• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Majron78 skrev 2018-10-26 16:08:02 följande:

Frågade IVF-kliniken och de har inga referensvärden på hormonerna när man är gravid så prover var ingen idé att ta tydligen. Så jag vet inte om det är lågt men man kanske drar den slutsatsen då utomlands om man har blödningar och kan öka dosen ändå.

Jag har några tabletter hemma som heter Luteina 50 mg från Polen, som man äter. Dosen var en om dagen.. kanske kan ta en del av en sådan varje dag också ?!

Hur länge fick du ta progesteron o östrogen och hur länge ökade du dosen?

Jag skulle sluta med dem vid positivt gravtest men nu ska jag ta en vecka till.

De brukar vara rätt kinkiga med provtagning i Sverige, men du kan ta blodproven själv genom ex Werlabs och referensvärde hittar du på tex fertilitetsguiden eller om du googlar.

Jag tar denna gång (har precis plussat) 3x200mg Utrogestan oralt samt 2st vaggisar på 100mg. Men det hade nog räckt med det orala, jag är lite nojjig. Jag tar alltid progesteron till v.15 ungefär. Progynon vet jag inte hur länge jag fortsätter med denna gång (tar 2x2st/dag) men slutar inte vid plus.
  • Zwillinge86
    Jazie skrev 2018-10-26 16:46:20 följande:

Du har plussat? Vad härligt! Grattis!! Håller timmar och tår för att det går väl för dig den här gången

UndrandeSökare skrev 2018-10-27 09:05:21 följande:

Grattis till plusset Zwillinge ! Hoppas allt går bra !

Tack! Det är ju sista försöket (åtminstone de närmsta åren) för oss så det känns som att mycket står på spel. Särskilt eftersom 3st av mina vänner precis meddelat att de väntar syskon i vår. Kommer bli en tung period om vi mister även detta foster och så ska jag dagligen behöva bli påmind om att vi haft två möjligheter till jämnåriga syskon. Försöker att inte ta ut nåt i förskott, men har så svårt att se varför jag skulle ta mig förbi v.7 denna gång.
  • Zwillinge86
    Majron78 skrev 2018-10-27 17:19:15 följande:

Den skulle jag gärna vilja läsa!

Men hur kan du få min adress utan att jag måste skriva mitt namn här! :)

Och hur betalar jag dig?

Om du är bekväm med att jag får veta ditt namn och adress så kan du skicka ett pm, såg att UndrandeSökande beskrivit hur man gör. Sen kan du swisha mig när jag postat den :)
  • Zwillinge86
    Majron78 skrev 2018-10-27 17:31:32 följande:

Tack för tipsen! Ska testa på måndag...

Fick en till liten blödning idag så nu tar jag lite extra.

Men har du fått något barn, tänkte du skriver att du alltid gör det?

Hoppas blödningarna ger med sig. Jag har varit gravid 7gr och fick en son genom ÄD och immunsupport 2015, mitt i alla missfall.
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-27 19:36:11 följande:

Jag är intresserad!

Om inte Majron78 pm:ar är den din :)
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-27 19:50:47 följande:

Det skulle vara en smiley o inte frågetecken...

Haha, förstod det ;P
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-30 07:07:32 följande:

Jag är nyfiken på vad support från plus till förlossning kostar? O om man får missfall så får man betala igen vid nästa plus eller hur funkar det?

UndrandeSökare skrev 2018-10-30 07:22:39 följande:

Först måste man betala för Dr Ds utredning och support fram till plus, det kostar ca 20. 000kr.

Sen när man plussar så får man be om en ny faktura om man vill ha support fram till förlossning. Har för mig att det kostar ca 5000kr extra.

Man får inte en ny faktura när man får missfall, men ibland vill Dr D att man ska ha ett samtal via Skype eller telefon med honom och det kostar ca 1000kr.

Däremot om man fått ett barn med hans support och vill ha fler barn, så får man betala för en ny utredning för ca 20.000kr och ta om USA-proverna (för de kan förändras efter en förlossning).

