Pansexuell? Vad fan är det?
Har läst i ett par trådar om folk som är pansexuella. Men vad är det? Är det inte bara ett modernare namn för bisexuell? Kan någon förklara, tack.
Har läst i ett par trådar om folk som är pansexuella. Men vad är det? Är det inte bara ett modernare namn för bisexuell? Kan någon förklara, tack.
Japp. Finns väldigt många som använder termerna mer eller mindre likadant, men den stora skillnaden är just att en bisexuell tänder på två kön (så som man och kvinna), medan pansexuella tänder på alla kön (alltså även genderqueers, intersexuella, osv). Alla människor är inte antingen man eller kvinna.
Själv är jag bisexuell och föredrar just att ha två olika kategorier när det gäller sex. Jag har fler gånger fått frågan från (straighta?) killar: "men, vill inte du bli ihop med en tjej som har kuk då? Det borde ju vara det ultimata!" ... Nej tack, jag tänder inte på den kombinationen av kroppsdelar helt enkelt.
Men att det finns folk som tänder på även den som är svår att sortera in i traditionella fack, ja ... det är väl bra för dem?
Jag tycker att de i tråden som pratar om "kön" ska definiera vad de menar. Det är inte alls en okomplicerad term och man bör därför ange vilken definition man använder. Att sedan tråden inte ska handla om olika vetenskapliga riktningar är en annan sak.
Sexuell läggning är betydligt mindre komplicerat och kan töjas och bändas lite som man tycker.
Jag har alltid fattat det som att pansexuella inte tänder på ett specifikt kön, utan något annat hos människan som inte har något med könet att göra. Typ, man träffar en människa som har en fantastisk personlighet, man blir kär. Om människan är kvinna eller man spelar absolut ingen roll.
Jag blir förvirrad! Tror inte jag kan etikettera mig förrän jag samlat ihop ett ordentligt urval... 1000? Nej det känns lite lite. Är det verkligen någon som kan det? Eller är det så att folk tar det säkra före det osäkra och kör på pansexuell direkt, så de inte behöver hålla på och revidera sina etiketter så himla mycket hela tiden?
Eller så skiter man i att sätta en massa PK etiketter om allt, för att vara så korrekt. Skit samma vilket kön man föredrar att knulla/var förälskad i. Är skittrött på HBT folk som skall tvinga på andra ett nytt språkbruk. Typ "hen".