• hästälskaren

Vad krävs för att äga en häst?

hej!

jag är 13 år, och i sommar kanske jag ska får 2 egna hästar. 
    men vad krävs egentligen för att äga egna hästar?

vad blir det för kostnader, och hur mycket tid ska man ägna på den egentligen?
    vad behöver man för utrustning?

jag har ridit hela mitt liv men aldrig ägt någon häst själv. 

• Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?
  • Ljusna

Har du föräldrar eller andra i din närhet som kan hjälpa dig med ansvaret? Annars skulle jag vara väldigt tveksam till om en 13-åring bör ha egen häst. Du är säkert jätteduktig på att rida mm., men det är en helt annan sak att äga sin egen häst.

Du måste vara där varje dag, vardag som helg, sommar som vinter, skoldagar och lov. Du kan aldrig tänka "äh, jag gör det imorgon". Dessutom är det väldigt mycket pengar, mycket mer än man tror och det är ingenting du har råd med på egen hand, det måste din familj hjälpa till med.

Jag tycker att du skall prata med en hästkunnig person du litar på, din ridlärare kanske? De är vana att ge hjälp och råd i sådana här situationer.

Men det viktigaste av allt, en egen häst är ingenting man bara skaffar sig, hur gärna man än vill, det är en levande varelse som DU har hela ansvaret för i ungefär 15-20 år framöver, beroende på hästens ålder.

• förvildad

Framför allt skall du veta att du har tid + råd de nästa 20 åren

Inga utlandsresor eller studier/jobb någon annan plats - och inte gifta dig i fel stad 

• KramKalas

har du inte hästvan/intresserad familj så sku råda dig att vänta några år. De kräver massa pengar, tid, intresse och engagemang.. Jag har själv haft hästar sedan jag var 5år gammal.. och det var först när jag blev myndig jag själv började sköta dem till 100%. Med allt vad det innebär med foder/strö köp, hovslagare, träningar, stallsköttsel, transportering, veterinärer, osv osv osv osv osv... Iof har jag eget stall så måste skaffa allting själv. Hel inackordering är ju lindrigare men blir dyyyyyrt! 

• Vinterankan

Du kanske ska börja med att vara medryttare på en häst först? Då får du en liten känsla av hur lång tid en "vanlig vardag" tar i alla fall. Jag var medryttare på en häst när jag var i din ålder och då brukade jag vara i stallet ca 2-3 timmar efter skolan de dagar hästen var "min". Den var alltid så lerig så det tog evigheter att göra i ordning den för ridningen. Men jag gjorde ju bara normala dagliga sysslor då. Ta in, borsta, rida, mocka och förbereda maten för morgondagen. Ägaren hade ju en massa andra saker också. Är dina föräldrar hästintresserade eller kommer du vara själv med hästen? Häst och fisk är de enda djur jag kan tänka mig att köpa till min dotter men det är för att jag själv gillar hästar och skulle tycka det var kul att hjälpa till att pyssla i stallet och ta hand om hästen. Är ett väldigt tungt arbete om man är själv.

• cajsasmamma

Mycket beroende vart man bor är kostnaderna att ha häst i min stad kostar det ca 5000kr och då ingår stallhyra, försäkring,hovslageri och en liten slant till sparbuffert 500kr.

Sen krävs det massor med kunskap att man ska kunna sköta en häst på ett bra sätt. Har du en förälder eller någon annan vuxen i din närhet som kan häst?

Tyvärr är det väldigt många som skaffa häst utan kunskap, och på det sättet förstör och skadar sina hästar i onödan ! 

• hästälskaren
    Sthlmsparlan skrev 2012-03-05 23:51:41 följande:
    Eh en 13åring med två hästar? Och du verkar inte ha någon i din närhet som kan häst? Kanske borde skippa iden.
    det är klart att hela min familj hjälper till, min mamma har haft egen häst hela sitt liv, så då kommer hon och jag turas om att sköta om hästarna och stallet!! 

klart jag vet vad jag ger mig in på.
    oxå mina föräldrar som står för kostnaderna! 
  • hästälskaren
    Jackson skrev 2012-03-05 23:48:48 följande:
    Det beror ju helt på situationen. Kan ta upp vad mitt syskon betalar för sin häst.