Hoppas det var svar på dina frågor.

Det som är positivt med D, Emma30, är att 20.000kr inte är någon kostnad alls med tanke på hur många år man eventuellt skulle kunna nyttja hans support. Han fortsätter att stötta tills du får barn eller själv väljer att gå vidare. Baksidan skulle förstås kunna vara att man i och med denna pågående support kanske harvar på för länge när man borde gå vidare till någon som utreder fler spår. Därav finns det ju anledning att överväga tex dr. G i London (eller Braveman i USA) redan från början. Men då det är billigast hos D hoppas ju såklart de flesta att hans plan ska räcka. Vilket det för väldigt många gör.

Sedan kan man ju vara dumsnål som jag och tro att bara för att det gick en gång så kan man köra samma upplägg på egen hand själv för att slippa göra om Ds utredning och spara 20.000kr. Men med facit i hand kan jag nog skriva under på att det kanske kan vara värt att bli patient på nytt om man påbörjar syskonförsök. Jag har det senaste året gjort 4 återföringar med perfekta blastocyster och följt exakt samma upplägg som när jag med hjälp av immunsupport och ÄD fick min efterlängtade son 2015, men ändå har det resulterat i 1 st misslyckad behandling och 2st missfall (nu plus, än så länge). Jag har på syskonförsök lagt ut ca 140 000kr nu (bara på kostnader till kliniken, alltså exkl allt runt i kring med prover och mediciner) vilket inte fanns på min världskarta. Jag tänkte att det skulle gå på första försöket då jag ju hade hittat lösningen på våra problem. Därför kändes en ny utredning så onödiga pengar, men nu hade 20.000kr och en skräddarsydd support kanske gjort att jag sluppit massa utgifter i form av oplanerade återföringar. Men vem vet, jag kanske inte hade lyckats ändå. Det som i efterhand känns bra är iaf att jag länge grubblade på om det bara räckt med ÄD för mig för att få sonen eftersom det gick på första försöket. Så ibland undrade jag om immunsupporten var bortkastade pengar. Nu vet jag iaf att det inte hade räckt med det ena eller det andra, utan att jag behövt båda. Kanske till och med så att jag behöver ännu mer, men det har jag inte längre råd med.

Så denna fertilitetsdjungel när vanlig landstings-ivf inte är lösningen är verkligen en sjuk svår balansgång. Hoppas verkligen att du landar i vad som är rätt väg att gå för dig. För mig tog det nästan tre aktiva år i denna tråd (och en sjukskrivning pga utmattningsdepression efter ännu ett missfall) innan jag var redo att ta steget. Tråden är inte lika fylld av kunskap idag som förr då många av de som var väldigt aktiva och insätta lämnat tråden sedan länge. Synd också att fertilitetsguiden som var vår bibel inte längre håller samma kvalitet. Men du kan lära dig enormt mycket på att läsa tråden från start.
  • Zwillinge86
    Sädesärla skrev 2018-10-30 19:41:46 följande:

Hej,

När det gäller EU recept.

Hur ser man att det är just ett EU recept. Det ser ut som ett recept från Grekland - Serum helt enkelt.

Har jag missat nåt? Har de missat nåt?

Otroligt tacksam för svar.

MVH,

Du har nog inte missat nåt, det står ingen stans att det ör ett EU-recept utan det är ett EU-recept för att det är utfärdat inom EU :) och då har apoteken en skyldighet att expidera receptet om det uppfyller vissa kriterier såsom tex att det är i original, att den verksamma substansen i läkemedlet framgår samt att läkarens kontaktuppgifter finns.
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-30 21:08:48 följande:

Var det i den här tråden som jag fick tips om ett utländskt forum (på engelska) som ska vara bra? Eller har jag förväxlat de...

Undrar även om det finns bra Facebook grupper där det finns mycket info eller där man kan lyckas hitta fler med lågt MBL?

Fertilityfriends kanske är det du tänker på?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!