• Jezziie

Adoptera från Slovakien.

Hej. Min man och jag ska adoptera från Slovakien. Vi ska börja samla papper dit, men har inte fått instruktionerna från BFA än. Ni som har adopterat därifrån förut kanske kan tipsa oss om vilka papper det är som man behöver samla ihop, så att man kan börja "jaga" dem direkt. Skulle vilka hinna bli färdig på 1 månad eftersom vi åker till Thailand på semester i 2 veckor den 15 mars, vill ju helst ha det färdigt då. Alla tips om Slovakien är intressant.Även hur adoptionerna och BB går till och hur länge ni fått vänta på BB efter att ni skickat era papper dit. // Jessica

• Svar på tråden Adoptera från Slovakien.
  • Jezziie

CherryLenore: kul med fler i denna tråd. Men även om ni inte är gifta så kan ni gå med i organisationen och samla kötid, just nu har väl inte Slovakien så lång kötid, men det kan ju ändras fort.

Jo, nu har vi snart väntat barnbesked i 3 månader. Så det känns bra. Lycka till med allt.

• nea med 2

Det går fort! Våra handlingar skickades till centralmyndigheten i Bratislava för översättning för någon vecka sedan. Planerad tid för översättning var ett par veckor, sedan lämnas den in för väntan på barnbesked:)
    Spännande detta! Frågan är bara om det tar 4 eller 18 månader som de har som spann just nu på BFA!
    Restiden växlar visst också, ska vara 3 månader efter BB men kan vara både kortare och längre beroende på.
    Nå ja. Nu lämna in filmen och vänta:)

• Jezziie

Men efter att ni har fått era papper översatta ska de skickas till centralmyndigheten där, sen tar det ungefär 6 veckor tills den blir godkänd, sen efter det kommer ni med i "kön" för barnbesked. Har de inte sagt det till er?

• nea med 2

Nja, inte att där var 6 veckor emellan, men naturligtvis kön! Vi väntar oss att det tar minst ett år inte BB, säkert längre. Kanske 2. Vi trodde översättningen skulle bli klar först efter sommaren med tanke på semestrar och så, men så var det visst inte!
    6 veckor är en sådan liten del av den hela tiden vi ska vänta, så det blir väl!
    Känns bara gött att allt är på gång iaf:) Sedan väntar flera rundor med pappersarbete igen om utredningen måste förlängas etc. Men det kan ju vara trevligt att träffa soc. tanterna igen med tanke på hur mycket vi får träffa dem efter ett ev. barn kommit!;) 
    Hoppas det går bra i allt väntande!

• Jezziie

Ok, jag tyckte 6 veckor kändes drygt och vänta, det kändes så länge tills man fick hem pappret som stod att man var godkänd i landet och var uppsatt på väntelistan. Men de här 3 månaderna som väntat efter vi blivit godkända känns inte alls så jobbiga. Vi räknar också med att vi får vänta 1år. Lycka till ni med.

• JRS

Hoppar in med en liten fundering. Är det väntelista i Slovakien? Jag hade fått uppfattningen av andra som fått barn därifrån att det är matchnings system. Att det för vissa går snabbare och andra tar längre tid beroende på i vilken familj de tycker verkar bra för barnet.

• Jezziie

JRS: jag menar såklart att det är matchningssystem i Slovakien, bra att du rättade till. Men man står ju i nån slags "Kö" iaf, eller det kanske bara är jag som kallar det så. Hehe.

• nea med 2

Där är ett matchningssystem såklart. Eftersom vi var väldigt selektiva med SN (de man kan välja) antar jag att det tar längre tid. Dessutom har vi två barn redan- vilket både kan vara positivt och negativt. Stor vana av barn men dessutom två andra att ta hand om samtidigt. Har faktiskt inte hört hur just slovakien ser på det. 
    För oss kan det naturligtvis bli ett bingo- att vi har en fördel, eller att det tar längre tid för oss än för andra- att vi har en (2!) nackdel. 
    Jag unnar verkligen de som väntat länge på barn att det ska få gå fort. Vi längtar naturligtvis också mycket, men kan ju binda tankarna i annat varför vi kan vänta ett slag längre!
    Vi umgås med 2 par som väntar på sina förstabarn, dock inte från slovakien. Hela resan hit har ju varit tuffare för dem. Skulle kännas konstigt om inte deras resor genom detta gick fortare än vår! 

• SandraN85

Hej hej, hoppas alla har en skön sommar!

Lite funderingar kring SN listan...Fyller alla i den? eller finns det en särskild SN lista för Slovakien (likt den mail-lista man kan stå med på för Bulgarien). Om man inte fyller i SN lista finns det då ändå barn att tillgå? och hur påverkas väntetiden? 

En annan fundering är om vi skall ha med vår hund i filmen eller ej, vår socialsekreterare menade nämligen att vissa länder är emot att man har husdjur.. 

Massa frågor och funderingar som kommer upp när man går och väntar...tacksam för svar från er som vet!

Kram. 

• Helle68

Hej! Vet inte hur det är idag men när vi adopterade för tre år sedan fanns det ingen separat SN lista, däremot skulle man ta ställning till en massa olika SN och andra ev behov som barnet skulle kunna ha. Vi har också hund och fick rådet från BFA att inte ha med honom på filmen eller på fotografierna.

Svar på tråden Adoptera från Slovakien.