• hästälskaren

Vad krävs för att äga en häst?

hej!

jag är 13 år, och i sommar kanske jag ska får 2 egna hästar. 
    men vad krävs egentligen för att äga egna hästar?

vad blir det för kostnader, och hur mycket tid ska man ägna på den egentligen?
    vad behöver man för utrustning?

jag har ridit hela mitt liv men aldrig ägt någon häst själv. 

• Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?
  • Musen

Att ha häst behöver inte alls bli dyrt. Att ha dom hemma betyder ingen stallhyra och om du även har utedrift har du låga spån kostnader och slipper även in och utsläpp och mat tider ( om du har fri tillgång) utrustning går att få tag på billigt som ex täcken och det är lätt att laga om det går sönder ( jag har inte köpt ett nytt täcke på flera år) stora hagar innebär mycket bete och det ger låga hö kostnader. Jag var ung nät jag fick 2 hästar ( 9 år) och inte tog mina hästar skada av det. Vissa har räknat upp larviga kostnader som får mig att skratta typ JACKSSON. Det viktigaste är att du har hjärtat för hästar! Jag har 6 hästar i dagsläget och är även småbarns mamma och är ute på vift och jag hinner göra allt jag vill även fast jag har hästar! Och dom kostar mig 2000:- i månaden + försäkring. Jag har köpt in dyr sadel och träns men det är ett engångsbelopp. Och jag kan lova att 2 av mina hästar är finare än Jacksons systers häst. Det jag vill uppnå är att det inte behöver ta en oändlig tid eller kosta mycket pengar. Det beror på förutsättningarna man har

• Jackson
    Musen skrev 2012-03-08 00:01:39 följande:
    Att ha häst behöver inte alls bli dyrt. Att ha dom hemma betyder ingen stallhyra och om du även har utedrift har du låga spån kostnader och slipper även in och utsläpp och mat tider ( om du har fri tillgång) utrustning går att få tag på billigt som ex täcken och det är lätt att laga om det går sönder ( jag har inte köpt ett nytt täcke på flera år) stora hagar innebär mycket bete och det ger låga hö kostnader. Jag var ung nät jag fick 2 hästar ( 9 år) och inte tog mina hästar skada av det. Vissa har räknat upp larviga kostnader som får mig att skratta typ JACKSSON. Det viktigaste är att du har hjärtat för hästar! Jag har 6 hästar i dagsläget och är även småbarns mamma och är ute på vift och jag hinner göra allt jag vill även fast jag har hästar! Och dom kostar mig 2000:- i månaden + försäkring. Jag har köpt in dyr sadel och träns men det är ett engångsbelopp. Och jag kan lova att 2 av mina hästar är finare än Jacksons systers häst. Det jag vill uppnå är att det inte behöver ta en oändlig tid eller kosta mycket pengar. Det beror på förutsättningarna man har
    (1. Först och främst -JACKSON om du nu ska skriva mitt alias stort, stava åtminstone rätt. 2. Varför bryr du dig om mitt syskons val av häst? Verkar som om någon har mindervärdeskomplex. 3. Det du tog upp främst var saker om dig, mig och mitt syskon och hade inte så mycket att göra med tid och förutsättningar.)

OK? Hur kan du lova att dina hästar är finare, och hur vet du att det är min syster? Eller bror?
    Du vet inte hur gammal mitt syskons häst är, eller inte heller vilken gren av ridningen det handlar om, eller, ja, du vet ingenting egentligen mer än att jag har uppskattat vad allt mitt syskon har köpt kostar.

Men om man nu säger så här, h*n köpte hästen (själv vid 20 års ålder) för att träna upp den och sen sälja för att köpa en ny, dyrare häst och träna upp och sälja etc. etc. H*n lever, andas, tränar häst, det är en passion och h*n vill komma vidare och bli något. Men så är det inte för alla.  

Och nej, om det du vill uppnå med ditt svar att det inte behöver ta oändligt med tid, (och har 6 hästar) då kanske du inte sköter om dem tillräckligt. Men vad vet jag? Jag vet bara hur mycket jag träffar mitt syskon för att h*n är uppbokad på det ena med det andra. H*n har ridit sen 5 års ålder, H*n gick på hästgymnasium, ska även läsa vidare till hippolog och hovslagare, så jag tror att h*n vet vad h*n snackar om och hur h*n tränar sin häst, det kanske även är så att mitt syskon tränar mer än dig?

