Inlägg från: modesto |Visa alla inlägg
  • modesto

Ärliga nätdejtingstråden!

modesto skrev 2012-09-14 11:55:50 följande:
    Det var en som sa att hon absolut inte ville göra abort om hon råkade bli gravid och hon ville ha barn, det bästa skyddet då att man inte har sex med fertila kvinnor menade jag då, annars kan man bli gravid även om man skyddar sig. Den risken ska mannen ta, eftersom hon inte ville göra abort. Man kan vara i relation med någon som är över 50 (som jag t ex) menade jag då, det finns ingen risk för mig att bli gravid. Man har levt den biten av livet och inte är intresserad av barn längre.
    Jag erbjuder mig inte för någonting här, det var bara ett exempel
  • modesto
    Xmag skrev 2012-09-14 22:17:28 följande:
    Det är väl bra att diskutera ekonomin men jag skulle inte ställa sådana frågor på första dejten själv. Som redan skrivet kan man ju lista ut rätt mycket ungefär hur det ligger till. Jag tycker dock inte man skall vara rädd att prata ekonomi men man skall vara medveten om att det kan vara förknippat med ganska mycket känslor och värderingar. Märkte det här på tråden tidigare :) om inte annat när jag uttryckte att jag tyckte det var ett plus att min date och jag hade samma ekonomiska situation. Mer än så behöver man inte säga för att dra igång en diskussion. Men alla vet väl att Rika barn leka bäst? ;)
    det kan vara viktigt att veta att han eller hon är inte Lyxfälla- fall innan man flyttar ihop. Då räcker inga pengar att försörja dem och ens ekonomi kommer att rasa även om den var bra i början.
  • modesto

Det kan också vara viktigt att veta om hon/han är fattig eller fattigare, hur ska de dela upp kostnader. Har läst en massa trådar på Fl när den ena försöker leva i "lyx" medans andra försöker överleva. Eller den ena slösar och reser, andra har inte råd och sitter hemma. I så fall är det bättre att vara ensam, då är man mindre medveten om hur fattig man är. Man kan leva billigt och vara nöjd, det blir sämre om man försöker uppnå sin partners standard och har inte riktigt råd med det.

• modesto
    Anonym (33-åring) skrev 2012-09-14 22:50:57 följande:

Fast det är ju inte särskilt viktigt i ett tidigt stadium och sen märker man det till viss del när man umgås. Men självklart är det viktigt inför en eventuell ihopflyttning!

det roliga är att när man läser trådarna här att det kommer för alla par som surprice, de vågar aldrig fråga, ser aldrig några varningstecken, sen kommer de och klagar på FL när det är alldeles för sent.

• modesto

Högskoleutbildning är också en stor attraktionsfaktor för mig, också att man har rest mycket och talar flera språk. Resa kan man förresten med låg inkomst om man inte söker lyx, det finns flera sätt att resa billigt. Jag kan förstå detta att man söker lika som en själv. Vilka än kraven är, så är det bra att personen vet vad han/hon vill av sin partner. De problem som jag läste om här på FL uppstår kanske av missförstånd in ekonomi- frågan. Man kan i början ha lika inkomst, då är det inte så viktigt och kanske aldrig diskuteras för att det spelar inte så stor roll. Sen  blir någon sjuk eller mamma-ledig och hela systemet rasar.

• modesto
    Anonym (33-åring) skrev 2012-09-15 11:29:32 följande:
    För mig är "ordning på ekonomin" och "hög inkomst" två helt olika saker

Vad anser du är hög utbildning då?  
    Absolut, man kan ha låg inkomst men utan skulder, veta hur man hanterar pengar och leva bra på det man har och man kan ha hög inkomst och strulig ekonomi med en massa skulder. Jag kan titta på Lyxfällan just i början när de redovisar sina inkomster och utgifter och skratta ihjäl mig. Hur kan man vara så dum att man har så mycket pengar och inte klarar av att leva på det?!
    hög utbildning- högskoleexamen?
  • modesto
    Anonym (rainbow) skrev 2012-09-15 20:21:37 följande:
    Jo absolut, du är ju trots allt 15 år äldre än mig. Men sett ur mitt perspektiv (och mitt stadie i livet) är det rätt avtändande med män som ser mig som en liten pusselbit som ska passa perfekt i ett litet hörn i den stora bilden de skapat och vägrar rucka på. Jag tar mer plats än så och skulle tycka att den man som inte på något sätt vill "bygga ett nytt liv med mig" oavsett när i livet vi träffas, inte är intresserad av att ge mig det utrymme jag vill ha i en relation. Nytt liv kanske inte betyder nya barn när man passerat 40-strecket men jag vill ha någon som är öppen inför vad jag kan tillföra i hans liv snarare än någon som stirrar sig blind på att livet ska fortsätta som utstakat. 

Tror uppriktigt att det kan bli tufft för dig att hitta det du letar. Du vill ha en stark och självständig kvinna men samtidigt har du satt upp en massa ramar som skulle få vilken självständig kvinna som helst att lägga benen på ryggen. En stark kvinna skulle lacka rätt snabbt på en man som vill kompromissa så lite som möjligt såvida du inte träffar den där en på miljonen som tycker och vill exakt som du i alla frågor. Tror du ska fundera på vad det egentligen är du letar efter...

jag tror att det kan ha just med åldern att göra, att man har byggt upp sitt liv, vill inte ändra på det och vill bara ha lite extra från ett partner. Det är väl mycket annorlunda mot att när folk vill skaffa barn och familj tillsammans. Jag har aldrig haft det svårt att hitta ett partner p g a det och det ser inte ut att han har problem att hitta några dejts heller.

• modesto
    Anonym (rainbow) skrev 2012-09-16 10:34:44 följande:
    Det är inte så att jag tycker att krav om att barnen ska slippa byta skola är orimliga. Men jag tror att lägger man ihop dina krav så har du beskrivit en människa som inte finns. Det är ju egentligen inte mitt problem, men ärlig som jag är i denna tråd kändes det på sin plats att påpeka det. 
    "bor på rätt sida om Stockholm" ska nog vara svårt, resten är väl inte så omöjligt
Svar på tråden Ärliga nätdejtingstråden!