Inlägg från: imperfectskills |Visa alla inlägg
  • imperfectskills
    Trust me skrev 2012-02-03 22:45:11 följande:
    Kanske samma som queer.
    Nja inte riktigt. Bi betyder två och och pan alla. Vilket innebär att om man är pan så bryr man sig inte ett dugg om kön, personen faller för asexuella, transsexuella, cispersoner  osv. Man begränsar sig inte att bara kunna bli kär i en man eller kvinna.
  • imperfectskills
    Tom Araya skrev 2012-02-05 00:21:28 följande:
    Nej, det finns bara två, sedan finns det de som är i ett svårdefinierbart läge mellan de två.
    Det beror faktiskt på vad du menar med kön. Det finns som du kanske vet en skillnad mellan biologiskt kön, socialt kön och mentalt kön.
  • imperfectskills
    Tom Araya skrev 2012-02-05 00:42:25 följande:
    Blå och gul är två färger, de blir inte en tredje färg för att de appliceras på samma flagga.
    Blått och gult blir som bekant grönt, alltså en tredje färg.
  • imperfectskills
    Tom Araya skrev 2012-02-05 00:24:07 följande:
    De skulle alltså känna attraktion enbart av mentala egenskaper och sakna förmågan till att attraheras av det fysiska?
    Inte alls. Bara för man är pan innebär inte att man inte attraheras av det yttre. Men det är en bonus, först och främst är det den andras personlighet man faller för.
  • imperfectskills
    Trust me skrev 2012-02-05 14:37:43 följande:
    @imperfectskills: Då är de flesta av oss pansexuella. Att sedan majoriteten finner personer att ha sex med som har en personlighet de faller för bland de av det motsatta biologiska könet är mest en slump eller möjligen del av en social konvention/vana.
    Jag tror inte de flesta kan tänka sig att va ihop med någon av motsatt kön, eller transsexuell. Därför kan dom ju inte räknas som pan. Självklart är det helt möjligt att falla för en person(kön) som man  "normalt" inte skulle falla för. Men speciellt vanligt tror jag inte det är.
  • imperfectskills
    Trust me skrev 2012-02-05 17:49:54 följande:
    Nu har jag läst på och vill härmed komma ut som Pankönad och Pansexuell. Frågor på det?
    Men grattis då till att du har upptäckt att du tillhör oss som inte vill begränsa oss.
  • imperfectskills
    Trust me skrev 2012-02-05 19:33:28 följande:
    Tack så mycket allihop! Solig 

Lite av en besvikelse är det. Jag känner ingen stor lättnad och har ingen lust att ändra mitt beteende. Jag utgår därför från att jag alltid varit Pankönad och Pansexuell men har bara inte vetat om att det heter så. Tänk så det kan bli.
    Det är ju så det är, man föds till vad man är, inget man väljer. Jag visste heller inte vad pan var förrän för ett par år sen, men visste att jag inte var bi. Så när jag hörde talas om pan föll allting på plats. Fast annars är jag inte så mycket för etiketter, alla är vi människor.
  • imperfectskills
    Trust me skrev 2012-02-05 19:56:39 följande:
    Människokönad och människosexuell kan funka. Homosexuell var upptaget och Sapienssexuell lät konstigt. Drömmer

Bi är klart begränsande. Välja en av två liksom. Duosexuell är bättre men fortfarande bara två. Omni är en möjlighet men pan helt klart det som känns mest rätt. Det här är verkligen saker man borde prata mer om redan på lågstadiet. Flört
    Kan bara hålla med. Kanske inte lågstadiet men när dom väl börjar ha sexualundervisning. Förstår du inte menade helt allvar, men du har en poäng.
    Har själv starka funderingar att börja plugga psykologi och även någon kurs där det tar upp det här med olika kön och sexuella läggningar. Väldigt intressant tycker jag och inte något såmånga vet något om.
  • imperfectskills
    Trust me skrev 2012-02-05 20:44:07 följande:
    Jag är klart tveksam till hela upplägget i det här adderandet av kön. Om det är ett stort skämt tycker jag det är bra men det verkar vara på allvar och då är det dåligt.