Och får jag fråga, vilka poster som jag skrev upp tycker du är löjliga, så till den milda grad att du började skratta? Det ska bli roligt att höra faktiskt, för jag anser inte att det jag skrev var så fel faktiskt.
    Och sen så är det ju inte alla som har ett eget stall och har stora lösdriftshagar m.m.

Här där vi bor snackar vi om minst 4-5000:- i månaden för helackordering. Och då ingår inte mat, möjligtvis hö, men är osäker där med.
  • Musen

Ja, jag såg att jag stavade ditt namn fel men brydde mig för lite för att ändra.Jag bryr mig inte alls av ditt syskon val av häst jag ville bara poängtera att man kan ha fina hästar utan att lägga ut dom summorna du skrev så mindervärdskomplex lider jag inte av!Jag vet inte vad din syster har för häst men jag kan ändå garantera att i varje fall 2 av mina hästar är finare. Jag är kräsen när det gäller hästar och är noga med stamtavlor och dom flesta har jag avlat upp själv genom att köpa sperma från ett land och hyra sto från ett annat för att få det bästa! bara sperman från Tyskland har kostat mera än vad din systers häst. Jag har även ridit sen jag var 5 och andas häst. 1 häst är en amerikansk miniatyrhäst och den tränar jag circus konster med ca 20 min dag, 1 häst är kvar sen jag var 9 år och rids inte utan är pensionär och borstas av varje dag det tar inte lång tid så då har jag 4 som jag rider varje dag. Eftersom jag är ekonomisk oberoende så behöver jag inte arbeta och jag lägger ner tid på mina hästar. Jag bor på en stor herrgård med stall bredvid huset så jag kan umgås med dom när jag vill men jag vet också att när jag var 13 hade jag 2 hästar och dom hade det jävligt bra och jag tog hand om dom men det tar inte en sån jävla tid som du menar när man speciellt har stall på egen gård och har utedrift! Hippolog och barfotaverkare har jag utbildning i också. Täcken varje år behövs bara om det går sönder och det har jag aldrig vart med om, träns varje år vet jag ingen som köper, rykt saker går bra med hovkrafs, man och svans borste och en vanlig borste, sadel för 30000 är onödigt om man inte har dom pengarna. Finns bra sadlar för några 1000 lappar, schampoo har jag aldrig använt inte liniment heller. Nya skydd varje år är befängt och nya ridklädde likaså. Varför köpa nytt när det inte är fel på det. Jag har aldrig haft en sjuk eller skadad häst så även fast jag har ekonomin så lägger inte jag ut dessa larviga summor! Och om man inte tävlar utan bara rider en gång om dagen för att njuta betyder att man har hjärta och älskar hästar och behöver inte då nya rid b yxor om året. Självklart kan man ha hjärta om man tävlar också men då vill man uppnå resultat, hoppas ingen missförstår mig bara.Jag tycker mera att det är trist att din syster inte har några känslor för hästarna och säljer när hon inte klarar av att prestera bättre med dom. Ts startade en tråd. En 13 åring som kanske skall skaffa häst och hon vet säkert vad som behövs men är så glad att hon kollar upp extra och jag tycker du har en tråkig ton i tråden och därför valde jag att svara att det inte behöver vara som du skriver! Visst kanske hon tränar mer än mig, jag behöver bara en timme om dagen för att träna. Men din syster kanske behöver mera tid att lära sig än jag...Sen skiter jag vad du tycker om mig men jag tycker att du svarade fel på ts.

• Musen

En vän till mig har en travade och en shettis. Pratade med henne nu på morgonen och frågade. Inga märkvärdiga hästar men helt underbara och trevliga att rida på hobbynivå hemma. Hon har stor hage med en ligghall. Hon har köpt från börjes ett par ridbyxor 300, ridstövlar 350:- hjälm 500:- ridvantar 20:- borst saker och stall apotek om något skulle hända 300:- grimmor 4 st 160:- träns 200:- beg sadel 1000:- ( jag var med och provade ut den och den är perfekt!) täcken 3000:- hon tar hand om sina saker och det håller då. Nya kostnader ca 150:- för mygg salva per år. Jag verkar hennes hästar för dom behöver inte skor och på vintern har dom vila istället för att vila på sommaren på bete. Lite kostnader för vaccinationer ibland och en försäkrings kostnad 700 :- i månaden stora hagar betyder mindre hö kostnader och hon ger storbal så dom får äta hur dom vill 2 kr kilo och det går åt 4 ton per vinter. 200:- i månader på pellets. Jag antar att det var typ så som ts hade tänkt sig att ha häst och det funkar fint för min vän och hennes lilla dotter och det kostar inte mycket. Det innebär inte att hennes hästar har det dåligt heller! Utedrift med fri tillgång betyder inga tider att passa och dom rider 1 timme om dagen och borstar lite.Shettisen hade sadel och träns vid inköp. Många hästar har det. Men så har hon en buffert på 40 000:- insatt på ett konto om något skulle hända.

