Vad krävs för att äga en häst?
Jackson skrev 2012-03-05 23:48:48 följande:
Det beror ju helt på situationen. Kan ta upp vad mitt syskon betalar för sin häst.Stallhyra - 3.000:- (halvinackordering, måste mocka själv, ta in och ut alla hästar 1 gång per dag m.m.)
Mat - 1500 - 2000:- per månad.
Försäkring - 12.000:- (per år)
Skoning - 700:- (per månad)
(Sen så kostar ju alla tillbehör också)
Sadel - 30.000 (engångsinvestering.)
Träns - 1000 - 1500:- (per år)
Ett nytt täcke per år - 500 - 1000:-
Schabrak - 500:-
Transportskydd, benlindor, hovskydd - 2000:- (per år)
Schampo, salvor, insektsskydd 1500:- (per år)
Ryktsaker - 4000:- (engångskostnad med komplettering.)
Reflexer - 1000:- per år (saker som går sönder väldigt lätt.)
(Och sist men inte minst så kostar ju saker till dig.)
Ridbyxor - 1000:- per år
Hjälm - 500:-
Handskar - 500:- per år
Säkerhetsväst - 1000:-
ca: 124.000:- första året, och då räknar jag inte med inköpspris (65.000) och även att du ska ha två hästar.
Och nu har jag räknat med det nödvändigaste, men jag har säkert glömt tusen saker.
Dessutom så blev mitt syskons häst halt för ett år sedan, och det kostade MYCKET.
Sen måste jag fråga, varför ska du ha två hästar? Du kommer aldrig ha tid med det.
Stallhyra - när jag hade hästen inakorderad på lösdrift så kostade det ca 1700 kr i mån och då ingick allt, dvs foder. Nu har jag hästarna hemma och betalar ca 800 kr i mån för grovfoder och det är till 2 hästar. Ingen stallhyra eftersom dom står hemma
Försäkring - 1.200 kr/häst och år. Då är det livförsäkring som täcker hela köpesumman samt utökad veterinärförsäkring
Skoning - 800 kr/häst och ca var 9e vecka.
(Sen så kostar ju alla tillbehör också)
Sadel - jag har betalat 2.000 kr/sadel åt hästarna.
Träns - köper billiga på hööks för ca 300kr/st och jag köper inte nya varje år. Båda hästar har 2 träns var och det räcker gott och väl.
Täcke - mina hästar behöver inte täcke, har dock varsitt fleecetäcke jag har på kort stund kanske 2 ggr om året.... Kostade 50kr och 200 kr.
Schabrak - köpt de flesta begagnat, bara 2 nya har 6 st och totalkostnad kanske 400-500 kr. Behöver inte köpa nya på många år.
Transportskydd, benlindor, hovskydd - äger inget av det, behövs inte
Schampo, salvor, insektsskydd - köper lite insektmedel och salvor samt lite "apotekssaker" men det är inte så stor kostnad, kanske 300 kr per år.
Ryktsaker - jag har nog lagt ut kanske 400-500 kr totalt.
Reflexer - kanske 200 kr per häst och år.
(Och sist men inte minst så kostar ju saker till dig.)
Ridbyxor - köper inte nya ofta och betalar aldrig mer än typ 300 kr /st. Sista paret köpte jag för 200 kr, begagnat men i väldigt bra skick och helskodda.
Hjälm - 500:-, ja den summan kan jag hålla med om men det köper man ju inte heller ny hela tiden. Det behöver man ju även om man inte äger hästen själv utan fast man bara rider på ridskola 1 gång/veckan.
Handskar - kanske 200 kr/år
Säkerhetsväst - har ingen.....