Stallhyra - 3.000:- (halvinackordering, måste mocka själv, ta in och ut alla hästar 1 gång per dag m.m.)
    Mat - 1500 - 2000:- per månad.
    Försäkring - 12.000:- (per år)
    Skoning - 700:- (per månad)

(Sen så kostar ju alla tillbehör också)

Sadel - 30.000 (engångsinvestering.)
    Träns - 1000 - 1500:- (per år)
    Ett nytt täcke per år - 500 - 1000:-
    Schabrak - 500:-
    Transportskydd, benlindor, hovskydd - 2000:- (per år)
    Schampo, salvor, insektsskydd 1500:- (per år)
    Ryktsaker - 4000:- (engångskostnad med komplettering.)
    Reflexer - 1000:- per år (saker som går sönder väldigt lätt.)

(Och sist men inte minst så kostar ju saker till dig.)

Ridbyxor - 1000:- per år
    Hjälm - 500:-
    Handskar - 500:- per år
    Säkerhetsväst - 1000:-

ca: 124.000:- första året, och då räknar jag inte med inköpspris (65.000) och även att du ska ha två hästar.

Och nu har jag räknat med det nödvändigaste, men jag har säkert glömt tusen saker.
    Dessutom så blev mitt syskons häst halt för ett år sedan, och det kostade MYCKET.
    Sen måste jag fråga, varför ska du ha två hästar? Du kommer aldrig ha tid med det.
    varför jag ska ha 2 hästar:

en som min mamma ska rida på, (hon har haft egen häst hela sitt liv)

OCH för att det är olagligt att bara ha 1 häst, den behöver sällskap! 
  • Annahoj242

Om du inte vet vad som krävs är du aboslut inte redo! Skaffa dig erfarenhet och en stadig ekonomi först för det är sjutton inte gratis med häst!

• hästälskaren
    Ljusna skrev 2012-03-06 00:42:38 följande:
    Har du föräldrar eller andra i din närhet som kan hjälpa dig med ansvaret? Annars skulle jag vara väldigt tveksam till om en 13-åring bör ha egen häst. Du är säkert jätteduktig på att rida mm., men det är en helt annan sak att äga sin egen häst.

Du måste vara där varje dag, vardag som helg, sommar som vinter, skoldagar och lov. Du kan aldrig tänka "äh, jag gör det imorgon". Dessutom är det väldigt mycket pengar, mycket mer än man tror och det är ingenting du har råd med på egen hand, det måste din familj hjälpa till med.

Jag tycker att du skall prata med en hästkunnig person du litar på, din ridlärare kanske? De är vana att ge hjälp och råd i sådana här situationer.

Men det viktigaste av allt, en egen häst är ingenting man bara skaffar sig, hur gärna man än vill, det är en levande varelse som DU har hela ansvaret för i ungefär 15-20 år framöver, beroende på hästens ålder.
    Jag bor på landet med stall och hagar, 

så jag har dom såklart hemma hos mig, min mamma har haft egem häst hela sitt liv så hästkunniga är hela min familj! 
  • Angels

Vi bor på landet utanför Stockholm och har en shetlandsponny och ett Gotlandsruss. Våra hästar äter hö för ca 1500:- i månaden och sen tillkommer kostnader för kraftfoder, typ 2-300:- i månaden. Jag funderade på att skaffa mig en stor ridhäst också, men känner att jag inte att jag har tid just nu. Lånar grannen häst när jag vill och har tid. :) Hästarnas försäkringar kostar ca 2000:- tillsammans per år, hovslagaren kostar ca 12.000:- per år, sen kostar förstås när vi är iväg och tävlar, eller som i somras när vi åkte 50 mil enkel resa (vilket blev totalt 200 mil) för att betäcka shetlandsponnyn. Har inga siffror på sånt dock. Vi har råkat ut för att en häst hittades död i hagen för några år sedan, vi fick kvarka ett år och en häst blev röntgad för hälta, annars har vi bara haft veterinär ute för typ vaccinering och tandraspning och sånt, så vi har varit väldigt förskonade från skador. Tycker inte hästägandet är dyrare än någon annan hobby, men det tar mycket tid. Vi har förstås våra hästar på lösdrift, men förr om åren när vi hade mycket hästar, då hade vi hästar på stall också. Då brukade sambon ta vardagmorgonar och jag kvällar och så delade vi på helgerna. Nu är det mest jag som är i stallet och pysslar med de små. Visst, det kan vara jättedyrt att ha häst, men om man håller på på hobbynivå och sköter sin häst och utrustning på ett bra sätt, så behöver det inte bli så dyrt. Exemplet med att man måste köpa ny utrusing varje år känns överdrivet. En av mina ponnyers selar är jättegammal, typ 20-30 år, men det är inget fel på den! Och träns, vet inte när jag köpte ett sådant senast! 15 år sedan?

Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?