Inlägg från: KramKalas |Visa alla inlägg
  • KramKalas

Vad krävs för att äga en häst?

har du inte hästvan/intresserad familj så sku råda dig att vänta några år. De kräver massa pengar, tid, intresse och engagemang.. Jag har själv haft hästar sedan jag var 5år gammal.. och det var först när jag blev myndig jag själv började sköta dem till 100%. Med allt vad det innebär med foder/strö köp, hovslagare, träningar, stallsköttsel, transportering, veterinärer, osv osv osv osv osv... Iof har jag eget stall så måste skaffa allting själv. Hel inackordering är ju lindrigare men blir dyyyyyrt! 

• KramKalas

TS de e bra att du försöker ta reda på så mycket som möjligt innan köpet och otroligt bra att du har din mamma som har kunskap som stöd. Jag har en 13årig tjej som som har sin första egna häst inhyrd i mitt stall och duktigare och mer engagerad tjej får man leta efter!! 

utrustning behöver inte kosta massor, även billiga träns går att få mjuka och smidiga och hållbara. En begagnad sadel funkar kanon så länge den är utprövad efter hästen. Täcken ska ha bra passform och hålla tätt. men även billiga varianter kan vara guldkorn. Bästa regntäcket jag har är köpt på rusta för 299kr, Horse comfort är ett märke jag tycker har billiga och bra täcken som har suttit kanon på mina hästar iaf. 

Tänk på att köpa mycket reflexer, bor du på landet är vintersäongen lång o de blir mycket ridning i mörkret. 
    Lycka till ts, hästar tar mycket tid och engagemang men man får sååå mycket tillbaka. :)   

• KramKalas

alla hästar är olika, vissa trivs bättre i lösdrift, andra i stall. Två hästar som står i samma stall, äter samma foder och sköts på samma sätt kan ändå trivas olika bra. det är då vi som ägare som har ansvaret för att se till att hästen mår bra och vidta de åtgärder som krävs.

jag själv har mina hästar på stall. Trivs bra med att hantera dem minst två gånger om dagen och tycker det är lättare att kolla dem att allt är bra och upptäcka små sår o annat. Jag är nog lite av en hönsmamma och tycker det är skönt att kunna ta in mina när det är riktigt skitväder. Veta att de står torrt, vindskyddat och i lugn och ro. Dock skulle jag kunna tänka mig att ha mina shetlandsponnyer på löstdrift men har inte möjligheten till det just nu. 

Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?