• Jezziie

Adoptera från Slovakien.

Hej. Min man och jag ska adoptera från Slovakien. Vi ska börja samla papper dit, men har inte fått instruktionerna från BFA än. Ni som har adopterat därifrån förut kanske kan tipsa oss om vilka papper det är som man behöver samla ihop, så att man kan börja "jaga" dem direkt. Skulle vilka hinna bli färdig på 1 månad eftersom vi åker till Thailand på semester i 2 veckor den 15 mars, vill ju helst ha det färdigt då. Alla tips om Slovakien är intressant.Även hur adoptionerna och BB går till och hur länge ni fått vänta på BB efter att ni skickat era papper dit. // Jessica

• Svar på tråden Adoptera från Slovakien.
  • Blandis

hejsan, ja vi fick också rådet i BFA.s instruktioner år 2010, att inte ha med husdjur i filmen. Men vi tog med våran hund i alla fall och fick inga kommentarer på det. han var dock med max 20 sekunder av en 20 minuters lång film. Vi filma även vårat akvarium några sekunder. Men hör med BFA innan ni tar med några hundar eller andra djur, kanske de har blivit hårdare idag. 

• strawberryshortcake

Ni som gjort detta med papperssamlandet till Slovakien ganska nyligen.. vad hade ni för fotografier.
    Det står fotografier i "hemmiljö" på ena raden och sedan "bilder från familjealbumet" på andra.

Vi hade tänkt oss någon bild från vårt bröllop, någon från julafton + nyår, några bilder från våra resor och ett gäng bilder på oss i huset och trädgården.

Hur har ni andra gjort?

• JRS

Stort Grattis va roligt =) Vi skickade med en mängd bilder och så valde bfa ut de "bästa" och skickade tillbaka resten. Jag tyckte det känndes bäst att skicka några för många än att det kanske saknade nått.

Vi blandade bilder från vårt hem, oss, nån bild från vårt bröllop, nån semsterbild, våra omgivningar. Sen fick vi komplettera med några bilder på oss tillsammans i vårt hem.  

Hoppas allt går bra med papperssamlandet! 

• strawberryshortcake

Åh, tack! :)
    Riktigt roligt att ha kommit igång.

Vi kanske gör som ni då, skickar med ca 20 bilder och sen får BFA välja ut de bästa 15.
    Vad för bilder kompletterande ni, bara lite randon bilder på er två inifrån huset?
    Hade ni med några bilder på er tillsammans med barn eller känns det lite "too much"?

Hur långt har ni kommit JRS? :)

• JRS

Vi hade för få bilder på oss tillsammans inne i vårt hem. Typ som porträtt med hemmet i bakgrunden. Vi hade inte bilder på oss tillsammans med andra barn. Är du osäker kan du alltid maila anna-karin hon brukar vara väldigt snabb på att svara.

Vi har väntat på BB i en månad nu. Det känns bra även om det "står stilla" i väntandet. Jag inboxar dig lösenordet =)  

• Emeli

Rent allmänt kan man säga att det bättre att vara lite överdrivet försiktig när det gäller bilderna. Det gäller alla länder.

Det är ju inte nödvändigt att man har bilder på sina husdjur. Det är svårt att veta hur de uppfattas. Om hunden råkar fastna på någon utomhusbild är det antagligen inte så farligt, men om samme vovve ligger i soffan är det kanske inte så bra. Familjesammankomster är trevliga, men sådana bilder kan uppfattas som röriga. Det kan vara svårt att förstå vem som är vem på bilden. För säkerhets skull inga bilder där det finns alkohol. Kolla med BFA om det är OK med gruppbilder där släkten är med. Passa på att ta utomhusbilderna när det är vackert väder och fortfarande är vackert med blommor och löv på träden. Semesterbilder brukar vara OK. Om ni har ett fritidshus är det bra om det finns några bilder därifrån. Tänk bara på att ni inte är för lättklädda på bilderna. Se glada, snälla och lyckliga ut på bilderna.   Gör gärna något på bilderna, men undvik bilder där ni kan missuppfattas som städhjälpen.
  • SandraN85

Åh va kul, grattis!
    Vi skickade in fullmakt ock kontrakt till BFA igår. Så förhoppningsvis får vi alla papper nästa vecka och kan sätta igång:) 

• strawberryshortcake

Hellu!!
    Nu har jag strax suttit med pappers-samlandet i 5 timmar i sträck. Puh. :)

VI har skrivit listor, bockat av, beställt personbevis, ringt skatteverket, tagit tusen kopior.

Känns faktiskt bra att göra så mycket som möjligt och igår började vi med videofilmen. Känns otroligt lökigt men jag antar att vi får försöka bortse från det. :)

Några saker jag tänkt på under dagen.
    Det står så här i ett av papperna:

"What are your other visions and expectations of the child?"

Hur jag än förmulerar mig blir det fel. Och naivt. Några förslag?! :)

och nedan mening:

"Who will take care of the child after it is entrusted into your care? For how long"?

Que?!

Det snurrar big time i mitt huvud nu! :)

Jag har hört innan att man ska gå igenom en psykolog-utredning för att kunna adoptera i Slovakien, det står INGET om detta i instruktionshäftet. KOmmer det saker, som psykologutredning, i efterhand eller är det slopat?

Svar på tråden Adoptera från Slovakien.