• Anonym

Pansexuell? Vad fan är det?

Har läst i ett par trådar om folk som är pansexuella. Men vad är det? Är det inte bara ett modernare namn för bisexuell? Kan någon förklara, tack.

• Svar på tråden Pansexuell? Vad fan är det?
  • Johan70

Enligt Wikipedia (så man kanske skall ta det med en eller annan nypa salt):

Pansexualitet, uttryck myntat av den radikalfeministiska teoretikern Shulamith Firestone. Teorin pansexualitet var ett svar på Sigmund Freuds teori om polymorf perversion. Pansexualitet innebär att det biologiska könet och sexualiteten ges underordnad betydelse, och står därmed i polemik mot Freuds uppfattning om att sexualiteten genomsyrar allt.

Precis som i teorin om den polymorfa perversionen så betecknas pansexualitet som det mänskliga sexuella grundtillståndet. Skillnaden mot Freud är i grunden den, att de stadier som under barndomen genomgås, och som enligt honom formar individens sexualitet, inte ses som någonting naturligt utan som sociala konstruktioner, skapade av samhälleliga relationer, och då främst patriarkatet. Pansexualiteten ska enligt teorin förverkligas genom att den mänskliga sexualiteten fråntas den maktdimension som man anser att patriarkatet och klassamhället belagt den med, vilket benämns som en sexuell revolution.

• Trust me

Jag som gillade min definition i inlägg #60.

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Anonym

Spelar roll vad det heter. Alla som har sex med någon av samma kön är sjuka.

• Schna
    Anonym skrev 2012-04-27 20:28:54 följande:
    Spelar roll vad det heter. Alla som har sex med någon av samma kön är sjuka.
    Det tredje könet då?! Helt okej va.
    It takes a fool to remain sane
  • Trust me
    Schna skrev 2012-04-27 20:31:07 följande:
    Det tredje könet då?! Helt okej va.

Det fjärde könet då? Varför begränsa oss alls?
    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • giftfri
    lykantrophona skrev 2012-02-05 22:02:21 följande:
    En bra poäng. Många som gör det till en grej att stå upp för homosexuellas rättigheter, har samtidigt en mängd fördomar mot andra sexuella minoriteter. Jag kan berätta att när jag var yngre och chattade med tjejzonen (chatkanal till stöd för unga tjejer) och råkade nämna att jag var bi och hade dejtat både tjejer och killar... då fick jag höra att jag nog skulle bestämma mig när jag var äldre! Att bisexualitet inte var en "riktig" läggning, utan bara en fas. Detta från någon som ändå stolt stod upp för homosexuellas rättigheter och skulle vara ett stöd för tjejer med dåligt med självförtroende... Och ja, sen kan man dra det längre, och ta upp sadomasochism, fetisher, promiskuösitet, osv.

Hm... hörs det att jag är bitter på att det görs skillnad på sexualitet och sexualitet? HBT-rörelsen har kommit långt, och visst, jag har ändå mycket att tacka för. Men för mig är inte bisexualitet någon stor grej, och jag känner inte någon stor samhörighet med den s k gaykulturen.

Man är den man är å vad det är vet man alltid bäst själv.., tyvärr finns det alltid en massa idioter som bara måste förklara att man har fel å vränger sig sen med en massa "fina" ord som placerar en i ett fack.. 
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Tom Araya

Kan det vara en som går igång på detta kanske...
    www.google.se/search&hl=sv&client=firefox-a&hs=eMx&rls=org.mozilla:sv-SE:official&prmd=imvnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=N3qcT8GBIImg4gTa_OypDg&ved=0CC8QsAQ&biw=1680&bih=957&sei=O3qcT-rRMMbY4QTs98WqDg

• Nekogirl

Vad är man om man attraheras av killar, tjejer, femboys/ladyboys, transpersoner, shemales, cuntboys, drags osv? Har alltid trott jag var bi, men efter att ha läst denna tråd så börjar jag undra.

• Nekogirl
    Nekogirl skrev 2012-09-05 19:16:11 följande:
    Vad är man om man attraheras av killar, tjejer, femboys/ladyboys, transpersoner, shemales, cuntboys, drags osv? Har alltid trott jag var bi, men efter att ha läst denna tråd så börjar jag undra.
    Dock är det knappt sexuellt attraherad, utan mer att jag vill kyssa, krama, mysa, leva tillsammans med en sådan person. Jag ser sex som en bonus. Jag älskar sex, men känner inget behov av det. När jag ser en attraktiv person, tänker jag "Den personen skulle jag vilja pussa och mysa med". Har försökt tänka sexuellt, men det funkar inte. 
Svar på tråden Pansexuell? Vad fan är det?