Apartheid var ett system för åtskillnad. Alla delades in i svarta eller vita. och tilldelades utifrån denna uppdelning olika roller i samhället. En sån här strikt uppdelning fungerade inte i längden för människor är mer diversifierade än vad ett sånt här system klarar av. Man utökade därför systemet med "färgade". I grunden förändrade det inte det dåliga i apartheidsystemet. Hade man infört tiotusen olika klasser hade det inte heller gjort systemet bättre. Fortfarande hade människor fått se sig inlåsta i en viss roll oavsett vilka de var som personer.

Tar man och återför det här till kön/genus så finns det likheter. Att dela in människor i man/kvinna kan fungera ett tag men om de individuella möjligheterna till att forma en egen tillvaro ökar så kommer det sätta press på systemet. Systembevarande är då att införa nya kön/genus för att ge alla en plats. Detta faller på samma sak som liknelsen med apartheid.

Istället för att fundera på varianter av kön som kan finnas, definiera dessa och ge de en plats i systemet är det bättre att upplösa systemet. Ingen blir faktiskt mindre människa för att de inte tillhör en könskategori om det inte finns några könskategorier.   
    Jag håller delvis med dig. Vilket kön en människa har är inte viktigt för mig personligen, i val av vänner eller partner. För alla är som du skriver, människor.  Däremot anser jag att för min egen del att jag vill veta mer för att kunna förstå och sprida kunskap och öppenhet. Inte tvärtom. Jag vill att fler människor ska få förståelse, att jag med hjälp av min kunskap ska kunna motarbeta fördomar så gott jag kan.
    Mitt mål med att läsa vidare är att få ett arbeta med utsatta ungdomar och många av dessa ungdomar jag kanske kommer att stöta på är gay, bi eller något annat. O då vill jag veta vad jag pratar om för att kunna va till bästa stöd.
  • imperfectskills
    Tom Araya skrev 2012-02-05 21:10:20 följande:
    Principen är densamma. Det finns detaljer som visar på kvinnligt kön och det finns detaljer som visar på kvinnligt. Vissa föds med vissa manliga och vissa kvinnliga tecken. Som exempelvis yttre/inre könsdelar, x/y-kromosomer mm. Det skapar inte ett tredje eller fjärde kön, det är fortfarande en blandning av de två kön vi känner till som man och kvinna.
    Det finns dom som inte har någon könstillhörighet. O om dessa personer säger att det är så, med vilken rätt har någon att ifrågasätta de? Bara för att normen och samhället bara anser att man är antingen kvinna eller man så behöver det inte vara så. Jag förstår vad du menar men allting måste inte antingen va svart eller vitt.
  • imperfectskills
    Trust me skrev 2012-02-05 21:35:56 följande:
    Det är inte de gay, bi etc som har problem. De som har problem är de som fördömer de gay, bi etc. Vilka är då de? Bäst är att börja se på sig själv. Visst du är säkert medveten om en massa saker inom detta område men det finns lika många saker kvar där det ligger fördomar och lurar. Vad gör du om du träffar på en sadist?

Klart du ska plugga och lära dig en massa om det här så du kan få ett jobb och göra bra saker för unga med problem. Behjärtansvärt och bra på alla sätt. Kör hårt. Lyssna inte så mycket på mig för jag är bara en cynisk gubbe som levt tillräckligt länge för att ha varit med karusellen minst två varv redan och vet att vi om ett tag kommer vara tillbaka på samma ställe. Blundar man kan man låtsas att det inte är så men det är inte min stil.
    Ja väntar mig inga mirakel. men någonstans måste man ju ändå börja. Det är säkert väldigt långt var innan de flesta börjar se människan istället för dennes läggning. Men förhoppningsvis når samhället dit någon gång. 
Svar på tråden Pansexuell? Vad fan är det?