg dåligt annars. Kom överens med säljaren av utrustningen om en bra lösning till att prova sadeln så du inte står med en sadel som inte passar sedan. * Täcken finns många bra till bra priser numera, kolla även där på blocket och tradera, bra och snygga billigare täcken kan du hitta på hööks.se eller börjes-tingsryd * Benskydd om hästen behöver det. * Medicinkitt, ska alltid finnas i stallet, bomull, bandage, kompress, sårsalva, klorhexidin är bra sårrengörare, termometer för ändtarm, m.m du kan säkert söka på google vad stallfolket rekommenderar i "första hjälpen" lådan. bukefalos är en bra sida för oss hästälskare! * Ryktsaker, du behöver inte ha hur många som helst! bassakerna räcker långt! Piggborste, hovkrats, ryktsten är kanon när dom fäller, rotborste,/rotviska, ryktborste och skrapa räcker långt och håller lääänge!! du behöver inte ha en fin väska att ha dem i, funkar finfint med en vanlig 10kronors spann! * Reflexer är super om du ska rida ut i mörkret. Ett måste! Det kan du säkert hitta till bra priser på sidorna jag angav ovan eller på tradera ex. * En NY hjälm ska du absolut välja, et behöver inte vara den dyraste, alla har krav med säkerhetsregler. * Ridbyxor, tygskoddda funkar finfint, men helskodda håller bättre och ger ett bättre fäste i sadeln. men som sagt tygskodda funkar bra för vanlig hobbyridning * säkerhetsväst vill jag rekommendera att ALLTID rida med, det är en dyr engångskostnad men en väldigt billig livsförsäkring!! jag har en nära bekant som räddades av sin väst när hon åkte av vår annars väldigt trygga häst, läkarna sa att hade hon ej haft västen på hade hon suttit i rullstol idag. * stövlar är inget måste men ger ett bra stöd, men dom billigaste i konstläder vill jag inte rekommendera, dom är väldigt stela och svåra att rida med. Tid kommer krävas, när jag är i stallet, tar det ca 1,5 timme/häst. då mockar jag, borstar rätt snabbt och rider ca 30 min. Blir ofta att man pratar med andra i stallet, kanske inte kommer till som man vill eller att någoting händer så att det tar längre tid. Det är också bra att ha en buget och tillgång till någon som har dragkrok på bil om man snabbt måste till djursjukhus ex, transport går att låna på tex statoil om man inte har någon man kan låna av. Det är tufft att ha egen häst, det är mycket jobb, många timmar. Dom behöver tas hand om varje dag. Under den mörka delen av året är det också en hel del leriga kalla och blöta dagar, men hästen behöver ändå skötas. Så tänk efter ordentligt innan, det är väldigt roligt och givande att ha häst men mycket ansvar. lycka till och hoppas mitt inlägg hjälpt dig! *

• Hon o Han

suck jag som delat upp mitt inlägg så fin så las allt samman.... glömde en sak i inlägget dom sak vaccineras regelbundet också

Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?