Inlägg från: Musen |Visa alla inlägg
  • Musen

Vad krävs för att äga en häst?

Att ha häst behöver inte alls bli dyrt. Att ha dom hemma betyder ingen stallhyra och om du även har utedrift har du låga spån kostnader och slipper även in och utsläpp och mat tider ( om du har fri tillgång) utrustning går att få tag på billigt som ex täcken och det är lätt att laga om det går sönder ( jag har inte köpt ett nytt täcke på flera år) stora hagar innebär mycket bete och det ger låga hö kostnader. Jag var ung nät jag fick 2 hästar ( 9 år) och inte tog mina hästar skada av det. Vissa har räknat upp larviga kostnader som får mig att skratta typ JACKSSON. Det viktigaste är att du har hjärtat för hästar! Jag har 6 hästar i dagsläget och är även småbarns mamma och är ute på vift och jag hinner göra allt jag vill även fast jag har hästar! Och dom kostar mig 2000:- i månaden + försäkring. Jag har köpt in dyr sadel och träns men det är ett engångsbelopp. Och jag kan lova att 2 av mina hästar är finare än Jacksons systers häst. Det jag vill uppnå är att det inte behöver ta en oändlig tid eller kosta mycket pengar. Det beror på förutsättningarna man har

• Musen

Ja, jag såg att jag stavade ditt namn fel men brydde mig för lite för att ändra.Jag bryr mig inte alls av ditt syskon val av häst jag ville bara poängtera att man kan ha fina hästar utan att lägga ut dom summorna du skrev så mindervärdskomplex lider jag inte av!Jag vet inte vad din syster har för häst men jag kan ändå garantera att i varje fall 2 av mina hästar är finare. Jag är kräsen när det gäller hästar och är noga med stamtavlor och dom flesta har jag avlat upp själv genom att köpa sperma från ett land och hyra sto från ett annat för att få det bästa! bara sperman från Tyskland har kostat mera än vad din systers häst. Jag har även ridit sen jag var 5 och andas häst. 1 häst är en amerikansk miniatyrhäst och den tränar jag circus konster med ca 20 min dag, 1 häst är kvar sen jag var 9 år och rids inte utan är pensionär och borstas av varje dag det tar inte lång tid så då har jag 4 som jag rider varje dag. Eftersom jag är ekonomisk oberoende så behöver jag inte arbeta och jag lägger ner tid på mina hästar. Jag bor på en stor herrgård med stall bredvid huset så jag kan umgås med dom när jag vill men jag vet också att när jag var 13 hade jag 2 hästar och dom hade det jävligt bra och jag tog hand om dom men det tar inte en sån jävla tid som du menar när man speciellt har stall på egen gård och har utedrift! Hippolog och barfotaverkare har jag utbildning i också. Täcken varje år behövs bara om det går sönder och det har jag aldrig vart med om, träns varje år vet jag ingen som köper, rykt saker går bra med hovkrafs, man och svans borste och en vanlig borste, sadel för 30000 är onödigt om man inte har dom pengarna. Finns bra sadlar för några 1000 lappar, schampoo har jag aldrig använt inte liniment heller. Nya skydd varje år är befängt och nya ridklädde likaså. Varför köpa nytt när det inte är fel på det. Jag har aldrig haft en sjuk eller skadad häst så även fast jag har ekonomin så lägger inte jag ut dessa larviga summor! Och om man inte tävlar utan bara rider en gång om dagen för att njuta betyder att man har hjärta och älskar hästar och behöver inte då nya rid b yxor om året. Självklart kan man ha hjärta om man tävlar också men då vill man uppnå resultat, hoppas ingen missförstår mig bara.Jag tycker mera att det är trist att din syster inte har några känslor för hästarna och säljer när hon inte klarar av att prestera bättre med dom. Ts startade en tråd. En 13 åring som kanske skall skaffa häst och hon vet säkert vad som behövs men är så glad att hon kollar upp extra och jag tycker du har en tråkig ton i tråden och därför valde jag att svara att det inte behöver vara som du skriver! Visst kanske hon tränar mer än mig, jag behöver bara en timme om dagen för att träna. Men din syster kanske behöver mera tid att lära sig än jag...Sen skiter jag vad du tycker om mig men jag tycker att du svarade fel på ts.

