• Jezziie

Adoptera från Slovakien.

Hej. Min man och jag ska adoptera från Slovakien. Vi ska börja samla papper dit, men har inte fått instruktionerna från BFA än. Ni som har adopterat därifrån förut kanske kan tipsa oss om vilka papper det är som man behöver samla ihop, så att man kan börja "jaga" dem direkt. Skulle vilka hinna bli färdig på 1 månad eftersom vi åker till Thailand på semester i 2 veckor den 15 mars, vill ju helst ha det färdigt då. Alla tips om Slovakien är intressant.Även hur adoptionerna och BB går till och hur länge ni fått vänta på BB efter att ni skickat era papper dit. // Jessica

• Svar på tråden Adoptera från Slovakien.
  • Blandis

Grattis, vad kul med en ny Slovakienfamilj. Snart ska vi åka och hämta våran lilla älskling i Slovakien. Lycka till med pappersamlandet. Hör av dig om du undrar något.

• Freddo the frog

Hej!

Utdraget ur dopboken får man genom att ringa till landsarkivet. Minns inte riktigt vad det kostade. Pastorsexpeditionen borde veta vilket lanbdsarkiv du ska ringa; Härnösand, Vadstena eller Gbg. Det beror på var man är född. De skickar papper och faktura!

Kul att ni är på G!

Sen kan det ju vara bra att boka läkarbesöket och till det passa på att ha era passfoton klara. Passfotona ska klistras upp på ett papper och sen signeras av läkaren eller socialsekreteraren. Så när man ändå går på läkarbesöket kan läkaren signera där och då! :) Be alla som signerar saker (typ lönekontoret, läkaren osv) att stämpla om de kan. =) Stämplar verkar poppis!

En annan sak ni kan förbereda är att kopiera upp passen och få kopiorna bevittnade av två personer.

Lycka till och hör av dig om jag kan hjälpa dig med nåt mera!! 

• Jezziie

Tack för alla tips. Tur att det finns så snälla människor här på FL som mer än gärna hjälper till

• Hella13

Hej alla,
    Har föjt det mesta kring adoption ett tag men bestämde mig först nu för att lägga mig i diskussionerna ;)
    Jag och min man ska oxå adoptera från slovakien och håller precis på med alla papper....det ligger papper överallt.....orginal .....kopier.......blandat med filmkamera och kameran........men nu tror jag allt är beställt i alla fall..... det som verkar ta längst tid är dopboken och filmen......
    har lite funderingar kring det personliga brevet......hur ska man formulera varför just slovakien?? Några tips?
    frågeformuläret känns oxå klurigt.....

• Jezziie

Hej Hella13.
    Va kul att ni också ska adoptera ifrån Slovakien jo det känns som det är papper överallt, och så måste man som du säger hålla koll på original och kopior. Jo, filmen känns också som det kommer ta ett tag o få till.
    När började ni samla ordning papper till Slovakien?
    Alltid kul och få kontakt med nya Slovakienfamiljer. Lycka till.

• Hella13

Hej Jezziie,

För ca två veckor sedan, då min man haft sportlov denna veckan så har han fixat med det mesta då.
    Hu gör man för att maila varandra här?

• ekke

lägger till i favoriterna, lycka till med papperssamlandet.

VI funderar på Tjeckien eller Slovakien, men har en bit kvar.

• Jezziie

Hella13: okej, men då ligger vi ju precis lika processen såg att du hittade hur man mailar, så vi kan alla grejer därigenom

• Helle68

Vet inte om det finns något särskilt att tänka på gällande det personliga brevet förutom att ungefär följa de direktiv man får från BFA om vad det ska innehålla. Svårigheten tyckte jag var att få plats med allt på en A4-sida... Vi uttryckte oss ganska starkt och personligt och försökte framhäva våra känslor och verkliga önskan om att få adoptera. Fast det var nog inte så mycket för att vi trodde att det var så myndigheterna ville att vi skulle formulera oss utan snarare för att det var svårt att hålla känslorna i styr och bara vara saklig när man får chansen att skriva till någon som antagligen kommer att göra så att man äntligen äntligen äntligen får sitt efterlängtade barn! Formuläret tyckte jag också var riktigt knepigt och ändå har jag hört att det blivit ännu mer ingående sedan vi skickade vår ansökan för fyra år sedan. Vissa frågor tyckte jag kändes som rena kuggfrågor och det var svårt att lämna ett svar eller ta ställning överhuvudtaget. Minns att vi några gånger struntade i att kryssa i rutorna utan skrev typ ''spelar ingen roll''. Kanske inte vad de förväntade sig men vi fick våra barn ändå! Blir så himla sugen att göra om allt detta en gång till när jag läser inläggen från er som håller på med papperssamlandet eller väntar på att få resa... Fast två knattar räcker gott och väl och dessutom är jag för gammal nu så jag får i stället fokusera på mina busfrön och följa den här sortens trådar. Gläds verkligen åt det som väntar er! Lycka till med papperssamlandet och övrigt!

• strawberryshortcake

Vi ska påbörja medgivandeutredningen nu i mars (beräknas vara klart i början på juni) och vi har Slovakien som ett av "våra länder". 

När vi ställde oss i kö funderde vi på Tjeckien men informationen som stod på BFA-s hemsida visade sig vara lite väl mycket glädjesiffror men däremot rekommenderade BFA oss att fundera på Slovakien, så det gör vi! :)

Någon som vet hur många ansökningar som finns i landet just nu, stod något om att BFA bara får ha 10 ansökningar i landet åt gången.

Svar på tråden Adoptera från Slovakien.