• Jezziie

Adoptera från Slovakien.

Hej. Min man och jag ska adoptera från Slovakien. Vi ska börja samla papper dit, men har inte fått instruktionerna från BFA än. Ni som har adopterat därifrån förut kanske kan tipsa oss om vilka papper det är som man behöver samla ihop, så att man kan börja "jaga" dem direkt. Skulle vilka hinna bli färdig på 1 månad eftersom vi åker till Thailand på semester i 2 veckor den 15 mars, vill ju helst ha det färdigt då. Alla tips om Slovakien är intressant.Även hur adoptionerna och BB går till och hur länge ni fått vänta på BB efter att ni skickat era papper dit. // Jessica

• Svar på tråden Adoptera från Slovakien.
  • SandraN85

Hej!
    Vad kul med fler som skall adoptera från Slovakien! Jag och min man väntar just nu på att få börja göra i ordning vår ansökan. Jag pratade med BFA förra veckan och de sa att det just nu är fullt (de har 10 ansökningar i landet), men de trodde ändå att det skulle gå ganska fort, så hoppas på det! 

Jezzlie: Hur går det för er? Fått ordning på alla papper?

Fick höra att man skall spela in en film på 20 minuter också, någon som har erfarenhet kring detta och vill dela med sig? Tips på hur man kan lägga upp det tas tacksamt emot:) 

/Sandra 

• JRS

Hej. Va ska också adoptera från Slovakien. Vi har våra papper där nu. Låter ju hoppfullt att BFA tror det kommer gå ganska snabbt. Både för oss som väntar barnbesked och för er som ska börja samla papper :) Stämmer bra att det är en film som ska spelas in. Ca 20 minuter. Mitt råd med den är att börja i god tid för det tar verkligen tid så ni inte skjuter på det. Planera vad ni vill ha med i filmen och ta tillfällena att filma när ni kan och har hjälp. Ta lite kort också när ni håller på och ska vara med ett ca 20 tal kort. Tänk också att filmen ska vara riktad till barnet men att även myndigheterna kommer titta på den.

• Jezziie

Hej. Kul med nya slovakienfamiljer. Vi har våra papper nere i Slovakien och har väntat BB i ungefär 2 månader låter ju riktigt bra att BFA tror att det kommer gå fort det är ju det man hoppas mest på

Jo det ska vara en film på 20 min och det var nog den svåraste biten, inte lätt och filma sig själv och så. Vi presenterade oss och visade runt lite i huset. Det var mest riktat till myndigheterna, sen gjorde vi lite lekar och bjöd på oss själva till vårat framtida barn.
    Sa BFA hur länge dom trodde ni skulle få vänta innan ni skulle få börja samla papper?
    Kram

• Helle68

Roligt med alla nya Slovakien-familjer, som sagt! Hoppas det går fort för er som har era handlingar där nu. Kan bara hålla med de andra som skrivit om filmen, för oss tog den jättelång tid (av en rad olika skäl) och hade vi vetat att det skulle ta så mycket tid hade vi nog börjat filma och förbereda den i förväg. Låter ju så enkelt, men vad ska man filma i 20 minuter? Och så ska det tekniska funka också om man måste redigera... hur som helst, önskar er lycka till allihop! Blir alldeles knottrig på armarna när jag tänker på det som väntar er. Vi har varit hemma i tre år nu, känns som för evigt.

• nea med 2

Våra papper är i BFA;S händer. Vi ska filma i helgen, men resten är inskickat:) Filmen behövde inte vara färdig innan papprena skickas till landet (efter legalisering och översättning). Gött.
    Slovakien. Spännande! Undrar mest över hur fort detta kan gå. VI har fått siffror på 4-18 månaders väntetid- så vi hoppas väl på barn inom ett par år, kanske tom till nästa år! Bättre än så är nog inte möjligt...:)

Lycka till alla!

Vi borde hålla en tråd vid liv för att följa varanda!

• jemlan

Hej på er! Jag vet inte om det här har diskuterats redan eller ej men jag frågar iaf. Någonstans på BFAs hemsida har jag läst att föräldrar födda runt 1975 önskas för de minsta barnen. Om man då är född 79 respektive 1982 är man då för ung? Det kan man väl inte vara?

• Jezziie

Hej. Jo du har läst rätt. Fast det står att det önskas föräldrar födda 1975 eller senare för dom yngre barnen. Så ni passar bra in vi är födda 84 och 86

• SandraN85

Å va kul att få kontakt med andra i samma situation!

Just nu har vi plats nr 2 i kön för att få sammanställa alla handlingar, hon kunde inte svara på hur lång tid det kunde ta men vi hoppas det går fort! BFA får ju bara ha 10 ansökningar på gång samtidigt så det hänger på när det kommer barnbesked.

Vi är födda 85 och 81 och de tyckte bara det var bra att vi var såpas unga.

Lycka till alla! Kram 

• CherryLenore

Jag och min karl har beslutat oss för att adoptera och det ser ut som Slovakien skulle kunna vara det alternativ som är aktuellt. 

Jag har förstått att vi först och främst måste gifta oss (även om vi varit samboende i 5 år och kilat stadigt i 9). Så vi är nog så newbie som man kan bli inom adoptionssammanhang.

Grymt roligt och intressant att läsa om alla historier från er som kommit betydligt längre.

Lycka till Jezziie med allt, hoppas att det blir som ni drömt om och bättre.

Svar på tråden Adoptera från Slovakien.