• Musen

En vän till mig har en travade och en shettis. Pratade med henne nu på morgonen och frågade. Inga märkvärdiga hästar men helt underbara och trevliga att rida på hobbynivå hemma. Hon har stor hage med en ligghall. Hon har köpt från börjes ett par ridbyxor 300, ridstövlar 350:- hjälm 500:- ridvantar 20:- borst saker och stall apotek om något skulle hända 300:- grimmor 4 st 160:- träns 200:- beg sadel 1000:- ( jag var med och provade ut den och den är perfekt!) täcken 3000:- hon tar hand om sina saker och det håller då. Nya kostnader ca 150:- för mygg salva per år. Jag verkar hennes hästar för dom behöver inte skor och på vintern har dom vila istället för att vila på sommaren på bete. Lite kostnader för vaccinationer ibland och en försäkrings kostnad 700 :- i månaden stora hagar betyder mindre hö kostnader och hon ger storbal så dom får äta hur dom vill 2 kr kilo och det går åt 4 ton per vinter. 200:- i månader på pellets. Jag antar att det var typ så som ts hade tänkt sig att ha häst och det funkar fint för min vän och hennes lilla dotter och det kostar inte mycket. Det innebär inte att hennes hästar har det dåligt heller! Utedrift med fri tillgång betyder inga tider att passa och dom rider 1 timme om dagen och borstar lite.Shettisen hade sadel och träns vid inköp. Många hästar har det. Men så har hon en buffert på 40 000:- insatt på ett konto om något skulle hända.

• Musen

Robocopa..... Va? Är du helt sjuk? Du har ingen aning om vad jag har för tecken till mina hästar! Jag har bra tecken och när dom inte läcker eller är trasiga varför skall jag få köpa nya? Mina hästar slutet tydligen inte ut sina täcken, våga aldrig mera anklaga mig för att inte ta hand om mina hästar! Fy fan säger jag bara för personer som dig!

• Musen

Håller inte med föregående att det tar mera tid att ha hästar hemma, har du utedrift med fri tillgång till mat så är det inga tider att passa och du behöver aldrig fixa skjuts och åka fram och tillbaka. Det är bara att gå ut och mocka när du har tid :) och enligt föregående så är billiga tecken inte bra men jag kan lova att de är lika bra dom fyra eftersom jag har både och hemma och mina hästar har det bra!

• Musen

Behöver inte vara så, det är ytters sällan någon av mina hästar gör behov i någon av ligghallarna och om man har stora hagar så behöver man inte mocka. För vem har lösdrift i en liten plugg hage? Lösdrift är ju oftast på ganska många hektar per hage. Sen om man matar på olika ställen i hagarna så skiter dom på olika ställen. Har aldrig mockat i en hage och att ta upp någon liten hög ibland i ligghallarna tar bara någon minut. På vintrarna är dom inte där ens utan den enda gången dom är i ligghallarna är för att dricka vatten när bäcken fryst eller när det är varmt på somrarna. Och då har jag 6 hästar mot dina 3....

• Musen

Jag har valt lösdrift för att det ger mina hästar mera livs kvalitet! Mina hästar har fri tillgång till mat men jag flyttar matstället så dom inte skall trampa ner en massa hö. Nej dom gör inte behov där maten är men i närheten. Men egentligen så behöver inte jag flytta maten för mina hästar rör sig i hagen trots vintertid! Min första häst som jag fick när jag var liten har astma pga att den stått i dåligt ventilerat stall och har stallförbud som getts av en vetrinär i strömsholm, han var i så dåligt skick så dom inte ens vilke ha han i deras stall! så alla hästar behöver inte stå i stall för att må bra! Det är naturligt med utedrift, en häst är gjord för att vara fri och vandra på stora ytor! Det är livskvalitet! Jag har kuperad teräng med skog och ängar och bäckar och det gör att mina hästar tycker det är kul att vandra i hagen även vintertid! Och det är mera bus och spring vintertid än sommartid i mina hagar. Jag skiter i att om du avskyr utedrift men jag anser och många med mig anser att det är mest naturligt för hästen! Och dom hästarna jag har kommit i kontakt med har mått jävligt bra av utedrift jämfört med dom som stått i stall och då har jag olika raser på alla mina 6! Att påstå att man väljer utedrift för att man inte har tid med att ha häst visar bara din okunskap! Jag har valt utedrift just för att jag vill ge mina hästar frihet! Sluta hoppa på mig och anklaga mig för att inte ge mina hästar livskvalité när du inte vet ett skit om hur mina hästar har det! Du har träffat en häst som haft det dåligt i utedrift men jag har en häst som har det dåligt i stall. jag anklagar inte dig hur du sköter dina hästar eftersom jag inte vet hur dom har det!!!!!

