Pansexuell? Vad fan är det?
Har läst i ett par trådar om folk som är pansexuella. Men vad är det? Är det inte bara ett modernare namn för bisexuell? Kan någon förklara, tack.
Har läst i ett par trådar om folk som är pansexuella. Men vad är det? Är det inte bara ett modernare namn för bisexuell? Kan någon förklara, tack.
"Pan" betyder allomfattande ("pandemi" kan t ex vara ett influensautbrott över hela världen) så då borde man kunna humpa allt som rör sig tänker jag...
----
Lite googling ger följande plausibla förklaring från ett HBT-forum:
"Men pansexualitet innebär attraktion för dem som faller utanför de traditionella könen; alltså att den pansexuella kan attraheras till transexuella, androgyna med mera. Man kan säga typ såhär:
Den bisexuella tänker: "Hm... Jag är sugen på tjej eller kille."
Den pansexuella tänker: "Hm... Jag är sugen på människa."
Nej alla är inte det det finns faktiskt fler kön.
Kanske samma som queer.
Tänk såhär. Ifall 1 är fullständigt kvinnlig och 5 är fullständigt manlig på en skala så gillar pansexuella allting däremellan också, och i vissa fall, kanske specifikt de som inte är längst ut på skalan. Medan en vanligt bisexuell kan gilla de som är 1 och de som är 5 men inte de som är 3 typ. För en pansexuell spelar inte könet någon roll alls medan en bisexuell vill att någon ska vara antingen man eller kvinna, inget däremellan.
Glöm inte de metrosexuella.