Inlägg från: Angels |Visa alla inlägg
  • Angels

Vad krävs för att äga en häst?

Vi bor på landet utanför Stockholm och har en shetlandsponny och ett Gotlandsruss. Våra hästar äter hö för ca 1500:- i månaden och sen tillkommer kostnader för kraftfoder, typ 2-300:- i månaden. Jag funderade på att skaffa mig en stor ridhäst också, men känner att jag inte att jag har tid just nu. Lånar grannen häst när jag vill och har tid. :) Hästarnas försäkringar kostar ca 2000:- tillsammans per år, hovslagaren kostar ca 12.000:- per år, sen kostar förstås när vi är iväg och tävlar, eller som i somras när vi åkte 50 mil enkel resa (vilket blev totalt 200 mil) för att betäcka shetlandsponnyn. Har inga siffror på sånt dock. Vi har råkat ut för att en häst hittades död i hagen för några år sedan, vi fick kvarka ett år och en häst blev röntgad för hälta, annars har vi bara haft veterinär ute för typ vaccinering och tandraspning och sånt, så vi har varit väldigt förskonade från skador. Tycker inte hästägandet är dyrare än någon annan hobby, men det tar mycket tid. Vi har förstås våra hästar på lösdrift, men förr om åren när vi hade mycket hästar, då hade vi hästar på stall också. Då brukade sambon ta vardagmorgonar och jag kvällar och så delade vi på helgerna. Nu är det mest jag som är i stallet och pysslar med de små. Visst, det kan vara jättedyrt att ha häst, men om man håller på på hobbynivå och sköter sin häst och utrustning på ett bra sätt, så behöver det inte bli så dyrt. Exemplet med att man måste köpa ny utrusing varje år känns överdrivet. En av mina ponnyers selar är jättegammal, typ 20-30 år, men det är inget fel på den! Och träns, vet inte när jag köpte ett sådant senast! 15 år sedan?

• Angels

Hon kanske vill ha lite fler åsikter och tips, inte bara sina föräldrars. Ang vad en 13-åring gör på familjeliv, så snälla, se dig omkring, TS är knappast ensam. Ang att hon i början inte skrev all fakta; ta reda på all fakta istället för att hoppa på TS. Man behöver inte alltid beskriva värsta möjliga senario, för hästägande måste inte kosta skortan, inte ens i Stockholm. Hjälp TS istället med lite tips och idéer på hur hon får ut det bästa av sitt framtida hästägande! Lycka till TS!

• Angels
    Jackson skrev 2012-03-07 12:33:35 följande:
    Värsta möjliga scenario? Hur menar du nu? Jag räknade upp de saker som behövs för att äga och ta hand om en häst. Inget annat. Sen om TS bara rider ut i skogen nån gång då och då, får väl stå för henne. Men om man vill satsa på att tävla vare sig det är i hoppning, fält, polo eller dressyr, så kostar det pengar, mycket pengar.
    Fast hur många i hästsverige tävlar på hög nivå? Att köpa utrustning för flera tusen varje år, inte ens de jag känner som tävlar på hög nivå köper träns för 1000:- om året, de sköter sin utrustning istället och en sadel för 10.000 räcker gott och väl för någon som tävlar på "högre nivå". En sadel för 3-4000:- räcker gott och väl om man vill tävla på låg nivå eller ha häst på hobbynivå. Att köpa och äga häst innebär inte att man har ambitioner att ut och tävla, man kanske helt enkelt nöjer sig med en ridtravare eller en gammal läromästare att skrutta runt på i skogen.

Nej, du räknade inte upp de saker som behövs för att äga en häst. Saker som behövs för att äga en häst är begränsade till det som uppfyller hästens basbehov, allt över det tillhör kategorin onödigt ting som någon tjänar pengar på och någon känner sig väldigt stolt och mallig över att ha råd att köpa.
  • Angels
    Jackson skrev 2012-03-07 13:40:38 följande:
    Det jag skrev tog upp vad MITT syskon har betalat hittills för sin häst och sina saker, och om man är ignorant nog att tro att en häst inte kostar mycket pengar, för det gör det, så vet jag inte vad jag ska säga. Lycka till kanske.

Mitt syskon har en 30.000:-, sa inte att du eller någon annan behöver köpa en sådan, men med tanke på hur mycket h*n tränar, och hur mycket bättre hästen mår med den på, så förstår jag varför h*n köpte den. Som sagt en engångsinvestering. Se bara på ridskolehästarna som har de där allroundsadlarna, de sitter inte bra.

Och det där med att vara stolt och mallig? Varför skulle jag vara det? Jag har ingen häst, jag känner inget behov av en häst, vad var och en köper är deras eget val, inte för dig att komma och kommentera, eller hur?

Reflexskydd, transportskydd, schampo, insektsmedel, ryktsaker, salvor, liniment, täcken, ridbyxor, ridstövlar är inte det bas?

Ts skrev så här

"jag är 13 år, och i sommar kanske jag ska får 2 egna hästar. 
    men vad krävs egentligen för att äga egna hästar?

vad blir det för kostnader, och hur mycket tid ska man ägna på den egentligen?
    vad behöver man för utrustning?"

Tar man inte då upp vad saker kostar och vad man ska tänka på? Om nu hennes mamma är med på idén så varför inte fråga hos henne i och med att hon då har haft häst i hela sitt liv, och borde då veta?
    Borde då inte dom två ha pratat om det här tillsammans, för det är ju inget lätt beslut att skaffa häst. Det är inte som en katt eller ett marsvin. Man blir fast och hela ens lediga tid går åt till hästen.
    Ja, allt är relativt. Jag har haft häst konstant senaste 15 åren och känner mig varken fast och alla mina lediga dagar går inte åt till hästen. Men så har jag en fantastiskt sambo också, fantastiska grannar och här i Stockholm är det inga problem att skaffa medryttare heller om man behöver det. Hästägande blir vad man gör det till, precis som hundägande och att vara förälder. Vissa känner sig inlåsta och att de aldrig hinner med något, andra ser inte alls de problemen och lever även om de har häst, hund eller/och barn. Du, som inte har häst, har kanske aldrig haft häst, ser kanske inte hästar som något positivt, utan bara jobbigt och dyrt, men hästar är så mycket mer, det är en livsstil och helt ärligt, jag kanske inte kan göra allt som alla andra kan, som att åka utomlands varje år, som att gå ut och äta flera gånger i veckan, men vad gör det när jag har mina älskade hästar som finns där varje dag, året om och ger mig mycket mer för livet än vad två veckor i Thailand kunde gjort!
  • Angels

Jackson: Har du någonsin hållit på med hästar själv? Har du någonsin sett hästen som din bästa vän, någon som får stanna för evigt, bara för att du älskar den så innerligt? Ditt syskon verkar se hästen dom en statuspryl som man byter ut efter ett tag när den blivit för gammal och obrukbar. Kanske inte riktigt vad TS är ute efter. Ditt syskon lägger säkert all sin tid och pengar på hästarna, men i ärlighetens namn tror jag inte de betyder något djupt inne i hjärtat om man köper och säljer bara för att tjäna pengar. För mig är mina hästar mina bästa vänner, de betyder allt för mig och jag kan inte tänka mig ett liv utan dem. Detta betyder dock inte att jag inte har något liv utom hästarna. Jag föreslår att du tar och byter inriktning i tråden och börjar om från början med en trevligare ton och lite mer realistiska kommentarer. Det är en 13-åring som vill köpa häst, inte en ryttare på elitnivå! Och helt ärligt, har man inget vettigt att komma med, så går det bra att läsa andra trådar här inne.

Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?