• Jezziie

Adoptera från Slovakien.

Hej. Min man och jag ska adoptera från Slovakien. Vi ska börja samla papper dit, men har inte fått instruktionerna från BFA än. Ni som har adopterat därifrån förut kanske kan tipsa oss om vilka papper det är som man behöver samla ihop, så att man kan börja "jaga" dem direkt. Skulle vilka hinna bli färdig på 1 månad eftersom vi åker till Thailand på semester i 2 veckor den 15 mars, vill ju helst ha det färdigt då. Alla tips om Slovakien är intressant.Även hur adoptionerna och BB går till och hur länge ni fått vänta på BB efter att ni skickat era papper dit. // Jessica

• Svar på tråden Adoptera från Slovakien.
  • SandraN85

Hej hej!

Idag fick vi vår informationsmapp så nu kan även vårt pappers samlande börja på riktigt:)
    Känns som det är väldigt mycket att ta i dock, men det är väl bara att sätta igång.

Har ni andra haft med släkt och vänner på era foton, eller bara på er själva?
    Tänkte också på kläder...vad skall man ha på sig på bilderna/filmen? eller har det någon betydelse? Hörde t.ex. från ett par som skall adoptera från Thailand att de inte fick ha jeans på sig på sina foton...

Verkar också som att vi får gå och göra en ny hälsokontroll också då det var mer än 3 månader sedan vi gjorde vår förra. Någon som har tips på vart man kan och göra denna? Vi var på city kliniken sist men tyckte de var ganska sega med provsvar från HIV test osv. Var har ni vart?

Kram 

• strawberryshortcake

Åhh, spännande SandraN. :)

Det kommer gå bra, börja med grejerna direkt, beställ vad man behöver beställa (blanketter etc) och börja skriva "att-göra-listor", det underlättar big time.

Vårt första foto är från en kall dag nu i augusti, från stranden. (bröstbild)
    Min man har skjorta och jag har en blus, vad vi har på oss på underkroppen syns inte.

De andra bilderna har vi haft från blandade tillfälllen och blandade miljöer, vi har valt ut 20 bilder och skickat med samtliga så får ev. Anna-Karin ta bort de som är mindre bra. 

3 bilder från bröllopet, 10 bilder här hemifrån (jag har klänning och min man har haft skjorta/jeans på nästan de flesta bilder, alltså "vardagsfina", det gäller även filmen), 3 bilder är ifrån våra honeymoons och de sista bilderna är på oss i trädgården, ett där jag rider och min man cyklar (våra hobbys). 

Jag hoppas däremot INTE att det om jeans gäller för då är vi på ruta noll gällande i princip alla foton (utom bröllopsbilderna så klart) och även videon. :S

Jag ringde och pratade med vår läkare och beskrev situationen om att vi faktiskt redan pröjsat 2500;- för utredningen (gjordes i april) och att detta papper bara var ett komplement, så han skrev på det gratis. :)
    Det samma gällde skatteverket, vi betalade inte en krona trots att det stod "mot avgift".
    Hoppas nu bara att det är RÄTT blankett. :D      

• SandraN85

Strawberryshortcake: Tack för hjälpen!

Har ni redan skickat in era papper? vad snabba ni har varit, skönt!

Ska sätta oss och skriva listor i morgon och försöka strukturera upp allt, tack för tipset:)

Skrev ni någon förklaring i ert personliga brev på varför ni valt just Slovakien som adoptionsland? 

• strawberryshortcake

Vi väntar på ett dokument som först kommer på torsdag i nästa vecka, jag räknar kallt med att allt kommer vara klart att skickas senast dagens därpå. :)

Isf kommer det ha tagit oss exakt 2 veckor att få iordning papperna.  

Jag bröt ihop totalt när vi fick bunten däremot. Jag hade värsta sortens PMS och trodde aldrig i mitt liv att vi någonsin skulle hinna bli klara detta året. Men jag grät klart, torkade tårarna och sen började vi strukturera upp det.

Vi skrev en lista på saker att göra efter veckans alla dagar, sen spaltade vi upp och skrev till saker som "beställt blankett 26/8" eller helt enkelt OK när t.ex. inkomstintyget var påskrivit och 100% klart.
    Allt det klara, alla original, har vi lagt i en stor mapp.

Vi gjorde en ADOPTION-mapp på datorn där vi samlade BILDER i en undermapp och VIDEO i en annan.
    Beställde bilderna gjorde vi från Fuji-film, vi beställde i tisdags och de kom idag. :)
    Samma med polisutdraget, tog bara ett par 2-3 arbetsdagar.    

Just det, skriv en "att köpa"-lista.
    Vi behövde fixa lite rekvisita till videon, fotofickor, större kuvert, frimärken.. lite sånt.

• strawberryshortcake

Och föresten!

Vi hade 2 släktbilder också bland bilderna, en från bröllopet och ett från min mammas 50-års dag. 
    Känns bra att skicka med lite fler bilder än vad det står, isf kan de plocka bort dessa bilderna och vi uppnår ändå "10-15 bilder".

• SandraN85

Haha, känner igen känslan du beskriver:) Fy vet inte hur jag skall kunna sova i natt, det bara snurrar i huvudet nu...men men det löser väl sig, skönt att vara igång i alla fall.

• Camarogirl
    strawberryshortcake skrev 2012-08-30 17:27:11 följande:
    Det har gått otroligt smidigt med allt, hoppas det fortsätter så här!
    Det sista på filmen kommer vi fixa i helgen och ikväll renskriver jag det personliga brevet så vi även kan få det ur världen!

Hur ser det ut på barnhemmen i SL? Hur sover barnen och så?

Vi hämtade vår son 2010. Vi fick inte se de delar av barnhemmet där barnen sov och vistades. Vår son bodde hemma hos en "professionell familj" som var anställd av barnhemmet, och vi fick bara tillträde till lekrum, chefens kontor samt ett "besöksrum" där vi först mötte sonen.

De andra barnen såg vi bara utomhus ett par gånger.

• Helle68

Vi bodde tre dygn tillsammans med våra barn i en separat lägenhey på deras barnhem, men fick även se avdelningarna, badrummen, matsalen och det rum där våra barn sovit innan vi kom. Samt personalens avdelning. Allt var mycket välhållet och rent. Gården var stor och innehöll även en stor fotbollsplan och en äng. Vi var där på sommaren, då var barnen ute i stort sett hela dagarna. Fick överlag ett mycket positivt intryck av vårt barnhem.

• strawberryshortcake

Låter bra Helle. :)
    Gillar att det kändes rent, barnhem har tidigare klingat ganska dåligt för mig. Ni vet järnsängar på rad, smutsiga barn och ohygieniskt. Tur man har feeel.

• strawberryshortcake

Vi fick utdraget från riksarkivet idag. Det saknades födelsetid för samtliga föräldrar (alltså min och min mans föräldrar) så jag måste ringa och beställa nytt.

För födelsetid innebär väl klockslag, inte datum bara?

Svar på tråden Adoptera från Slovakien.