Vad krävs för att äga en häst?
Inakorderingen beror på vilket stall du väljer, olika i vilken stad och område och vad som ingår i hyran. Här jag bor (växande stad i skåne) kostar en inakodering/häst 2500kr där ingår tillgång till ridhus och ridbana. Mat (havre, betfoder, vitaminer) som ger 3 ggr per dag. Samt hösilage både i hagen och 2 ggr/dag inne. Insläpp och utsläpp ingår. samt strö i till boxen. (här använder dom spån) * Så alltså inakodering 2500kr * Skor (1 gång per månad) 600-800kr beroende på hovslagare. * Försäkring ligger troligen runt 12.000 som tidigare inlägg nämt, kolla runt med olika bolag, vad som ingår i försäkringarna är viktigt. * Utrustningen till hästen: * Sadel behövs inte tvunget köpas ny, du kan hitta fina, bra märkessadlar på blocket ex. samma sak med andra ridtillbehör som schabrak, träns och dyl. Se dock till att sadeln passar hästen ordentligt, eftersom det påverkar hästens rygg dåligt annars. Kom överens med säljaren av utrustningen om en bra lösning till att prova sadeln så du inte står med en sadel som inte passar sedan. * Täcken finns många bra till bra priser numera, kolla även där på blocket och tradera, bra och snygga billigare täcken kan du hitta på hööks.se eller börjes-tingsryd * Benskydd om hästen behöver det. * Medicinkitt, ska alltid finnas i stallet, bomull, bandage, kompress, sårsalva, klorhexidin är bra sårrengörare, termometer för ändtarm, m.m du kan säkert söka på google vad stallfolket rekommenderar i "första hjälpen" lådan. bukefalos är en bra sida för oss hästälskare! * Ryktsaker, du behöver inte ha hur många som helst! bassakerna räcker långt! Piggborste, hovkrats, ryktsten är kanon när dom fäller, rotborste,/rotviska, ryktborste och skrapa räcker långt och håller lääänge!! du behöver inte ha en fin väska att ha dem i, funkar finfint med en vanlig 10kronors spann! * Reflexer är super om du ska rida ut i mörkret. Ett måste! Det kan du säkert hitta till bra priser på sidorna jag angav ovan eller på tradera ex. * En NY hjälm ska du absolut välja, et behöver inte vara den dyraste, alla har krav med säkerhetsregler. * Ridbyxor, tygskoddda funkar finfint, men helskodda håller bättre och ger ett bättre fäste i sadeln. men som sagt tygskodda funkar bra för vanlig hobbyridning * säkerhetsväst vill jag rekommendera att ALLTID rida med, det är en dyr engångskostnad men en väldigt billig livsförsäkring!! jag har en nära bekant som räddades av sin väst när hon åkte av vår annars väldigt trygga häst, läkarna sa att hade hon ej haft västen på hade hon suttit i rullstol idag. * stövlar är inget måste men ger ett bra stöd, men dom billigaste i konstläder vill jag inte rekommendera, dom är väldigt stela och svåra att rida med. Tid kommer krävas, när jag är i stallet, tar det ca 1,5 timme/häst. då mockar jag, borstar rätt snabbt och rider ca 30 min. Blir ofta att man pratar med andra i stallet, kanske inte kommer till som man vill eller att någoting händer så att det tar längre tid. Det är också bra att ha en buget och tillgång till någon som har dragkrok på bil om man snabbt måste till djursjukhus ex, transport går att låna på tex statoil om man inte har någon man kan låna av. Det är tufft att ha egen häst, det är mycket jobb, många timmar. Dom behöver tas hand om varje dag. Under den mörka delen av året är det också en hel del leriga kalla och blöta dagar, men hästen behöver ändå skötas. Så tänk efter ordentligt innan, det är väldigt roligt och givande att ha häst men mycket ansvar. lycka till och hoppas mitt inlägg hjälpt dig! *