Emma30 skrev 2018-10-30 07:07:32 följande:
Jag är nyfiken på vad support från plus till förlossning kostar? O om man får missfall så får man betala igen vid nästa plus eller hur funkar det?
UndrandeSökare skrev 2018-10-30 07:22:39 följande:
Först måste man betala för Dr Ds utredning och support fram till plus, det kostar ca 20. 000kr.
Sen när man plussar så får man be om en ny faktura om man vill ha support fram till förlossning. Har för mig att det kostar ca 5000kr extra.
Man får inte en ny faktura när man får missfall, men ibland vill Dr D att man ska ha ett samtal via Skype eller telefon med honom och det kostar ca 1000kr.
Däremot om man fått ett barn med hans support och vill ha fler barn, så får man betala för en ny utredning för ca 20.000kr och ta om USA-proverna (för de kan förändras efter en förlossning).
Hoppas det var svar på dina frågor.
Det som är positivt med D, Emma30, är att 20.000kr inte är någon kostnad alls med tanke på hur många år man eventuellt skulle kunna nyttja hans support. Han fortsätter att stötta tills du får barn eller själv väljer att gå vidare. Baksidan skulle förstås kunna vara att man i och med denna pågående support kanske harvar på för länge när man borde gå vidare till någon som utreder fler spår. Därav finns det ju anledning att överväga tex dr. G i London (eller Braveman i USA) redan från början. Men då det är billigast hos D hoppas ju såklart de flesta att hans plan ska räcka. Vilket det för väldigt många gör.
Sedan kan man ju vara dumsnål som jag och tro att bara för att det gick en gång så kan man köra samma upplägg på egen hand själv för att slippa göra om Ds utredning och spara 20.000kr. Men med facit i hand kan jag nog skriva under på att det kanske kan vara värt att bli patient på nytt om man påbörjar syskonförsök. Jag har det senaste året gjort 4 återföringar med perfekta blastocyster och följt exakt samma upplägg som när jag med hjälp av immunsupport och ÄD fick min efterlängtade son 2015, men ändå har det resulterat i 1 st misslyckad behandling och 2st missfall (nu plus, än så länge). Jag har på syskonförsök lagt ut ca 140 000kr nu (bara på kostnader till kliniken, alltså exkl allt runt i kring med prover och mediciner) vilket inte fanns på min världskarta. Jag tänkte att det skulle gå på första försöket då jag ju hade hittat lösningen på våra problem. Därför kändes en ny utredning så onödiga pengar, men nu hade 20.000kr och en skräddarsydd support kanske gjort att jag sluppit massa utgifter i form av oplanerade återföringar. Men vem vet, jag kanske inte hade lyckats ändå. Det som i efterhand känns bra är iaf att jag länge grubblade på om det bara räckt med ÄD för mig för att få sonen eftersom det gick på första försöket. Så ibland undrade jag om immunsupporten var bortkastade pengar. Nu vet jag iaf att det inte hade räckt med det ena eller det andra, utan att jag behövt båda. Kanske till och med så att jag behöver ännu mer, men det har jag inte längre råd med.
Så denna fertilitetsdjungel när vanlig landstings-ivf inte är lösningen är verkligen en sjuk svår balansgång. Hoppas verkligen att du landar i vad som är rätt väg att gå för dig. För mig tog det nästan tre aktiva år i denna tråd (och en sjukskrivning pga utmattningsdepression efter ännu ett missfall) innan jag var redo att ta steget. Tråden är inte lika fylld av kunskap idag som förr då många av de som var väldigt aktiva och insätta lämnat tråden sedan länge. Synd också att fertilitetsguiden som var vår bibel inte längre håller samma kvalitet. Men du kan lära dig enormt mycket på att läsa tråden från start.