• hästälskaren
    Musen skrev 2012-03-08 00:01:39 följande:
    tack för att du är på min sida. min pappa är spannmålsbonde och har därför mycket åkrar vi får hö utav. 
  • Mad  as  snow

Men herrgud vilka otrevliga inlägg. Ett barn ställer en fråga om hur hon ska förverkliga sin dröm att äga häst, och ni beter er såhär? Helt sanslöst.

• Angels

Jackson: Har du någonsin hållit på med hästar själv? Har du någonsin sett hästen som din bästa vän, någon som får stanna för evigt, bara för att du älskar den så innerligt? Ditt syskon verkar se hästen dom en statuspryl som man byter ut efter ett tag när den blivit för gammal och obrukbar. Kanske inte riktigt vad TS är ute efter. Ditt syskon lägger säkert all sin tid och pengar på hästarna, men i ärlighetens namn tror jag inte de betyder något djupt inne i hjärtat om man köper och säljer bara för att tjäna pengar. För mig är mina hästar mina bästa vänner, de betyder allt för mig och jag kan inte tänka mig ett liv utan dem. Detta betyder dock inte att jag inte har något liv utom hästarna. Jag föreslår att du tar och byter inriktning i tråden och börjar om från början med en trevligare ton och lite mer realistiska kommentarer. Det är en 13-åring som vill köpa häst, inte en ryttare på elitnivå! Och helt ärligt, har man inget vettigt att komma med, så går det bra att läsa andra trådar här inne.

• Jackson
    Mad as snow skrev 2012-03-08 16:40:27 följande:
    Men herrgud vilka otrevliga inlägg. Ett barn ställer en fråga om hur hon ska förverkliga sin dröm att äga häst, och ni beter er såhär? Helt sanslöst.
    Jo, jag kom att tänka på det. Ursäkta mig Ts och alla andra. Jag blev provocerad helt enkelt. Sorry.

Men jag tycker ändå att det är knepigt att Ts inte vet någonting om hästar och hur det är att äga dem, hennes mamma har ju haft häst hela livet menar jag.

Och ja, det finns billigare grejer, jag räknade upp nya grejer med mellanklass priser. Men det är klart att det finns begagnat och billigt. Dock ser jag inte vits med att köpa sånt i och med att man får vad man köper. Men,men. Lämnar tråden nu iaf. Ha det gôtt hajj!
  • hästälskaren
    Mad as snow skrev 2012-03-08 16:40:27 följande:
    tack för att du är på min sida. <3
  • hästälskaren
    Jackson skrev 2012-03-08 18:08:21 följande:
    Jo, jag kom att tänka på det. Ursäkta mig Ts och alla andra. Jag blev provocerad helt enkelt. Sorry.

Men jag tycker ändå att det är knepigt att Ts inte vet någonting om hästar och hur det är att äga dem, hennes mamma har ju haft häst hela livet menar jag.

Och ja, det finns billigare grejer, jag räknade upp nya grejer med mellanklass priser. Men det är klart att det finns begagnat och billigt. Dock ser jag inte vits med att köpa sånt i och med att man får vad man köper. Men,men. Lämnar tråden nu iaf. Ha det gôtt hajj!
    jag vet allting om hästar, bara det att jag inte vet hur det är att äga en själv, om jag alltså har tid för det. men om vi kommer ha 2 st så kommer hela familjen lixom ta hand om dom men jag kanske skulle få 1 som "min häst" som jag har större ansvar för än den andra

jag har tänkt jättemycket på dethär och jag tror jag är redo, jag har inte kunnat sova på 1 vecka bara för jag har tänkt på hästar, och på att jag så gärna vill ha en, jag har skrivit upp allt jag behöver tänka på, 

och såklart har jag ju redan ridbyxor, ridhjälm, borstar, kratsar, säkerthetsväst, ridskor, ridjacka,
    jag har all utrusning till mig själv, bara till hästen som fattas, <3 
Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?