• Musen

Och eftersom jag har stora hagar är det trevligt för hästarna att kunna äta på flera ställen! Och det hö som har blivit nertrampat brukar jag skrapa ihop och ge älgarna.

• Musen

Jag har även 2 vita hästar och har aldrig haft skit eller pissfläckar däremot någon grön gräsfläck på sommaren så att påstå att lösdrift gör att hästar står i sin egen skit är bara okunskap!

• Musen

Men du skriver ju att lösdrift inte ger lika mycket livskvalitet! Det finns hästar i stall som har det värre än de på utedrift. Och det blir jag förbannad över när du inte vet hur mina hästar har det utan drar alla över sen kam vilket är fel, speciellt när jag inte anklagar dig för att ge dina hästar dålig livskvalitet. Och även fastän jag har lösdrift kollar jag till dom minst 2 gånger per dag. (jag hade ett sto jag fick avliva för att när jag lämnade bort henne på betäckning stod hon i box på nätterna och blev sönderskuren i underlivet tillsammans med flera andra ston) det kan inte hända när jag har utedrift för för förhoppningsvis springer hästen bort. Och från balkongen har jag överblick över hagarna och kan se hästarna. Samt övervakningskameror i hörnen på hagarna. Min gamla ponny såldes till mig utan att vi visste om astman. Jag är inte uppvuxen rik och vi gjorde bara en veterinärbesikning på plats istället för att åka till klink. Jag var dock bara 9 och skulle ha att rida på i skogen. Den gick då på medicin som ökar blodtillförseln och det gjorde att han kunde andas bra när besinningen skedde. Gradvis blev han sämre och en morgon hittade jag han flämtades i boxen ( jag hade inte utedrift då och ansåg att det var synd om höstarna att stå ute) på Strömsholm lagade dom han så gott det gick men gav han stallförbud trots vårt ventillerade nybyggda stall. Vi byggde då en ligghall och båda hästarna visade inget intresse att gå in på kvällarna oavsett väder. När jag sedan flyttade hemmifrån och skaffade flera hästar så fortsatte jag att ha utedrift och det ger inte sämre omvårdnad. Utedriften räddade min gammel häst liv. Oavsett väder så väljer mina hästar att stå i hagen istället för i en torr ligghall. Därför vet jag att dom trivs och på vintern är det bus i snö och springa i kapp som gäller för mina. Jag tycker att det är enklare att ha utedrift men det innebär inte att jag har mindre koll på mina hästar och ger dom mindre omvårdnad än vad du ger dina som står i stall. Jag bor för övrigt mellan Stockholm och Falun så det är inte så mycket snö.

• Musen

Jag skyllde inte på att hon var uppstallad men mina hästar låter inte främmande människor komma för nära hur som helst så det hade inte hänt om hon var uppstallad! Vet du vad, anmäl mig till djurskydds föreningen eftersom mina hästar inte har någon livskvalitet! Jag orkar inte diskutera med dig mera för du anklagar mig och andra att ta mindre hand om våra hästar än vad du gör som har dom i stall. Jag har hästar värda flera hundra tusen och ställer ut dom, har veterinär kontakt väldigt ofta men har inte haft en skada eller sjukdom förutom på mitt sto och på min astma häst. Utan en veterinär besiktar så jag kan fortsätta visa upp mina hästar. Jag tror att någon skulle ha kommenterat om mina hästar far illa! Jag får däremot väldigt mycket beröm på fina hovar och hårrem. Jag kör med barfotastilen och jag låter mina hästar få vinterpäls. Och tid att ha häst har jag trots utedrift eftersom jag kan lova att mina hästar kan mera konster än dina fastän jag inte köper nya täcken varje år! Jag har tom lagat ett täcke!!! Sen rider jag utan hjälm och har 5 hingstar och har aldrig haft skydd på nå någon och jag transporterat dom lösa i en transport!!!! Oj vilken hemsk ägare jag är! Och ändå har en köpt sperma av min lipizzanare i Österrike. Lämnar tråden för den har spårat ur med människor som är trångsynta som dig!

Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?