Musen skrev 2012-03-08 00:01:39 följande:
Att ha häst behöver inte alls bli dyrt. Att ha dom hemma betyder ingen stallhyra och om du även har utedrift har du låga spån kostnader och slipper även in och utsläpp och mat tider ( om du har fri tillgång) utrustning går att få tag på billigt som ex täcken och det är lätt att laga om det går sönder ( jag har inte köpt ett nytt täcke på flera år) stora hagar innebär mycket bete och det ger låga hö kostnader. Jag var ung nät jag fick 2 hästar ( 9 år) och inte tog mina hästar skada av det. Vissa har räknat upp larviga kostnader som får mig att skratta typ JACKSSON. Det viktigaste är att du har hjärtat för hästar! Jag har 6 hästar i dagsläget och är även småbarns mamma och är ute på vift och jag hinner göra allt jag vill även fast jag har hästar! Och dom kostar mig 2000:- i månaden + försäkring. Jag har köpt in dyr sadel och träns men det är ett engångsbelopp. Och jag kan lova att 2 av mina hästar är finare än Jacksons systers häst. Det jag vill uppnå är att det inte behöver ta en oändlig tid eller kosta mycket pengar. Det beror på förutsättningarna man har
(1. Först och främst -JACKSON om du nu ska skriva mitt alias stort, stava åtminstone rätt. 2. Varför bryr du dig om mitt syskons val av häst? Verkar som om någon har mindervärdeskomplex. 3. Det du tog upp främst var saker om dig, mig och mitt syskon och hade inte så mycket att göra med tid och förutsättningar.)
OK? Hur kan du lova att dina hästar är finare, och hur vet du att det är min syster? Eller bror?
Du vet inte hur gammal mitt syskons häst är, eller inte heller vilken gren av ridningen det handlar om, eller, ja, du vet ingenting egentligen mer än att jag har uppskattat vad allt mitt syskon har köpt kostar.
Men om man nu säger så här, h*n köpte hästen (själv vid 20 års ålder) för att träna upp den och sen sälja för att köpa en ny, dyrare häst och träna upp och sälja etc. etc. H*n lever, andas, tränar häst, det är en passion och h*n vill komma vidare och bli något. Men så är det inte för alla.
Och nej, om det du vill uppnå med ditt svar att det inte behöver ta oändligt med tid, (och har 6 hästar) då kanske du inte sköter om dem tillräckligt. Men vad vet jag? Jag vet bara hur mycket jag träffar mitt syskon för att h*n är uppbokad på det ena med det andra. H*n har ridit sen 5 års ålder, H*n gick på hästgymnasium, ska även läsa vidare till hippolog och hovslagare, så jag tror att h*n vet vad h*n snackar om och hur h*n tränar sin häst, det kanske även är så att mitt syskon tränar mer än dig?
Och får jag fråga, vilka poster som jag skrev upp tycker du är löjliga, så till den milda grad att du började skratta? Det ska bli roligt att höra faktiskt, för jag anser inte att det jag skrev var så fel faktiskt.
Och sen så är det ju inte alla som har ett eget stall och har stora lösdriftshagar m.m.
Här där vi bor snackar vi om minst 4-5000:- i månaden för helackordering. Och då ingår inte mat, möjligtvis hö, men är osäker där med.