Inlägg från: cajsasmamma |Visa alla inlägg
  • cajsasmamma

Vad krävs för att äga en häst?

Mycket beroende vart man bor är kostnaderna att ha häst i min stad kostar det ca 5000kr och då ingår stallhyra, försäkring,hovslageri och en liten slant till sparbuffert 500kr.

Sen krävs det massor med kunskap att man ska kunna sköta en häst på ett bra sätt. Har du en förälder eller någon annan vuxen i din närhet som kan häst?

Tyvärr är det väldigt många som skaffa häst utan kunskap, och på det sättet förstör och skadar sina hästar i onödan ! 

• cajsasmamma
    Angels skrev 2012-03-07 09:36:04 följande:
    Hon kanske vill ha lite fler åsikter och tips, inte bara sina föräldrars. Ang vad en 13-åring gör på familjeliv, så snälla, se dig omkring, TS är knappast ensam. Ang att hon i början inte skrev all fakta; ta reda på all fakta istället för att hoppa på TS. Man behöver inte alltid beskriva värsta möjliga senario, för hästägande måste inte kosta skortan, inte ens i Stockholm. Hjälp TS istället med lite tips och idéer på hur hon får ut det bästa av sitt framtida hästägande! Lycka till TS!
  • cajsasmamma

TS nu har jag läst dina inlägg och ska försöka svara dig vad som krävs för att äga häst!

Om ni inte har godkänt stall eller lösdrift, så måste ni ju bygga. Kostnad på ett stallbygge varierar mycket. Diskutera med familjen i godtid innan och ta reda på vart man måste skicka in ansökan om förprövning. Tror att det är till kommun man ska skicka. Kostnade för det blir minst 20000kr för 2 hästar och då är det väldigt lågt räknat !
    Här på Jordbruksverket hittar du all information http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/forprovninginforbygge.4.4b00b7db11efe58e66b8000418.html

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html 

Sen ska hästarna givetvis ha hage och bete, men det har ni väl eftersom din pappa är bonde. Men tänk på att ni inte får ha taggtrådshagar. Nyhage med stolp, eltråd och aggregat kostar 5000-10000kr

Hästarna ska ha friskt vatten varje dag och på vintern fryser vattenledningarna lätt om man inte isolerar dom och ha i värmekabel,( finns på tex jula). Man bör av  min erfarenhet ha vattenhinkar/baljor i boxarna istället för vattenkoppar, så man kan hålla kolla på att hästarna dricker rätt mängd! Ute i hagen eller i lösdriften rekommenderar jag att man ska har termobar på vintern(pris ca 2000kr)

Sen måste man tänka på att hästen ska ha strö, misstänker att ditt fall så har din pappa halm och han även kan ta hand om gödslet på ett  korrekt sätt.

Om ni ska ta eget hö bör man även då ta analys på det , för det lönar sig i längden och sen ta hjälp av någon som kan räkna ut foderstat till eran hästar. Om det ni har ett bra grovfoder så räcker det oftast bra ! Olika hästar har olika behov.

Sen måste du ju ta hand om hästen varje dag, viktigt att visitera hästen dagligen så man lär känna om  någonting har förändras.
    Mocka ska man göra varje dag oavsett om hästen står på box eller i lösdrift! 
    I all häst och stallhantering är det bra att man skaffar rutiner som man följer så går det lättare att arbeta i stallet.  I vårat stall ser det ut  så här

06:00 Ge hästarna lite hö
               Kollar att alla hästar verka må bra , att dom har bajsat och kolla att dom har vatten.
               Fodra kraftfoder
               Lägg ut hö i hagarna och fyll på med färskt vatten i baljorna
               Täckesombytte
               Utsläpp
    07:30 Mockning och hålla kolla på stallet
               Gör iordning höpåsar
               Lägg in lunchhö i boxarna
               Blanda kvälls och morgonmat
               Göra rent och fylla på vattenbaljorna i boxen
    08:00 Frukost för mig!
    08:30 ta in en häst i taget och börja motionera dom(mina hästar)
    13:00 Beroende på väder och vind och hur hästarna har blivit tränade så ska dom ha hö i hagen eller i boxen och byter vi till utegångstäcken(vintertid) och hästarna får gå ut i hagen igen om dom är torra.
    14:00 Plock ut bajs, fylla på vatten både ute och i stallet, lägga in kvällshö
    14:00-18:00 Bruka jag passa på och äta och sen vara med min dotter när hon tar hand om och rider sina ponnier samtidigt som jag tvättar och tar hand om hästarna utrustning
    18:00 Insläpp
               Visit , byta täcken 
    21:00 kvällsfodring och kolla att det finns vatten

Vi har ett schema i stallet som man kan följa så allt går bra och effektivt. Hästar är vanedjur så man ska försöka hålla mattider ! 

Jag har säkert glömt en massa nu men måste ut med min hund nu så få skriva mer en annan gång.

Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?