Vad krävs för att äga en häst?
Vi bor på landet utanför Stockholm och har en shetlandsponny och ett Gotlandsruss. Våra hästar äter hö för ca 1500:- i månaden och sen tillkommer kostnader för kraftfoder, typ 2-300:- i månaden. Jag funderade på att skaffa mig en stor ridhäst också, men känner att jag inte att jag har tid just nu. Lånar grannen häst när jag vill och har tid. :) Hästarnas försäkringar kostar ca 2000:- tillsammans per år, hovslagaren kostar ca 12.000:- per år, sen kostar förstås när vi är iväg och tävlar, eller som i somras när vi åkte 50 mil enkel resa (vilket blev totalt 200 mil) för att betäcka shetlandsponnyn. Har inga siffror på sånt dock. Vi har råkat ut för att en häst hittades död i hagen för några år sedan, vi fick kvarka ett år och en häst blev röntgad för hälta, annars har vi bara haft veterinär ute för typ vaccinering och tandraspning och sånt, så vi har varit väldigt förskonade från skador. Tycker inte hästägandet är dyrare än någon annan hobby, men det tar mycket tid. Vi har förstås våra hästar på lösdrift, men förr om åren när vi hade mycket hästar, då hade vi hästar på stall också. Då brukade sambon ta vardagmorgonar och jag kvällar och så delade vi på helgerna. Nu är det mest jag som är i stallet och pysslar med de små. Visst, det kan vara jättedyrt att ha häst, men om man håller på på hobbynivå och sköter sin häst och utrustning på ett bra sätt, så behöver det inte bli så dyrt. Exemplet med att man måste köpa ny utrusing varje år känns överdrivet. En av mina ponnyers selar är jättegammal, typ 20-30 år, men det är inget fel på den! Och träns, vet inte när jag köpte ett sådant senast! 15 år sedan?